2920
Sök

Airbag saknas

Avstängd
10 388 Inlägg
26 april 2015
#21
caromania skrev:
it_mutt skrev:
caromania skrev:
I teorin. I praktiken är det ju inte alls så enkelt utan nog näst intill omöjligt. Det finns en hel drös med exempel på både besiktningsmän och polismän som "gjort nedslag" och krävt återställning/intyg på bilar som haft diverse "utrustning" fast det varit obefogat, och att då vifta med det man själv tycker är ett intyg har sällan (någonsin?) hjälpt. Det bilägaren drabbas av är ju ett totalt vimmel av byråkrati där processen inte är lika enkel i verkligheten som på pappret och hela bevisbördan ligger på dig som ägare. Ingen tillverkare av delar eller bilar kommer lyfta ett finger för att hjälpa dig. Att då inte se beteckningen "helbilsgodkänd" som något annat än att man öht inte ska ändra på bilens egenskaper i form av chassie etc är tämligen vanskligt.

Ja, och det finns minst lika många exempel där varken besiktningsmän eller polis gjort några nedslag alls. Jag är ytterst tveksam till att majoriteten av de som råkat ut för dessa nedslag, ens gjort något mer än att käfta emot (vilket sällan gör någon nytta på någon som redan har en "grinig attityd").

Jag anser inte heller att det är tämligen vanskligt. Jag personligen  känner ingen som råkat ut för några problem vid ändringar (jag väger alltså inte in forumposter där hälften av historien utelämnats och/eller detaljer saknas). Detta kanske just för att jag inte heller känner någon som gett sig utanför dessa "rimliga gränser". Sen får du eller någon annan som möjligen själva drabbats anse att det väger tyngre, men det ändrar inte min åsikt och än mindre vad som faktiskt gäller.

Hur man ska ställa sig till ett helbilsgodkännande har jag dock inte sagt något om. Däremot att påstå att det generellt -är- så egentligen att man inte får göra något, är fel, för så -är- det inte (vilket nyss laghänvisats exempelvis).
Du får alltså, egentligen, visst ändra och göra saker. Huruvida du klarar av att i efterhand, vid behov, bevisa att du har gjort det "rätt och riktigt" har inget med helbilsgodkännandet i sig självt att göra.

Åter till topic.

I teorin ja.

Det är bara att acceptera att du hade fel. Det -är inte- som du påstår. Sen, som jag påpekade, om du eller någon annan inte klarar av att bevisa att det gjorts rätt och riktigt, har fortfarande inget att göra med helbilsgodkännandet i sig.

- - Edit - -

Överger helbilsgodkännandebabblet nu i vilket fall som. Att du alltid har en åsikt som väger tyngre är på intet vis för mig något som är nytt.
Senast redigerat av it_mutt (26 april 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 april 2015
#22
it_mutt skrev:
caromania skrev:
it_mutt skrev:

Ja, och det finns minst lika många exempel där varken besiktningsmän eller polis gjort några nedslag alls. Jag är ytterst tveksam till att majoriteten av de som råkat ut för dessa nedslag, ens gjort något mer än att käfta emot (vilket sällan gör någon nytta på någon som redan har en "grinig attityd").

Jag anser inte heller att det är tämligen vanskligt. Jag personligen  känner ingen som råkat ut för några problem vid ändringar (jag väger alltså inte in forumposter där hälften av historien utelämnats och/eller detaljer saknas). Detta kanske just för att jag inte heller känner någon som gett sig utanför dessa "rimliga gränser". Sen får du eller någon annan som möjligen själva drabbats anse att det väger tyngre, men det ändrar inte min åsikt och än mindre vad som faktiskt gäller.

Hur man ska ställa sig till ett helbilsgodkännande har jag dock inte sagt något om. Däremot att påstå att det generellt -är- så egentligen att man inte får göra något, är fel, för så -är- det inte (vilket nyss laghänvisats exempelvis).
Du får alltså, egentligen, visst ändra och göra saker. Huruvida du klarar av att i efterhand, vid behov, bevisa att du har gjort det "rätt och riktigt" har inget med helbilsgodkännandet i sig självt att göra.

Åter till topic.

I teorin ja.

Det är bara att acceptera att du hade fel. Det -är inte- som du påstår. Sen, som jag påpekade, om du eller någon annan inte klarar av att bevisa att det gjorts rätt och riktigt, har fortfarande inget att göra med helbilsgodkännandet i sig.

- - Edit - -

Överger helbilsgodkännandebabblet nu i vilket fall som. Att du alltid har en åsikt som väger tyngre är på intet vis för mig något som är nytt.

Nu, var du lite, snabb va? Jag sa ju - att - jag hade fel, i teorin, och - teorin - är ju det som gäller, rent juridiskt. Eller hur?

Alltid? Är du fortfarande sur över någon gammal tråd där du åberopade rätten att ha sista ordet?

Men som sagt, on-topic. Om bilen är helbilsgodkänd så får du (TS) inte montera bort airbagen. Huruvida du får göra det i en äldre bil som haft airbag men som inte är helbilsgodkänd vet jag inte, men risken är stor att du drabbas av att Mannen med makt, dvs han med hammaren, bestämmer att din bil inte godkänns. Och då är du sk rökt oavsett dina teoretiska möjligheter.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
26 april 2015
#23
Med tanke på vad jag själv länkade in och hur regelverket kring detta är uppbyggt undrar jag om det finns en enda dom i Sverige där någon överklagat och vunnit i fråga om helbilsgodkänd bil med eftermonterad utrustning som fått nedslag?
Har det en prövats i någon instans?
Någon som sitter på dylik fakta?

