2427
Sök

Byta styrled+bromsrör själv (VW Vento)

44 Inlägg
30 maj 2015
Trådstartare
#1
Besiktade bilen, VW Vento GL 1,8 l -96 häromdagen och fick följande som stod på lappen:

Styrled, fram höger yttre, glapp
Bromsrör, bak, båda sidor, inre, rostskadat
Bromsrör, fram båda sidor, rostskadat

Nu hade jag tänkt köpa delarna själv (BILTEMA big_smile ) och byta själv (har tillgång till billift)
#Bromsrören: Några fler delar än bara bromsrör/bromsvätska jag behöver? Fler verktyg än bara händerna?
#Osäker hur långa bromsrör det är (det är inte längst gående, de lät ja en verkstad byta förra året!)
#Något att tänka på vid byte av bromsrör första gång??

#Lite samma frågor som ovan men för styrled, så är jag tacksam för svar smile
Senast redigerat av Porsche944a (30 maj 2015)


6 104 Inlägg
30 maj 2015
#2
Hej!
Ta ner bromsrören först och mät hur långa de är. Det är bra mycket lättare att få rätt längd då.
På Mekonomen kan du köpa precis hur långa bromsrör du vill och personalen fixar på plats anslutningarna.

När det gäller styrlänkarna så måste du göra en framvagnsinställning efteråt då det är näst intill omöjligt att få samma längd på länkaget som tidigare, men försök gärna genom att räkna varven på gängorna när du skruvar av de gamla länkarna på styrstagen.

För att få los styrstagens länkarmar måste du ha en spindelledssavdragare, Biltema har såna för ca 70:-.OBS! Den svarta!

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000019461/
Senast redigerat av jaka54 (30 maj 2015)


44 Inlägg
30 maj 2015
Trådstartare
#3
Har lite svårt att ta ner bromsrören och sedan köra och köpa delarna big_smile Det går inte kolla ungefär utan att plocka ner rören? Tror biltema säljer kopparrör per meter, så min tanke var att köpa nått längre och sen kapa dom.

Har inte heller möjligheten att ha bilen upphissad längre tid då jag lånar hissen, men den dagen jobbet är tänkt att göras..
Senast redigerat av Porsche944a (30 maj 2015)


2 117 Inlägg
30 maj 2015
#4
Köp en rulle med den hårdare varianten av rör (kopparnickel). Det håller bättre än de rena kopparrören.
Om möjligt kan du återanvända nipplarna från de rostiga rören men det kan också gå åt pipan om de förstörs vid demonteringen. Det går att köpa lösa nipplar men de finns i en mängd olika varianter (gängor och längder). En lösning är att köpa ett antal av varje sort och lämna tillbaka de som inte används. Du kan ju testa att skruva loss en rörnippel för att se hur nippeln ser ut innan du åker iväg för att reparera.

Du behöver även ett dubbelkoningsset för att kapa rören och montera nipplarna på de nya rören.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000016992/

Innan du påbörjar jobbet kan du testa att montera en nippel på en rörände samt pressa en kona med verktygssetet. Det är lätt att strula till det vid ovana och då läcker konan.

Det kan vara lämpligt att byta ett rör i taget för att hinna fixa det utan att bli stående i flera dagar. Kolla även vad färdiga rör kostar som reservdel. Antagligen lite dyrare men det underlättar och så spar du tid och slipper kona själv.

Du behöver ta med dig bromsolja (passa på att byta all bromsolja i systemet) och det går åt en del för att fylla de nya tomma rören. En liten flaska räcker inte. Ta även med dig blocknycklar/fasta nycklar för att komma åt att lossa nipplarna utan att skada dem. För att lufta bromsarna efter arbetet behöver du antingen ha ett avluftningsverktyg eller en kompis som trycker resp släpper på bromspedalen under tiden som du öppnar och stänger luftningsnippeln. En slangstump från lutftningsnippeln ner till en flaska behövs för att slippa spilla olja över bromsarna.


6 104 Inlägg
30 maj 2015
#5
Hej!
Det går åt en hel del bromsvätska.
Köp minst en liter!



Sök