3279
Sök

Spm vevstakar

22 Inlägg
2 maj 2015
Trådstartare
#1
Hej
hur många hästkrafter klara spm stakar av innan dom viker sig?

Varför ska man åka en sur b230 när man kan åka T5:a

2 117 Inlägg
3 maj 2015
#2
100-150hk/stake som riktvärde.
Beror dock på hur motorn i övrigt är uppbyggd, varvtal, mappning osv.

Visuellt kan de se bra ut men det är viktigt att väga in och kontrollera stakarnas rakhet innan montering.
ARP-bultar ska de levereras med.

Finns en uppsjö av liknande stakar med olika namn. K1, Eagle osv. Alla är snarlika Carillos H-profilstakar som är riktigt bra. Därmed inte sagt att de snarlika Kinastakarna är vare sig bra eller dåliga.

http://www.dynosty.com/wp-content/uploads/2012/02/Carrillo-Rod-vs-Eagle-Rod-for-VQ35DE.png

http://www.campbellenterprises.com/K1-Technologies/k1-images/k1-h-beam-rod-400.jpg


22 Inlägg
3 maj 2015
Trådstartare
#3
Sitter 2,5 T5 som har 350hästar och är chippad med upphöjt varvstopp 8,5 tusen och en turbo som laddar 1,2-1,3bar, tror du spm stakarna klarar av det?

Varför ska man åka en sur b230 när man kan åka T5:a

159 Inlägg
3 maj 2015
#4
Hoppas toppen är iordning för att palla 8500rpm..


2 117 Inlägg
3 maj 2015
#5
740-gurk skrev:
Sitter 2,5 T5 som har 350hästar och är chippad med upphöjt varvstopp 8,5 tusen och en turbo som laddar 1,2-1,3bar, tror du spm stakarna klarar av det?

Tror jag de gör utan större problem.


22 Inlägg
3 maj 2015
Trådstartare
#6
Sitter 2,5 T5 som har 350hästar och är chippad med upphöjt varvstopp 8,5 tusen och en turbo som laddar 1,2-1,3bar, tror du spm stakarna klarar av det?

Varför ska man åka en sur b230 när man kan åka T5:a

10 163 Inlägg
3 maj 2015
#7
740-gurk skrev:
Sitter 2,5 T5 som har 350hästar och är chippad med upphöjt varvstopp 8,5 tusen och en turbo som laddar 1,2-1,3bar, tror du spm stakarna klarar av det?

Du har ju redan fått svaret av en annan varför fråga igen ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

22 Inlägg
4 maj 2015
Trådstartare
#8
Djo skrev:
740-gurk skrev:
Sitter 2,5 T5 som har 350hästar och är chippad med upphöjt varvstopp 8,5 tusen och en turbo som laddar 1,2-1,3bar, tror du spm stakarna klarar av det?

Du har ju redan fått svaret av en annan varför fråga igen ?

Måste blivit nå fel för skrev det en gång bara

Varför ska man åka en sur b230 när man kan åka T5:a

10 163 Inlägg
4 maj 2015
#9
740-gurk skrev:
Djo skrev:
740-gurk skrev:
Sitter 2,5 T5 som har 350hästar och är chippad med upphöjt varvstopp 8,5 tusen och en turbo som laddar 1,2-1,3bar, tror du spm stakarna klarar av det?

Du har ju redan fått svaret av en annan varför fråga igen ?

Måste blivit nå fel för skrev det en gång bara

Okej aldrig vart med om 5 timmars fördröjning bara det jag reagerade över för vet det kan bli dubbelt ibland när det krånglar men då brukar det vara direkt efter varandra.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Avstängd
1 418 Inlägg
4 maj 2015
#10
stakarna du har måste väll klara det eftersom du bänkat 350hästar redan? eller är det nåt du bara antar efter att du monterat ett ebaychip för 100kr?
vad har du för turbo? vad sitter det för spridare?

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 maj 2015
#11
1 8500rpm är för mycket. Kolvarna klarar inte över 7700rpm innan ringarna börjar släppa.

2 8500rpm är för mycket, ventilernabörjar släppa en bit innan dess

3 8500rpm är för mycket, kamaxlarna fungerar bra upp till 6000rpm ungefär

4 8500rpm är för mycket, tryckplatta och svänghjul kommer att explodera

etc etc...

Sen mäter man inte vevstakarnas hållfasthet i hästkrafter.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

22 Inlägg
4 maj 2015
Trådstartare
#12
Johan85 skrev:
stakarna du har måste väll klara det eftersom du bänkat 350hästar redan? eller är det nåt du bara antar efter att du monterat ett ebaychip för 100kr?
vad har du för turbo? vad sitter det för spridare?

En kkk24 turbo sitter på och s60r gröna spridare

Varför ska man åka en sur b230 när man kan åka T5:a

73 Inlägg
4 maj 2015
#13
SPM gör väl egna stakar? Om jag inte minns fel så pratade han om en s40 med runt 1000hp så ser inga problem, rätta mig om jag har fel? Jag kör själv med dem i 850in å gjort 15 tusen mil smile


2 117 Inlägg
4 maj 2015
#14
WolframU skrev:
shogun, med elakt mycket slag och höga cylindertryck kan jag köpa att det skulle få även en spm hprofil utom toleranserna med misständningar och dylikt, men redan vid 100hk?

Tja...vad vet väl jag om motorer? Fler i klubben har använt dem på maskiner med ordentligt mycket högre effekt men det är inte bara hästkrafterna som spelar roll och då är det bättre att sätta ett lågt riktvärde. Kontentan är i vilket fall som helst att stakarna bör kollas upp ordentligt innan montering i motorn.
Senast redigerat av shogun (4 maj 2015)


2 117 Inlägg
4 maj 2015
#15
Riktvärden tagna ur luften. Better safe than sound smile
Jag hade för många år sedan en uppsättning hemma för utvärdering och det var inget större fel på dem. De var raka och fina om än något ur balans/viktdifferens sinsemellan och skillnad stor/lillända.

Det går säkert att pressa ur dem ett par hundra per styck men då ska de vara perfekta och det är de tyvärr inte alltid.


866 Inlägg
8 maj 2015
#16
Stakarna är bara en del i motorn! beroende på kolvhastighet, arbetstryck, vikt på kolvar.komp höjd(Staklängd), lager(spel. flöde) Ser man på belastningberäkningar på olika H-profil stakar så är där nästan inga som är dåliga det är strukturen i matrialet som är skillanaden. H profil är även den bäst disign  på att fördela stressen vid lilländan.
Hk är nog inte rätt satt uppskattat stakarnas belastning ?


Sök