3659
Sök

Köpråd: ”nyare” diesel för 80tkr

193 Inlägg
2 maj 2015
Trådstartare
#21
Christian S skrev:
BornZombie skrev:
Christian S skrev:
Opel Vectra kombi? kompisen har en sån ´08 och dom är betydligt rymligare än en V70.
kompisen har en sån här med OPC line paketet http://www.blocket.se/goteborg/Opel_Vec … 15&w=3
här har du en utan paketet så ser du vad det är för skillnad utsendemässigt http://www.blocket.se/kristianstad/Opel … 15&w=3
här har du en med automat http://www.blocket.se/orebro/Opel_Vectr … 15&w=3

Har kikat lite på Vectran även, men det är väl samma motor som sitter i Saaben, alltså 1.9 TiD? Sen väl mycket plastiga på insidan, även om jag gillar starkt hur den ser ut med OPC Line paketet. smile

japp, samma motor som i Saab dåck av någon underlig anledning så har Opel inte dieselvärmare i sina bilar medans Saab med samma motor har det.

Antar att dem inte är byggda för den nordiska marknaden från början, därav saknad av dieselvärmare - bara en gissning. Dem handskas med samma problem som Saaben då, EGR ventilen och virvelspjällen?
Senast redigerat av BornZombie (2 maj 2015)


6 630 Inlägg
2 maj 2015
#22
Kan Ford Mondeo tdci vara intressant..? Inget partikelfilter byte på 2.0an.

De/Dem

4 822 Inlägg
2 maj 2015
#23
BornZombie skrev:
Christian S skrev:
BornZombie skrev:
Har kikat lite på Vectran även, men det är väl samma motor som sitter i Saaben, alltså 1.9 TiD? Sen väl mycket plastiga på insidan, även om jag gillar starkt hur den ser ut med OPC Line paketet. smile

japp, samma motor som i Saab dåck av någon underlig anledning så har Opel inte dieselvärmare i sina bilar medans Saab med samma motor har det.

Antar att dem inte är byggda för den nordiska marknaden från början, därav saknad av dieselvärmare - bara en gissning. Dem handskas med samma problem som Saaben då, EGR ventilen och virvelspjällen?

ingen aning, kompisen har iallafall inte haft några problem med det och han här ändå kört ca 10000mil med den under dom åren han har haft den, enda problemet han har haft med den va att den satte igen partikelfiltret efter att han monterade en effekt box ifrån dieselkraft men efter att ha tagit bort den och gjort en manuell rengöring genom att koppla in datorn så funkar den som den ska igen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

193 Inlägg
2 maj 2015
Trådstartare
#24
Malheus skrev:
Kan Ford Mondeo tdci vara intressant..? Inget partikelfilter byte på 2.0an.

En Mondeo är också lite små intressant, ser ganska bra ut, dock lite svårt att hitta en med rätt utrustning för dem pengarna har jag märkt (om man nu inte vill åka 100 mil enkel väg). Titanium X skulle man helst vilja ha på den, sköna säten samt en del roligt vid sidan om. 2.2 hade suttit finare, men det är DPF byte på den antar jag?

Har du nå erfarenhet av den nyare Mondeo? smile
Senast redigerat av BornZombie (2 maj 2015)


193 Inlägg
2 maj 2015
Trådstartare
#25
Christian S skrev:
BornZombie skrev:
Christian S skrev:

japp, samma motor som i Saab dåck av någon underlig anledning så har Opel inte dieselvärmare i sina bilar medans Saab med samma motor har det.

Antar att dem inte är byggda för den nordiska marknaden från början, därav saknad av dieselvärmare - bara en gissning. Dem handskas med samma problem som Saaben då, EGR ventilen och virvelspjällen?

ingen aning, kompisen har iallafall inte haft några problem med det och han här ändå kört ca 10000mil med den under dom åren han har haft den, enda problemet han har haft med den va att den satte igen partikelfiltret efter att han monterade en effekt box ifrån dieselkraft men efter att ha tagit bort den och gjort en manuell rengöring genom att koppla in datorn så funkar den som den ska igen.

