3860
Sök

Volvo 940 Kupé-missljud och mätarhus

5 Inlägg
12 maj 2015
Trådstartare
#1
Tjenare!

Bil:
Volvo 940 -91
Automatisk klimatanläggning med AC (ECC)
B230FB
M46 med OD.


I kupén är det ett missljud som uppstår. Det är ett knaster-liknande ljud som uppstår. Det är svårt att lokalisera varifrån ljudet kommer men ungefär från mittkonsolen/instrumentpanelen. Det låter ungefär som när man har radion inställd på en kanal som inte får kontakt. Det är som ett brus. Ljudet låter mer eller mindre hela tiden. Men ibland mer och ibland mindre. Samt låter det mer om bilen går tungt, på hög växel och låg hastighet, och man gasar på. Det  är inget löv eller liknande då det kvarstår när man sätter fläkten på läge 0.

Någon som har någon idé vad detta kan vara för fel? Jag hade lite teorier om det skulle vara något med vakuum...

Har även ett problem med att klockan på mätarhuset inte fungerar när bilen är avstängd. Alltså måste man ställa om den varje gång man startar bilen efter att den varit avstängd. Men när bilen går fungerar klockan.

Även varvtalsräknaren samt temp mätaren kan vara lite osäkra. Temp mätaren kan t.ex hoppa upp och ned sedan ligga konstant på mitten. Sedan börja hoppa från noll till hälften och kan ibland stanna mellan innan det går upp till hälften där den ska vara när bilen är varm. Varvtalsräknaren hoppar också upp och ner ibland och kan ibland ta ett tag innan det vaknar till liv. Ibland blir den även omvänd.. alltså att den börjar på fel sida, vid 7000 varv strecket....

Någon som har några idéer på vad detta kan vara och om det kanske är ett gemensamt problem?

Tacksam för hjälp!

Tack!

360 Inlägg
14 maj 2015
#2
Det kan vara spänningsregulatorn till mätarna.

5 Inlägg
18 maj 2015
Trådstartare
#3
Samuel3 skrev:
Det kan vara spänningsregulatorn till mätarna.

Tack för svar!
Vad innebärdet? går det att fixa? Kan de vara dem som låter?

Mvh

360 Inlägg
18 maj 2015
#4
Affetja skrev:
Samuel3 skrev:
Det kan vara spänningsregulatorn till mätarna.

Tack för svar!
Vad innebärdet? går det att fixa? Kan de vara dem som låter?

Mvh

Jag tror jag tog lite fel, har du hallgivare på bilen eller är det svänghjulsgivare? Tänkte ang. varvmätaren.
Givaren till motortemp. mätaren kan ge upp med åren, ger varierande singaler till mätaren. Kan vara värt att mäta upp den under tiden motorn är igång.

Konstigt att klockan inte får ström när bilen är avstängd, fungerar den när tändningen är på?  Kollat så att ingen kabel glappar bakom instrumenthuset? Det ska väl gå gå en särskild kabel just till klockan från batteriet?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
19 maj 2015
#5
Samuel3 skrev:
Affetja skrev:
Samuel3 skrev:
Det kan vara spänningsregulatorn till mätarna.

Tack för svar!
Vad innebärdet? går det att fixa? Kan de vara dem som låter?

Mvh

Jag tror jag tog lite fel, har du hallgivare på bilen eller är det svänghjulsgivare? Tänkte ang. varvmätaren.
Givaren till motortemp. mätaren kan ge upp med åren, ger varierande singaler till mätaren. Kan vara värt att mäta upp den under tiden motorn är igång.

Konstigt att klockan inte får ström när bilen är avstängd, fungerar den när tändningen är på?  Kollat så att ingen kabel glappar bakom instrumenthuset? Det ska väl gå gå en särskild kabel just till klockan från batteriet?

Hallgivaren försvann väl 88? LH2.4 kom sent 88. Då var 940 kvar på ritbordet. Eller?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

5 Inlägg
19 maj 2015
Trådstartare
#6
Samuel3 skrev:
Affetja skrev:
Samuel3 skrev:
Det kan vara spänningsregulatorn till mätarna.

Tack för svar!
Vad innebärdet? går det att fixa? Kan de vara dem som låter?

Mvh

Jag tror jag tog lite fel, har du hallgivare på bilen eller är det svänghjulsgivare? Tänkte ang. varvmätaren.
Givaren till motortemp. mätaren kan ge upp med åren, ger varierande singaler till mätaren. Kan vara värt att mäta upp den under tiden motorn är igång.

Konstigt att klockan inte får ström när bilen är avstängd, fungerar den när tändningen är på?  Kollat så att ingen kabel glappar bakom instrumenthuset? Det ska väl gå gå en särskild kabel just till klockan från batteriet?

Vet inte vilken givare... 940 1991. Får testa att mäta både vid givaren och mätaren då till motortemp. Kan det vara samma problem med varvräknaren? kan man mäta någon slags "givare" där?

Vet inte om klockan fungerar när tändningen är på. Vet inte får ta och plocka bort instrumentet och kolla lite.. är det en svår operation?

360 Inlägg
19 maj 2015
#7
Affetja skrev:
Samuel3 skrev:
Affetja skrev:

Tack för svar!
Vad innebärdet? går det att fixa? Kan de vara dem som låter?

Mvh

Jag tror jag tog lite fel, har du hallgivare på bilen eller är det svänghjulsgivare? Tänkte ang. varvmätaren.
Givaren till motortemp. mätaren kan ge upp med åren, ger varierande singaler till mätaren. Kan vara värt att mäta upp den under tiden motorn är igång.

Konstigt att klockan inte får ström när bilen är avstängd, fungerar den när tändningen är på?  Kollat så att ingen kabel glappar bakom instrumenthuset? Det ska väl gå gå en särskild kabel just till klockan från batteriet?

