Köpte en billig tänkt pendlarbil från en bekant för ca 1 månad sedan. Byttes topplockspackning förra året. (mindre än 50 mil sedan då bilan bara stått) Bekanta sa att de behövt fylla på kylarvatten då de kört några mil vid ett par tillfällen efter packningsbyte. De lämnade in bilen till verkstaden som bytt packningen för att kontrollera den onormala vattenförbrukningen. Enl mekaniker så är det inte fel på topplockspackningen nu efter bytet då inget vatten syntes i oljan. Han antydde dock att det var fel på fläkten på kylaren som gjorde att bilen gick varm och att vatten trycktes ut via expansion kärlet.
Fläkten testades av mig och en mek duktig kompis. Och den funkar. Tempgivaren visar normal värme på motorn hela tiden. Värmen funkar i kupén. Idag körde jag för första gången bilen hårt lite längre, ca 5 mil. Och då trycktes vattnet ut igen och det droppade om bilen så att det blev en pöl på marken när jag parkerade.
Kunde se att det runnit mycket vatten från expansions tankens "överfyllnings ventil" . Motor tempgivaren visade fortfarande normalt och ngn varning om lågt kylarvatten kom aldrig under de 5 milen jag körde.
Kollade alla slangar och fann inget konstigt. Fyllde på med vanligt vatten tillfälligt och körde de varm på tomgång en stund och upptäckte då att det blev en blöt fläck på marken under avgasröret och höll man handen där så stänkte det det till och med vatten via avgaserna!
Blir inte riktigt klok!!! För att sammanfatta problemen.......
Den drar alltså massor med vatten. Synligt läckage vid expansions tank så det droppar på marken. Synligt vatten från avgaserna. Tempen visar normalt. Inget synligt vatten på olje stickan.
Beställde nu ett beg kärl och tänkte byta detta i veckan.
Gör också ett olje byte för att se om det är vatten i oljan.
Vad mer kan jag göra? Kan det ha med termostaten att göra? Kanske tempgivaren visar fel och motorn trots allt går varm? Kan topp packningen vara felaktigt monterad/eller toppen skev?
Har självklart googlat på detta och hittar bara några få trådar där man pekar ut topp packningen som trasig...
Några kloka kommentarer tack !
Kan tillägga att bilen är en Fabia -00, med klena 60hkr motorn. Har bara gått 13200 mil. Vet ej orsaken till att topplocks packningen gick förra året då den som ägde den då numer är avliden....
Fläkten testades av mig och en mek duktig kompis. Och den funkar. Tempgivaren visar normal värme på motorn hela tiden. Värmen funkar i kupén. Idag körde jag för första gången bilen hårt lite längre, ca 5 mil. Och då trycktes vattnet ut igen och det droppade om bilen så att det blev en pöl på marken när jag parkerade.
Kunde se att det runnit mycket vatten från expansions tankens "överfyllnings ventil" . Motor tempgivaren visade fortfarande normalt och ngn varning om lågt kylarvatten kom aldrig under de 5 milen jag körde.
Kollade alla slangar och fann inget konstigt. Fyllde på med vanligt vatten tillfälligt och körde de varm på tomgång en stund och upptäckte då att det blev en blöt fläck på marken under avgasröret och höll man handen där så stänkte det det till och med vatten via avgaserna!
Blir inte riktigt klok!!! För att sammanfatta problemen.......
Den drar alltså massor med vatten. Synligt läckage vid expansions tank så det droppar på marken. Synligt vatten från avgaserna. Tempen visar normalt. Inget synligt vatten på olje stickan.
Beställde nu ett beg kärl och tänkte byta detta i veckan.
Gör också ett olje byte för att se om det är vatten i oljan.
Vad mer kan jag göra? Kan det ha med termostaten att göra? Kanske tempgivaren visar fel och motorn trots allt går varm? Kan topp packningen vara felaktigt monterad/eller toppen skev?
Har självklart googlat på detta och hittar bara några få trådar där man pekar ut topp packningen som trasig...
Några kloka kommentarer tack !
Kan tillägga att bilen är en Fabia -00, med klena 60hkr motorn. Har bara gått 13200 mil. Vet ej orsaken till att topplocks packningen gick förra året då den som ägde den då numer är avliden....
Senast redigerat av mickeku (16 maj 2015)
0
0
0
0