Skulle aldrig kunna tänka mig montera en "effekt-box", vill man ha mer effekt så kan man lika gärna chippa hos nå seriös trimfirma, mindre risk för just sånt. smile

Den låter inte dumt annars, och som jag redan skrev tidigare så tycker både jag och tjejen att den ser väldigt bra ut med OPC line paketet, dock just det att dem har snålat så oerhört på inrednings detaljer är som gör att man lägger den åt sidan som ett eventuellt kanske. smile


6 630 Inlägg
2 maj 2015
#26
BornZombie skrev:
Malheus skrev:
Kan Ford Mondeo tdci vara intressant..? Inget partikelfilter byte på 2.0an.

En Mondeo är också lite små intressant, ser ganska bra ut, dock lite svårt att hitta en med rätt utrustning för dem pengarna har jag märkt (om man nu inte vill åka 100 mil enkel väg). Titanium X skulle man helst vilja ha på den, sköna säten samt en del roligt vid sidan om. 2.2 hade suttit finare, men det är DPF byte på den antar jag?

Har du nå erfarenhet av den nyare Mondeo? smile

2.2an vet jag inte mycket om, inte lika vanlig som 2.0an.. Men vågar nästan säga att det är bara 1.6 (tidiga) med våtpartikelfilter som ska bytas, inte de nyare.

Fanns ett par (Körts ungefär tills 50 tusen mil innan de pensionerats)
Stötdämparna håller ca~ 15 tusen mil, länkarmarna fram har bara börjat glappa ifall damasken till kulbulten blivit skadad.
K-stagen bak håller ca 40 tusen mil. wink
Kolla att knappen för stolsvärmen funkar, den är lite i riskområde (Framför dricka hållaren)
Temp-givaren till insuget är inte den bästa, tänder motorlampan men går precis som vanligt. Sensorn ligger på ca 600kr (Typ)

Kamrem var 20.000 mil/10år

De/Dem

Evildan
2 maj 2015
#27
BornZombie skrev:
Styr mig inte så blind på att jag ska spara flera tusen kronor per år med att köra diesel, bensinarna i denna prisklass är ganska tråkiga och slöa att köra, och att köpa en nyare bensinare med turbo i denna klass betyder bara bortkastade pengar då dem kommer inte dra något mindre än vad R-en drar nu så jag kan lika gärna behålla den då man har kostat på den en del dem senaste två åren. smile

Har verkligen svårt att se hur dem lyckas köra så snålt med en bensinare av denna storlek, då dem flesta man körde i denna klass drar betydligt mer - om jag utgår nu från farsans gamla 2.0 TFSI och 1.8 TSI drog ca 0.9 blandad, landsväg körde man som billigast 0.7l/mil, Europa resa snittade 2.0 TFSI ca 0.9-0.95l/mil.

Om man kunde hitta en bensinare som har en verklig förbrukning på ca 0-75-0.8 blandad och är någorlunda pigg, hade jag inte tvekat att satsa på en sån istället för en diesel. Får nog ge mig lite ut och kolla på bilar som man inte ens är intresserad av bara för att kolla hur deras förbrukningssiffror ser ut i verklighet. smile

Förbrukningen skiljer mycket emellan olika tillverkare och just VAG har varit en del i blåsväder för sina förskönade siffror när laboratorietesterna manipulerats med bla bortmonterade backspeglar samt vansinniga lufttryck osv.

Det finns mängder med bensindrivna kombibilar i den storleken som är relativt pigga och har den förbrukningen i verkligheten.
Lycka till med jakten.

193 Inlägg
2 maj 2015
Trådstartare
#28
Malheus skrev:
BornZombie skrev:
Malheus skrev:
Kan Ford Mondeo tdci vara intressant..? Inget partikelfilter byte på 2.0an.

En Mondeo är också lite små intressant, ser ganska bra ut, dock lite svårt att hitta en med rätt utrustning för dem pengarna har jag märkt (om man nu inte vill åka 100 mil enkel väg). Titanium X skulle man helst vilja ha på den, sköna säten samt en del roligt vid sidan om. 2.2 hade suttit finare, men det är DPF byte på den antar jag?

