2852
Sök

Konstig lukt i v70 efter byte av värmepaket

221 Inlägg
29 maj 2015
Trådstartare
Tja!

Bilen det gäller är min v70 Tdi -98, som rubriken lyder luktar de konstigt i bilen efter jag bytte värmepaket, innan så var det bara en svag lukt av glykol när man drog på värmen.. nu luktar de ingen glykol längre och de är tätt.

Lukten är lite svår att beskriva, ganska stark och luktar typ bränt oavsett om jag har på värme eller kyla, annars funkar allt som de ska bara att de luktar ganska mkt.

Kan även tilläga att värmepaketet är helt nytt.

Tack på förhand! Mvh.

2 117 Inlägg
29 maj 2015
Vet inte vilken utrustningsnivå just din bil har men några tankar kan jag i alla fall dela med mig av.
Då dieselmotorer tar ganska lång tid på sig innan de blir varma har många bilar hjälpvärme.

Tillsatsvärmaren som luktar avgaser (Webasto). Den har ett eget avgasrör.
Elektrisk snabbvärme integrerat i värmepaketet.
Kablage som kortslutits eller klämts i samband med utbytet.
Felaktig montering av något.
Kupéfilter behöver bytas.
Utläckande kylarvätska från innan bytet som börjar torka ut och luktar.
Något helt annat som inte har med ventilationssystemet att göra tex inredning i solvärme eller liknande.

221 Inlägg
29 maj 2015
Trådstartare
Dieselvärmare har den men den funkar inte, satt ingen el kopplat till värmepaketet och har heller inte rört nån el när jag gjorde bytet, värmeväxlaren kan bara sitta på ett sätt så kan inte tänka mig att den är felmonterad.

Har också haft funderingar på kupefiltret, får ta och kolla på de!

Kan även tillägga att det är ifrån fläkten som lukten kommer, stänger man av fläkten så luktar de inget.

Tackar så mycket för ditt svar smile

2 117 Inlägg
29 maj 2015
Ny värmare kan iofs ge ifrån sig materiallukt. Plast, värmeväxlare osv. Låt den vara på ett tag och "bli inkörd" så kanske lukten ger med sig. Hoppas det löser sig.

157 Inlägg
29 maj 2015
Efter att jag hade bytt värmepaket i min 850 så luktade det som du beskriver i nån månad innan det försvann.

221 Inlägg
29 maj 2015
Trådstartare
Ofan, men det kan alltså ta ett tag att bli av med lukten då?

Tack så mkt för snabba svar smile
Senast redigerat av David_91 (29 maj 2015)

Sök