2401
Sök

Skoda Fabia -00 läcker kylarvatten

6 Inlägg
16 maj 2015
Trådstartare
#1
Köpte en billig tänkt pendlarbil från en bekant för ca 1 månad sedan. Byttes topplockspackning förra året. (mindre än 50 mil sedan då bilan bara stått) Bekanta sa att de behövt fylla på kylarvatten då de kört några mil vid ett par tillfällen efter packningsbyte. De lämnade in bilen till verkstaden som bytt packningen för att kontrollera den onormala vattenförbrukningen. Enl mekaniker så är det inte fel på topplockspackningen nu efter bytet då inget vatten syntes i oljan. Han antydde dock att det var fel på fläkten på kylaren som gjorde att bilen gick varm och att vatten trycktes ut via expansion kärlet. 

Fläkten testades av mig och en mek duktig kompis. Och den funkar. Tempgivaren visar normal värme på motorn hela tiden. Värmen funkar i kupén.  Idag körde jag för första gången bilen hårt lite längre, ca 5 mil. Och då trycktes vattnet ut igen och det droppade om bilen så att det blev en pöl på marken när jag parkerade.

Kunde se att det runnit mycket vatten från expansions tankens "överfyllnings ventil" . Motor tempgivaren visade fortfarande normalt och ngn varning om lågt kylarvatten kom aldrig under de 5 milen jag körde.

Kollade alla slangar och fann inget konstigt. Fyllde på med vanligt vatten tillfälligt och körde de varm på tomgång en stund och upptäckte då att det blev en blöt fläck på marken under avgasröret och höll man handen där så stänkte det det till och med vatten via avgaserna!

Blir inte riktigt klok!!! För att sammanfatta problemen.......
Den drar alltså massor med vatten. Synligt läckage vid expansions tank så det droppar på marken. Synligt vatten från avgaserna. Tempen visar normalt. Inget synligt vatten på olje stickan.

Beställde nu ett beg kärl och tänkte byta detta i veckan.
Gör också ett olje byte för att se om det är vatten i oljan.

Vad mer kan jag göra?  Kan det ha med termostaten att göra? Kanske tempgivaren visar fel och motorn trots allt går varm? Kan topp packningen vara felaktigt monterad/eller toppen skev?

Har självklart googlat på detta och hittar bara några få trådar där man pekar ut topp packningen som trasig...

Några kloka kommentarer tack !  big_smile

Kan tillägga att bilen är en Fabia -00, med klena 60hkr motorn. Har bara gått 13200 mil. Vet ej orsaken till att topplocks packningen gick förra året då den som ägde den då numer är avliden....
Senast redigerat av mickeku (16 maj 2015)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
16 maj 2015
#2
mickeku skrev:
Köpte en billig tänkt pendlarbil från en bekant för ca 1 månad sedan. Byttes topplockspackning förra året. (mindre än 50 mil sedan då bilan bara stått) Bekanta sa att de behövt fylla på kylarvatten då de kört några mil vid ett par tillfällen efter packningsbyte. De lämnade in bilen till verkstaden som bytt packningen för att kontrollera den onormala vattenförbrukningen. Enl mekaniker så är det inte fel på topplockspackningen nu efter bytet då inget vatten syntes i oljan. Han antydde dock att det var fel på fläkten på kylaren som gjorde att bilen gick varm och att vatten trycktes ut via expansion kärlet. 

Fläkten testades av mig och en mek duktig kompis. Och den funkar. Tempgivaren visar normal värme på motorn hela tiden. Värmen funkar i kupén.  Idag körde jag för första gången bilen hårt lite längre, ca 5 mil. Och då trycktes vattnet ut igen och det droppade om bilen så att det blev en pöl på marken när jag parkerade.

Kunde se att det runnit mycket vatten från expansions tankens "överfyllnings ventil" . Motor tempgivaren visade fortfarande normalt och ngn varning om lågt kylarvatten kom aldrig under de 5 milen jag körde.

Kollade alla slangar och fann inget konstigt. Fyllde på med vanligt vatten tillfälligt och körde de varm på tomgång en stund och upptäckte då att det blev en blöt fläck på marken under avgasröret och höll man handen där så stänkte det det till och med vatten via avgaserna!

Blir inte riktigt klok!!! För att sammanfatta problemen.......
Den drar alltså massor med vatten. Synligt läckage vid expansions tank så det droppar på marken. Synligt vatten från avgaserna. Tempen visar normalt. Inget synligt vatten på olje stickan.

Beställde nu ett beg kärl och tänkte byta detta i veckan.
Gör också ett olje byte för att se om det är vatten i oljan.

Vad mer kan jag göra?  Kan det ha med termostaten att göra? Kanske tempgivaren visar fel och motorn trots allt går varm? Kan topp packningen vara felaktigt monterad/eller toppen skev?

Har självklart googlat på detta och hittar bara några få trådar där man pekar ut topp packningen som trasig...

Några kloka kommentarer tack !  big_smile

Visst kan det vara fel på tempgivaren, inget konstigt alls. Lite vatten från avgaserna kan ju bara vara kondens och i de flesta fall inget att bry sig om men man ska inte behöva fylla vatten varje gång man har kört en bit.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Avstängd
10 388 Inlägg
16 maj 2015
#3
Det kan vara så enkelt som ett läckande lock till expansionskärlet.