Har du nå erfarenhet av den nyare Mondeo? smile

2.2an vet jag inte mycket om, inte lika vanlig som 2.0an.. Men vågar nästan säga att det är bara 1.6 (tidiga) med våtpartikelfilter som ska bytas, inte de nyare.

Fanns ett par (Körts ungefär tills 50 tusen mil innan de pensionerats)
Stötdämparna håller ca~ 15 tusen mil, länkarmarna fram har bara börjat glappa ifall damasken till kulbulten blivit skadad.
K-stagen bak håller ca 40 tusen mil. wink
Kolla att knappen för stolsvärmen funkar, den är lite i riskområde (Framför dricka hållaren)
Temp-givaren till insuget är inte den bästa, tänder motorlampan men går precis som vanligt. Sensorn ligger på ca 600kr (Typ)

Kamrem var 20.000 mil/10år

Det med partikelfilter låter ganska bra, får nog forska lite djupare i detta, för bilarna som sagt ser väldigt trevliga ut, stolarna i Titanium X paketet ser otroligt sköna, så man får nog kolla lite mer på Mondeo.

Länkarmarna är väl slitdelar så ingenting man förväntar sig ska hålla i 30 000 mil. smile Livslängd på stötdämparna var lite väl kort om jag ska vara ärlig, men bra att veta vad man ska kolla extra i fall man ska kolla en som har gått runt 20 000 mil.

Små sensorer (tempgivare) och liknande går väl sönder på alla bilar så inte mycket att stressa över så länge dem inte kostar 2-3000:-. smile
Senast redigerat av BornZombie (2 maj 2015)


193 Inlägg
2 maj 2015
Trådstartare
#29
Evildan skrev:
BornZombie skrev:
Styr mig inte så blind på att jag ska spara flera tusen kronor per år med att köra diesel, bensinarna i denna prisklass är ganska tråkiga och slöa att köra, och att köpa en nyare bensinare med turbo i denna klass betyder bara bortkastade pengar då dem kommer inte dra något mindre än vad R-en drar nu så jag kan lika gärna behålla den då man har kostat på den en del dem senaste två åren. smile

Har verkligen svårt att se hur dem lyckas köra så snålt med en bensinare av denna storlek, då dem flesta man körde i denna klass drar betydligt mer - om jag utgår nu från farsans gamla 2.0 TFSI och 1.8 TSI drog ca 0.9 blandad, landsväg körde man som billigast 0.7l/mil, Europa resa snittade 2.0 TFSI ca 0.9-0.95l/mil.

Om man kunde hitta en bensinare som har en verklig förbrukning på ca 0-75-0.8 blandad och är någorlunda pigg, hade jag inte tvekat att satsa på en sån istället för en diesel. Får nog ge mig lite ut och kolla på bilar som man inte ens är intresserad av bara för att kolla hur deras förbrukningssiffror ser ut i verklighet. smile

Förbrukningen skiljer mycket emellan olika tillverkare och just VAG har varit en del i blåsväder för sina förskönade siffror när laboratorietesterna manipulerats med bla bortmonterade backspeglar samt vansinniga lufttryck osv.

Det finns mängder med bensindrivna kombibilar i den storleken som är relativt pigga och har den förbrukningen i verkligheten.
Lycka till med jakten.

Tyvärr så är det med dem flesta tillverkare, vad Volvo bensinare dra vet man redan så en sån skulle inte löna sig alls att köpa, BMW är också rätt så törstiga, precis som alla tyskar, det är just orsaken att man vill ha en diesel. smile

Toyota som sagt kommer vi kanske att kika på lite mer, men som jag redan skrev tyvärr så är varken jag eller tjejen är förtjusta i dem så det blir nog ingen Toyota för oss. smile

Tackar, är inte alls lätt att köpa en beg bil idag, det är för fan rena djungeln, men förhoppningsvis hittar vi nått som vi båda kommer att trivas med, annars för R-en stanna kvar och agera som åretrunt bil. smile


6 630 Inlägg
2 maj 2015
#30
Har bilen nivåreglering är det också viktigt att kolla så dessa inte läcker.. Pratar närmre 15 tusen per stötdämpare då.