Det är som vi kan läsa inte minst på detta forum återkommande nedslag på modifierade bilar.
Senast redigerat av Evildan (26 april 2015)

Avstängd
10 388 Inlägg
26 april 2015
#24
Evildan skrev:
Med tanke på vad jag själv länkade in och hur regelverket kring detta är uppbyggt undrar jag om det finns en enda dom i Sverige där någon överklagat och vunnit i fråga om helbilsgodkänd bil med eftermonterad utrustning som fått nedslag?
Har det en prövats i någon instans?
Någon som sitter på dylik fakta?

Det är som vi kan läsa inte minst på detta forum återkommande nedslag på modifierade bilar.

Kunde inte hitta någon dom i något fall av den typen i mina källor. Men, nu gjorde jag visserligen inte mer än ett, på sin höjd, kvartshjärtat försök heller.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 198 Inlägg
26 april 2015
#25
En hel del OT nu va

JFfoto
26 april 2015
#26
-matte skrev:
Jag har inte koll på reglerna, men jag gissar på att årsmodell spelar roll.

Men eftersom Airbags ofta sitter i relativt "nyare" bilar så gissar jag på att den måste vara där i vilket fall.

Du kunde lika gärna skrivit "vet inte" som svar..

Evildan
27 april 2015
#27
it_mutt skrev:
Evildan skrev:
Med tanke på vad jag själv länkade in och hur regelverket kring detta är uppbyggt undrar jag om det finns en enda dom i Sverige där någon överklagat och vunnit i fråga om helbilsgodkänd bil med eftermonterad utrustning som fått nedslag?
Har det en prövats i någon instans?
Någon som sitter på dylik fakta?

Det är som vi kan läsa inte minst på detta forum återkommande nedslag på modifierade bilar.

Kunde inte hitta någon dom i något fall av den typen i mina källor. Men, nu gjorde jag visserligen inte mer än ett, på sin höjd, kvartshjärtat försök heller.

Då kan vi anta två saker, antingen saknas det dom eller så är dom domarna wink få och dom är därmed svårhittade.

Tekniknörd
93 Inlägg
29 april 2015
Trådstartare
#28
AZID har svaret på frågan. Tack för det AZID.

Forummoderator
9 299 Inlägg
29 april 2015
#29
rodieki skrev:
AZID har svaret på frågan. Tack för det AZID.

Nej egentligen inte. I länken står att om systemet finns så ska det fungera. Det står inget om huruvida det är okej att ta bort hela systemet på en äldre bil med krockkudde.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 798 Inlägg
29 april 2015
#30
caromania skrev:
rodieki skrev:
AZID har svaret på frågan. Tack för det AZID.

Nej egentligen inte. I länken står att om systemet finns så ska det fungera. Det står inget om huruvida det är okej att ta bort hela systemet på en äldre bil med krockkudde.

Man får inte plocka bort ABS funktion eller bälte, så rent säkerhetsmässigt så skulle jag tycka det var väldigt osannolikt att dom godkänner att man plockar bort airbag.


Forummoderator
9 299 Inlägg
29 april 2015
#31
Hilmer skrev:
caromania skrev:
rodieki skrev:
AZID har svaret på frågan. Tack för det AZID.

Nej egentligen inte. I länken står att om systemet finns så ska det fungera. Det står inget om huruvida det är okej att ta bort hela systemet på en äldre bil med krockkudde.

Man får inte plocka bort ABS funktion eller bälte, så rent säkerhetsmässigt så skulle jag tycka det var väldigt osannolikt att dom godkänner att man plockar bort airbag.

Håller helt med om logiken, men trots detta finns det en ganska stor mängd exempel där det gjorts på bilar som godkänts. Bälteskravet är ju årsmodellsbaserad, det finns ju ingen sådan gräns på airbags.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Avstängd
10 388 Inlägg
29 april 2015
#32
Hilmer skrev:
caromania skrev:
rodieki skrev:
AZID har svaret på frågan. Tack för det AZID.

Nej egentligen inte. I länken står att om systemet finns så ska det fungera. Det står inget om huruvida det är okej att ta bort hela systemet på en äldre bil med krockkudde.

Man får inte plocka bort ABS funktion eller bälte, så rent säkerhetsmässigt så skulle jag tycka det var väldigt osannolikt att dom godkänner att man plockar bort airbag.

Stämmer inte heller helt med ABS:en. Tidiga Audi 100 C4 har avstängbar abs, det finns således inget krav på att den måste fungera (trots att det år som så att bilen är utrustad med det). Det är dock undantag givetvis, så generellt stämmer det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

370 Inlägg
29 april 2015
#33
it_mutt skrev:
Hilmer skrev:
caromania skrev:
Nej egentligen inte. I länken står att om systemet finns så ska det fungera. Det står inget om huruvida det är okej att ta bort hela systemet på en äldre bil med krockkudde.

Man får inte plocka bort ABS funktion eller bälte, så rent säkerhetsmässigt så skulle jag tycka det var väldigt osannolikt att dom godkänner att man plockar bort airbag.

Stämmer inte heller helt med ABS:en. Tidiga Audi 100 C4 har avstängbar abs, det finns således inget krav på att den måste fungera (trots att det år som så att bilen är utrustad med det). Det är dock undantag givetvis, så generellt stämmer det.

+ Audi 200 20v cool

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se


Sök