3785
Sök

Sot i slutröret/slutdämparen? (Volvo 244 1985, b200k 2l)

245 Inlägg
15 maj 2015
Trådstartare
Volvo 244 1985, b200k 2l.

Hej! om jag kollar ner i japsdämparen som jag monterat, så ser jag ett lager sot runt hela innerkanten, kan stryka fingrarna o bli alldeles svart, frågan är.. är detta bara gamla sotavlagringar (bilen glödtänder fortfarande, efter rejält urvarvande och inställd tändning -.-) eller tecken på sot i bränsletillförseelsen? (Isåfall vill jag åtgärda det här)
har även suttit o funderat över bränsleförbrukningen som ja upplever väldigt hög, mitt test med fulltank börjar dock nu för att va säker. Men om det kan vara till hjälp det här med förbrukningen, så.

Tackar på förhand.. va i helvete händer...?
Senast redigerat av Wheel_Spin (15 maj 2015)

3 235 Inlägg
15 maj 2015
Sot=oförbränt bränsle.
Kan också vara sotigt om motorn förbränner olja.

245 Inlägg
15 maj 2015
Trådstartare
engolf skrev:
Sot=oförbränt bränsle.
Kan också vara sotigt om motorn förbränner olja.

Okej, oljan verkar inte gå åt, men får se med tiden. Men! den glödtänder vilket bör va sotavlagringar.. de kommer sot ur avgassystemet. Har du något förslag på vad som är fel? Har bytt bränslefilter, ställt in tändningen och bytt allt i tändväg så att det är friskt (Stift, kablar, fördelarlock och rotor)
Har även kollat på luftslangar efter läckage, men hittade inget. Är det förgasaren som återstår? Bilen har en ojämn tomgång. Börjar snart bli ett frågetecken.. igen. sad

4 476 Inlägg
15 maj 2015
blev inte dom flesta bilar sotiga i avgassystemet "förr i tiden",blir väl även mer eller mindre även nu,,,

245 Inlägg
15 maj 2015
Trådstartare
zzr94092 skrev:
blev inte dom flesta bilar sotiga i avgassystemet "förr i tiden",blir väl även mer eller mindre även nu,,,

Klart att konstruktionen och uppbyggnad blivit bättre på bilarna (förutom en hel del el), oljan förr i tiden var rena skämtet jämfört med dagens olja, vilket även det kan spela in en roll. Men sot är ett tecken på att något inte är som det ska.

4 476 Inlägg
15 maj 2015
så klart att oljan blivit bättre även motorerna,men en del sot/svart får man allt räkna med ,dieselbilarna med en massa filter hit o dit är ju helt rena i avgasröret,vilket dom inte var "förr i tiden"

6 635 Inlägg
15 maj 2015
Wheel_Spin skrev:

Hej! om jag kollar ner i japsdämparen som jag monterat, så ser jag ett lager sot runt hela innerkanten, kan stryka fingrarna o bli alldeles svart, frågan är.. är detta bara gamla sotavlagringar (bilen glödtänder fortfarande, efter rejält urvarvande och inställd tändning -.-) eller tecken på sot i bränsletillförseelsen? (Isåfall vill jag åtgärda det här)
har även suttit o funderat över bränsleförbrukningen som ja upplever väldigt hög, mitt test med fulltank börjar dock nu för att va säker. Men om det kan vara till hjälp det här med förbrukningen, så.

Du har svarat på din egna fråga, lös problemet först.

De/Dem

245 Inlägg
15 maj 2015
Trådstartare
Malheus skrev:
Wheel_Spin skrev:

Du har svarat på din egna fråga, lös problemet först.

Nej, jag har ju flera funderingar på vad det kan vara, vill ha lite tips på vad som är mest troligt och hur jag ska gå till väga.

Sök