De/Dem

193 Inlägg
2 maj 2015
Trådstartare
#31
Malheus skrev:
Har bilen nivåreglering är det också viktigt att kolla så dessa inte läcker.. Pratar närmre 15 tusen per stötdämpare då.

Hehe, ja du vet att det där med nivåreglering kan bli en dyr historia, det kommer nog bli en av dem första frågorna när man ringer på bilen, om den är utrustad med nivåreglering avstår jag, ingenting jag vill kosta på, dock så borde det väl gå att byta till vanliga dämpare med lite små ändringar - gick att göra så iaf på dem äldre Volvo bilar. smile


2 117 Inlägg
2 maj 2015
#32
Jag kör en Passat CC med 2.0 l TDI Common Rail.
170hk och 350Nm ger helt ok köregenskaper och raska omkörningar.
Den drar ca 0,3-0,4 normalt och blandat ca 0,5-0,6. För det mesta har den dragit 0,5 i medel vid koll vid tankning.
Partikelfiltret är självregenererande. En trevlig motor ihop med 6-växlad låda.
Nu är dock CC klart dyrare än din budget samt ingen herrgårdsvagn. En Passat kombi kan helt klart bli ett bra val för dig och tjejen.


193 Inlägg
2 maj 2015
Trådstartare
#33
shogun skrev:
Jag kör en Passat CC med 2.0 l TDI Common Rail.
170hk och 350Nm ger helt ok köregenskaper och raska omkörningar.
Den drar ca 0,3-0,4 normalt och blandat ca 0,5-0,6. För det mesta har den dragit 0,5 i medel vid koll vid tankning.
Partikelfiltret är självregenererande. En trevlig motor ihop med 6-växlad låda.
Nu är dock CC klart dyrare än din budget samt ingen herrgårdsvagn. En Passat kombi kan helt klart bli ett bra val för dig och tjejen.

Även om vi hade råd med en CC så uppfyller den inte våra krav då vi har en vovve på nästan 30kg som ska följa med överallt, så kombi är ett måste. smile

När det gäller VAG förbrukning så har farsan en 2.0 TDI på 140hk som går snuskigt snålt, 0.45 landsväg drog den sist jag fick låna den och då körde man 10-20 över skyltad hastighet samt med farthållare på under hela resan. Som mest drar den 0.72 med en massa korta sträckor och 85% stadskörning, så inga dåliga siffror. smile

Vet du nått mer om hur är dessa motorer efter 20 000 mil, samt vilka är största brister?


2 117 Inlägg
2 maj 2015
#34
Det är en tålig maskin med long life service och mycket lång livslängd på kamremmen.
Min har gått lite drygt 10-tusen mil så hur den är vid 20-25 vet jag tyvärr inte.
Köper du en VW rekommenderar jag dig att skaffa egen VCDS och kabel eller hyra vid behov.
Med Can-bus är det lite trixigare att meka själv men med kabeloch mjukvara får du massor av diagnosinput och rekommenderade åtgärder. Spar mycket pengar.

Finns säkert många andra fordon du kan välja bland. Nyare Ford är trevliga långfärdsbilar.


1 192 Inlägg
2 maj 2015
#35
BornZombie skrev:
shogun skrev:
Jag kör en Passat CC med 2.0 l TDI Common Rail.
170hk och 350Nm ger helt ok köregenskaper och raska omkörningar.
Den drar ca 0,3-0,4 normalt och blandat ca 0,5-0,6. För det mesta har den dragit 0,5 i medel vid koll vid tankning.
Partikelfiltret är självregenererande. En trevlig motor ihop med 6-växlad låda.
Nu är dock CC klart dyrare än din budget samt ingen herrgårdsvagn. En Passat kombi kan helt klart bli ett bra val för dig och tjejen.

Även om vi hade råd med en CC så uppfyller den inte våra krav då vi har en vovve på nästan 30kg som ska följa med överallt, så kombi är ett måste. smile

När det gäller VAG förbrukning så har farsan en 2.0 TDI på 140hk som går snuskigt snålt, 0.45 landsväg drog den sist jag fick låna den och då körde man 10-20 över skyltad hastighet samt med farthållare på under hela resan. Som mest drar den 0.72 med en massa korta sträckor och 85% stadskörning, så inga dåliga siffror. smile

Vet du nått mer om hur är dessa motorer efter 20 000 mil, samt vilka är största brister?