Vet inte vilken givare... 940 1991. Får testa att mäta både vid givaren och mätaren då till motortemp. Kan det vara samma problem med varvräknaren? kan man mäta någon slags "givare" där?

Vet inte om klockan fungerar när tändningen är på. Vet inte får ta och plocka bort instrumentet och kolla lite.. är det en svår operation?

Nej, sitter med två skruvar. Är inte 100% på 940 men skruvarna sitter nog gömda bakom varsitt täcklock. Bara att dray rakt ut, och lossa kontakterna så snart du kommer åt. Ta det försiktigt bara.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
19 maj 2015
#8
Samuel3 skrev:
Affetja skrev:
Samuel3 skrev:

Jag tror jag tog lite fel, har du hallgivare på bilen eller är det svänghjulsgivare? Tänkte ang. varvmätaren.
Givaren till motortemp. mätaren kan ge upp med åren, ger varierande singaler till mätaren. Kan vara värt att mäta upp den under tiden motorn är igång.

Konstigt att klockan inte får ström när bilen är avstängd, fungerar den när tändningen är på?  Kollat så att ingen kabel glappar bakom instrumenthuset? Det ska väl gå gå en särskild kabel just till klockan från batteriet?

Vet inte vilken givare... 940 1991. Får testa att mäta både vid givaren och mätaren då till motortemp. Kan det vara samma problem med varvräknaren? kan man mäta någon slags "givare" där?

Vet inte om klockan fungerar när tändningen är på. Vet inte får ta och plocka bort instrumentet och kolla lite.. är det en svår operation?

Nej, sitter med två skruvar. Är inte 100% på 940 men skruvarna sitter nog gömda bakom varsitt täcklock. Bara att dray rakt ut, och lossa kontakterna så snart du kommer åt. Ta det försiktigt bara.

Den svarta alusargen ska bort först. Liten mejsel trycks in i de små hålen på varje sida. Sitter fjäderbleck därinne som ska tryckas in. Då kan man ta loss sargen. Sedan sitter mätarhuset med 4 torx. Sargen kan va jävligt bökig på vissa bilar och andra hoppar den nästan loss av sig själv. Tålamod

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

360 Inlägg
20 maj 2015
#9
DiwraZ skrev:
Samuel3 skrev:
Affetja skrev:

Vet inte vilken givare... 940 1991. Får testa att mäta både vid givaren och mätaren då till motortemp. Kan det vara samma problem med varvräknaren? kan man mäta någon slags "givare" där?

Vet inte om klockan fungerar när tändningen är på. Vet inte får ta och plocka bort instrumentet och kolla lite.. är det en svår operation?

Nej, sitter med två skruvar. Är inte 100% på 940 men skruvarna sitter nog gömda bakom varsitt täcklock. Bara att dray rakt ut, och lossa kontakterna så snart du kommer åt. Ta det försiktigt bara.

Den svarta alusargen ska bort först. Liten mejsel trycks in i de små hålen på varje sida. Sitter fjäderbleck därinne som ska tryckas in. Då kan man ta loss sargen. Sedan sitter mätarhuset med 4 torx. Sargen kan va jävligt bökig på vissa bilar och andra hoppar den nästan loss av sig själv. Tålamod

tonguetongue Jag var helt fel ute... roll

5 Inlägg
20 maj 2015
Trådstartare
#10
DiwraZ skrev:
Samuel3 skrev:
Affetja skrev:

Vet inte vilken givare... 940 1991. Får testa att mäta både vid givaren och mätaren då till motortemp. Kan det vara samma problem med varvräknaren? kan man mäta någon slags "givare" där?

Vet inte om klockan fungerar när tändningen är på. Vet inte får ta och plocka bort instrumentet och kolla lite.. är det en svår operation?

Nej, sitter med två skruvar. Är inte 100% på 940 men skruvarna sitter nog gömda bakom varsitt täcklock. Bara att dray rakt ut, och lossa kontakterna så snart du kommer åt. Ta det försiktigt bara.

Den svarta alusargen ska bort först. Liten mejsel trycks in i de små hålen på varje sida. Sitter fjäderbleck därinne som ska tryckas in. Då kan man ta loss sargen. Sedan sitter mätarhuset med 4 torx. Sargen kan va jävligt bökig på vissa bilar och andra hoppar den nästan loss av sig själv. Tålamod

Okej tack!

Någon idé på vad det är som låter? Kan det vara AC:n? Vakummotorerna?

Glömde nämna det men ibland är tomgången ojämn. Alltså när jag till exempel kommer fram till ett rödljus kan tomgången vara hög. sedan tar det ett tag innan den sjunker ner. En gång när jag körde märkte jag att det kändes konstigt. Det var när det va som mest problem med tomgång. Då när jag låg 70 sen kopplade ur så svajade varvtalet på motorn upp och ner. Då stannade jag och varvade ur den ordentligt. Då försvann det.

Bondmeckare
246 Inlägg
20 maj 2015
#11
Vacuumläckage någonstans, prova startgas och se om motorgången ändras. Mätarhuset hade jag samma fel på, det var ett kontaktstycke på baksidan som inte satt fast helt 100, lätt att åtgärda.

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)

5 Inlägg
20 maj 2015
Trådstartare
#12
Bamzefan skrev:
Vacuumläckage någonstans, prova startgas och se om motorgången ändras. Mätarhuset hade jag samma fel på, det var ett kontaktstycke på baksidan som inte satt fast helt 100, lätt att åtgärda.

Jaha okej det kan mycket möjligt vara samma problem här...  Har testat lite med startgas i motorrummet. Men ska man testa det vid vakuummotorerna under instrumentpanelen med?

Tack


Sök