_Blue_Speed_ skrev:
En modern bil i samma storleksklass borde dra snäppet mindre om motorerna är något sånär likvärdiga i volym och cylinderantal. Konstigt vore det annars. Tänker man på att femman är en femcylindrig motor från 80-talet så drar de inte så jävla mycket mer. Nån dl, max 2.
Ursäkta, glömde ju att staten tvingar dig att göra dig av med 05:an= Du får inte sälja den vidare för de ska bort från bilparken= Det blir skroten som Motormännen vill. Du förespråkar detta då du tycker det är bortkastade pengar att ha kvar den.
A6an är en grym bil men bara 300kr billigare i försäkring än min. Den är inte heller jättesnål. Dessutom kostar den en del att köpa. Så jag vetefan om det är en besparing. Men visst, på 100 år kanske....
Då har du alltså erkänt att förbrukningen är mindre (det i sig är ju då inte något som är bättre tydligen, sett till att det inte finns några fördelar alls med att byta ut sin gamla bil mot en ny(are) enligt dig)
Försäkringen vet jag inte var du fick fram något om, då jag pratade om skatten...
Men om vi utgår från att du faktiskt syftade på skatten, så motbevisar det två saker du skrivit;
Det måste vara en miljöbil för att skatten ska bli lägre (stämmer då inte).
Det finns inga fördelar med en ny bil (skatten är lägre, det i sig -är- en fördel för de flesta).
Nu är det ju inte ens tal om att "staten ska" något alls, Motormännen har det som ett konstaterande, inte ens som ett förslag i nuläget (vad jag kunnat läsa mig till).
Så, då var vi där igen; antingen läser du inte, eller så begriper du inte.
Jag har -inte- påstått att det är bortkastade pengar att behålla en gammal bil. Nu är det inte första gången du påstår det, så, för att inte spä på bilden av dig själv som ren lögnare ännu mer; visa var jag skrivit att det är bortkastade pengar att behålla en gammal bil.
vad jag däremot -har- påstått är att jag -inte- anser att det per automatik behöver vara bortkastade pengar att skaffa en ny(are) bil (som du påstår).
Förstår verkligen inte vad det är som är så svårt för dig att begripa när det gäller skillnaden där.