Mycket värde i dessa bilar och speciellt om du hittar en lågmilad. Själv vet jag inte mycket om hur dessa är efter 20 000 mil i allmänhet men har inte hört något specifikt förutom att man ska undvika DSG lådorna. Jag kör en Golf med 140 hästars dieseln och manuell låda och den lådan är helt underbar att växla. Är det något VAG verkligen kan så är det manuella växellådor. Tillräckligt lätt för att kunna föra spaken med ett finger och ett tillfredsställande *klack* när man får i växeln.

Köp inte en som gått 20 000 då det finns fina exemplar som gått 16 000 i din prisklass smile
Som tidigare sagt, partikelfiltret rengör sig själv och så länge du har olja i motorn och diesel i tanken så ska bilen rulla.


193 Inlägg
3 maj 2015
Trådstartare
#36
shogun skrev:
Det är en tålig maskin med long life service och mycket lång livslängd på kamremmen.
Min har gått lite drygt 10-tusen mil så hur den är vid 20-25 vet jag tyvärr inte.
Köper du en VW rekommenderar jag dig att skaffa egen VCDS och kabel eller hyra vid behov.
Med Can-bus är det lite trixigare att meka själv men med kabeloch mjukvara får du massor av diagnosinput och rekommenderade åtgärder. Spar mycket pengar.

Finns säkert många andra fordon du kan välja bland. Nyare Ford är trevliga långfärdsbilar.

Farsans har gått ännu mindre, dock en Seat Exeo, enda problem med den så här långt var upprostad lamphållare till skyltbelysning, skit dum konstruktion. hmm Sen, en sak jag inte gillar med motorn som sitter i hans bil är vintertid kommer den knappt upp i arbetstemp, alltså 90 grader och enligt Audi servis så är det tydligen helt normalt. Kört en längre sträcka på 40 mil tur/retur bilen kom knappt upp i arbetstemp under resan, och då var det inte så kallt kanske - 10. Fattar inte hur de kan tycka att detta är normalt, slits inte motorn mer?

Hur är det med VW under vinterhalvåret? Om det är samma sak där, kan jag knappt tro att motorn kan bli frisk vid 20 000 mil.. hmm Dock det där med long life service gillar jag inte alls, har övertygad farsan att byta olja i sin var 1500 mil, kostar inte många slantar, för hur än bra oljan är så kan den inte vara så bra att den klarar sig i 3000 mil, så tack, men nej tack till long life service.


193 Inlägg
3 maj 2015
Trådstartare
#37
Cracksoup skrev:
BornZombie skrev:
shogun skrev:
Jag kör en Passat CC med 2.0 l TDI Common Rail.
170hk och 350Nm ger helt ok köregenskaper och raska omkörningar.
Den drar ca 0,3-0,4 normalt och blandat ca 0,5-0,6. För det mesta har den dragit 0,5 i medel vid koll vid tankning.
Partikelfiltret är självregenererande. En trevlig motor ihop med 6-växlad låda.
Nu är dock CC klart dyrare än din budget samt ingen herrgårdsvagn. En Passat kombi kan helt klart bli ett bra val för dig och tjejen.

Även om vi hade råd med en CC så uppfyller den inte våra krav då vi har en vovve på nästan 30kg som ska följa med överallt, så kombi är ett måste. smile

När det gäller VAG förbrukning så har farsan en 2.0 TDI på 140hk som går snuskigt snålt, 0.45 landsväg drog den sist jag fick låna den och då körde man 10-20 över skyltad hastighet samt med farthållare på under hela resan. Som mest drar den 0.72 med en massa korta sträckor och 85% stadskörning, så inga dåliga siffror. smile

Vet du nått mer om hur är dessa motorer efter 20 000 mil, samt vilka är största brister?

Mycket värde i dessa bilar och speciellt om du hittar en lågmilad. Själv vet jag inte mycket om hur dessa är efter 20 000 mil i allmänhet men har inte hört något specifikt förutom att man ska undvika DSG lådorna. Jag kör en Golf med 140 hästars dieseln och manuell låda och den lådan är helt underbar att växla. Är det något VAG verkligen kan så är det manuella växellådor. Tillräckligt lätt för att kunna föra spaken med ett finger och ett tillfredsställande *klack* när man får i växeln.