Kolla om det är så att du har en tempgivare som själv styr fläkten (det finns lite olika sätt att få dessa att snurra), den i sig kan vara sönder (inte heeelt ovanligt hosAG-kärror)

Gällande vatten i avgaserna, så kan det absolut vara som Vettemannen / Benny skriver, kondens.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

6 Inlägg
16 maj 2015
Trådstartare
#4
Tack! Jo locket till expansionskärlet köptes nytt då verkstaden föreslog detta redan då den var inne på kontroll när den drog vatten efter topplockspackningen var bytt. På detta expansionskärl så sitter det en liten "lucka" på sidan som man kan fälla upp och då ser det ut som man öppnar kärlet så att ett övertryck kan rinna ut. "luckan" ser ut som den ska sitta fastknäppt i några små plast clips. Men vad jag kan se så verkar den klena "låsningen" av luckan inte funka längre. Kanske är så enkelt att vid normalt tryck så öppnar sig luckan och vatten trycks ut.  Får se om bytet av kärl löser problemet. Ska testa att dra lite silvertejp över luckan så att den inte åker upp så lätt och testa om det synliga läckaget från kärlet upphör i avvaktan på att det "nya" kärlet kommer.

Det där med tempgivaren till fläkten ska jag undersöka lite mera...
Senast redigerat av mickeku (16 maj 2015)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
16 maj 2015
#5
mickeku skrev:
Tack! Jo locket till expansionskärlet köptes nytt då verkstaden föreslog detta redan då den var inne på kontroll när den drog vatten efter topplockspackningen var bytt. På detta expansionskärl så sitter det en liten "lucka" på sidan som man kan fälla upp och då ser det ut som man öppnar kärlet så att ett övertryck kan rinna ut. "luckan" ser ut som den ska sitta fastknäppt i några små plast clips. Men vad jag kan se så verkar den klena "låsningen" av luckan inte funka längre. Kanske är så enkelt att vid normalt tryck så öppnar sig luckan och vatten trycks ut.  Får se om bytet av kärl löser problemet.  Det där med tempgivaren till fläkten ska jag undersöka lite mera...

Skriv här i tråden om du löser problemet för det kan hjälpa andra!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 Inlägg
16 maj 2015
Trådstartare
#6
Absolut. Jag återkommer när (om nu någonsin) problemet är löst hmm

Forummoderator
18 011 Inlägg
16 maj 2015
#7
När vatten trycks ut. Kan du provocera fram detta på tomgång med avstängd värme i bilen? Eller är det lättare när du kör i "stadstrafik"?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 Inlägg
17 maj 2015
Trådstartare
#8
Körde samma 5 mil hem i går och nu kom det inte ut ngt vatten från expansionkärlet. Jag pillade på övertryck/fyllningsluckan/pipen på kärlet innan och fick nog fast den lite bättre. Bytte också motorolja igår kväll och den gamla oljan såg fin ut och inga spår av vatten. Dvs ett nytt topplockspacknings haveri kan uteslutas.
Tappade ur all utspädd kylarvätska och spolade rent med vatten och fyllde på ny rätt glykolblandning. Körde nya två mil idag till jobbet och än är kylvätskenivån oförändrad. Håller tummarna...

6 Inlägg
19 maj 2015
Trådstartare
#9
Problemen kvarstår med läckaget från expansionskärlet. Om bilen körts varm och sen parkeras så syns det inget under motorhuven direkt. Det dröjer ett tag innan det börjar sippra ut vatten.

Teorin är att just nu att det sannolikt kommer in avgaser i kylsystemet, antingen pga dålig packning men jag tror mest på en spricka i toppen någonstans. När motorn gått varm så expanderar sprickan och avgaser kommer in. Dessa orsakar nog ett högt tryck i kylsystemet och trycker ut vattnet efter ett tag....

Nästa steg blir att mäta om det finns avgaser i expansionskärlet.
Och om jag kan konstatera detta så får verkstan som gjorde topplockspackning bytet ett återbesök för att lyfta toppen och se statusen på packningen och toppen. Klantigt om de nu missat en ev spricka.

Om en spricka hittas någonstans så undrar jag om man kanske kan svetsa igen den? Det är väl aluminium topp antar jag? Vad tror ni, skulle det gå?

Avstängd
10 388 Inlägg
19 maj 2015
#10
mickeku skrev:
Problemen kvarstår med läckaget från expansionskärlet. Om bilen körts varm och sen parkeras så syns det inget under motorhuven direkt. Det dröjer ett tag innan det börjar sippra ut vatten.

Teorin är att just nu att det sannolikt kommer in avgaser i kylsystemet, antingen pga dålig packning men jag tror mest på en spricka i toppen någonstans. När motorn gått varm så expanderar sprickan och avgaser kommer in. Dessa orsakar nog ett högt tryck i kylsystemet och trycker ut vattnet efter ett tag....

Nästa steg blir att mäta om det finns avgaser i expansionskärlet.
Och om jag kan konstatera detta så får verkstan som gjorde topplockspackning bytet ett återbesök för att lyfta toppen och se statusen på packningen och toppen. Klantigt om de nu missat en ev spricka.

Om en spricka hittas någonstans så undrar jag om man kanske kan svetsa igen den? Det är väl aluminium topp antar jag? Vad tror ni, skulle det gå?

Går gör det...om det blir bra/är lönt är nästa fråga. Det får man ju givetvis ställa mot vad en ny (begagnad alltså) topp skulle gå lös på

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök