3576
Sök

Bilen ryker blått samt rycker mycket! Honda Civic

437 Inlägg
5 maj 2015
Trådstartare
Hej!

Som topic säger så undrar jag om någon kan hjälpa mig med min bil, bilen är en Honda Civic ej Coupe 94. motorn är en D15b7.

Fenomenet började för 2 dagar sedan och vid låga varv så blurrar bilen (känns som ett stopp i avgassystemet)
samt ryker blått och rycker vid gas pådrag. har det något med tändspole, tändstift eller nått annat?

Tacksam för svar snarast! då bilen används dagligen som pendlar bil.

MVh Jesper smile

Evildan
5 maj 2015
Hur ser tändstiften ut?

Ryker en motor blått innebär det att den förbränner olja.
Senast redigerat av Evildan (5 maj 2015)

Busdriver
389 Inlägg
5 maj 2015
Dåliga kolvringar, kassa ventilstyrningar eller något annat som medför att olja tar sig in i förbränningsrummen.
Senast redigerat av Edman (5 maj 2015)

Skåning
739 Inlägg
5 maj 2015
Jag skulle direkt gissa på toppackningen.
Började den ryka blått och gå dåligt helt plötsligt eller har det börjat smått och blivit värre med tiden?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

6 119 Inlägg
6 maj 2015
Hej!
Blå rök betyder som sagts tidigare att olja kommer in i förbränningsrummen;  antingen genom slitna ventilstyrningar , slitna kolvringar eller olja på annat sätt kommer in i förbränningsrummen.

När började det ryka?

En trasig topplockspackning kan eller spräckt topp kan också orsaka liknande fel om olja kan ta sig upp i förbränningsrummen.

Finns det olja utanpå motorn någonstans?

Om man är osäker på vad det kan vara så gör ett kompressionsprov på varje cylinder. Bl.a Biltema har grejer för detta ,eller lämna in på verkstad.
Slitna kolvringar och dålig tätning på ventiler upptäcks på detta sätt.

Sök