Köp inte en som gått 20 000 då det finns fina exemplar som gått 16 000 i din prisklass smile
Som tidigare sagt, partikelfiltret rengör sig själv och så länge du har olja i motorn och diesel i tanken så ska bilen rulla.

Det är svårt att hitta en lågmilad för dem pengarna tyvärr, speciellt om man ska köpa en med Highline paket. DSG lådorna har man hört bara det värsta om, speciellt när vi pratar om bilar som har gått längre än 10 000 mil, men oavsett märke så ingen automat för min del, dyrare skatt, högre förbrukning, samt dyrare försäkring, så gammal är man inte att börja köra automat. smile

Har hittat en ganska fin som har fallit både mig och tjejen i smaken, dock lite får lite fel vibbar av bilfirman, inte ringt än, men ska nog göra det på måndag och kolla läget.

Just nu är som sagt Volvo D5-an kanske det mest klocka val med tanke på hur välbeprövade dessa maskiner är, men vi får nog se. smile


1 192 Inlägg
3 maj 2015
#38
BornZombie skrev:
Cracksoup skrev:
BornZombie skrev:

Även om vi hade råd med en CC så uppfyller den inte våra krav då vi har en vovve på nästan 30kg som ska följa med överallt, så kombi är ett måste. smile

När det gäller VAG förbrukning så har farsan en 2.0 TDI på 140hk som går snuskigt snålt, 0.45 landsväg drog den sist jag fick låna den och då körde man 10-20 över skyltad hastighet samt med farthållare på under hela resan. Som mest drar den 0.72 med en massa korta sträckor och 85% stadskörning, så inga dåliga siffror. smile

Vet du nått mer om hur är dessa motorer efter 20 000 mil, samt vilka är största brister?

Mycket värde i dessa bilar och speciellt om du hittar en lågmilad. Själv vet jag inte mycket om hur dessa är efter 20 000 mil i allmänhet men har inte hört något specifikt förutom att man ska undvika DSG lådorna. Jag kör en Golf med 140 hästars dieseln och manuell låda och den lådan är helt underbar att växla. Är det något VAG verkligen kan så är det manuella växellådor. Tillräckligt lätt för att kunna föra spaken med ett finger och ett tillfredsställande *klack* när man får i växeln.

Köp inte en som gått 20 000 då det finns fina exemplar som gått 16 000 i din prisklass smile
Som tidigare sagt, partikelfiltret rengör sig själv och så länge du har olja i motorn och diesel i tanken så ska bilen rulla.

Det är svårt att hitta en lågmilad för dem pengarna tyvärr, speciellt om man ska köpa en med Highline paket. DSG lådorna har man hört bara det värsta om, speciellt när vi pratar om bilar som har gått längre än 10 000 mil, men oavsett märke så ingen automat för min del, dyrare skatt, högre förbrukning, samt dyrare försäkring, så gammal är man inte att börja köra automat. smile

Har hittat en ganska fin som har fallit både mig och tjejen i smaken, dock lite får lite fel vibbar av bilfirman, inte ringt än, men ska nog göra det på måndag och kolla läget.

Just nu är som sagt Volvo D5-an kanske det mest klocka val med tanke på hur välbeprövade dessa maskiner är, men vi får nog se. smile

Jodå det går att hitta! http://www.blocket.se/stockholm/Volkswa … 21&w=3
http://www.blocket.se/sodermanland/VW_P … 21&w=3

Men kör på den som känns bäst för dig smile Volvo är ju inga dåliga bilar


193 Inlägg
3 maj 2015
Trådstartare
#39
Den Passaten som bilfirma säljer blev både jag och tjejen ganska sugna på, såg ju snuskigt fin ut, men får lite dåliga vibbar från bilfirman, vettefan inte varför. Passaten kommer jag nog att skita i efter att ha hittat lite info angående turbo som monteras på dessa dieslar och hur bra dem är på att paja, samt vilket jävla jobb det är att byta den. smile



Sök