3269
Sök

Motorn gasar av sig själv.. VW Golf Plus, 1.6, 2006:a.

4 Inlägg
4 juni 2015
Trådstartare
#1
Köpte en VW Golf Plus, 1.6, 2006:a årsmodell i måndags av en bilhandlare.
Har inte kört några långa sträckor fören idag då.. Och när jag skulle växla (när lådan var i neutralt läge) så börjar bilen gasa utav bara h*lvete...
Någon som har en aning om vad detta kan bero på? Himla typiskt..

Har ingen lust att ligga och krypköra i köer och så gasar bilen på fordonet framför direkt! lol

Tack på förhand!!
/Carro

268 Inlägg
4 juni 2015
#2
om du har köpt det av en firma. Så kontakta dom. för du har ju garantier på sådana här saker.

4 Inlägg
4 juni 2015
Trådstartare
#3
Szummi skrev:
om du har köpt det av en firma. Så kontakta dom. för du har ju garantier på sådana här saker.

Jo fast när vi frågade vad som ingick i garantin så var det allt utom slitskador, sådant som kan komma upp när man kört. sad

JFfoto
4 juni 2015
#4
Bara åka in och säga att du endast kört korta sträckor tills idag du körde en längre, då uppstod felet. Vilket kan ha varit när du köpte bilen, då du antagligen körde en kort sträcka där med.
Senast redigerat av Kalltkaffe (4 juni 2015)

512 Inlägg
4 juni 2015
#5
Motorn får för mycket bränsle. Och med en såpass modernbil är gaspedalen kopplad till ECU:n som sköter bränsletilförseln.

Kan ju vara bränslepumpen eller bränslepumpsrelät som fått fnatt och pumpar på för fullt. Alternativt en trasig bränsletryckregulator som släpper in bränsle i insuget via en vakumslang.

358 Inlägg
4 juni 2015
#6
Kolla så att gaspedalen sitter fast som den ska, det nedre gångjärnet är i plast och har en tendens att gå av.

Kokar ris
923 Inlägg
4 juni 2015
#7
Carro88 skrev:
Szummi skrev:
om du har köpt det av en firma. Så kontakta dom. för du har ju garantier på sådana här saker.

Jo fast när vi frågade vad som ingick i garantin så var det allt utom slitskador, sådant som kan komma upp när man kört. sad

så alltså ingenting? Vad är det för fel som uppkommer utan att man använder bilen?! kostade bilen över 30 000 och kom med en varudeklaration? Isf får dom fanimig ta o laga bilen. Jävla trött på bilhandlare och deras jävla sätt.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

7 274 Inlägg
5 juni 2015
#8
_Thor_ skrev:
Motorn får för mycket bränsle. Och med en såpass modernbil är gaspedalen kopplad till ECU:n som sköter bränsletilförseln.

Kan ju vara bränslepumpen eller bränslepumpsrelät som fått fnatt och pumpar på för fullt. Alternativt en trasig bränsletryckregulator som släpper in bränsle i insuget via en vakumslang.

Bränslepumpen ska gå på max hela tiden. Okej vissa har pwm styrning för lägre ljudnivå.
Bränsletrycksregulatorn sköter så trycket aldrig överstiger arbetstrycket


512 Inlägg
5 juni 2015
#9
Brains skrev:
_Thor_ skrev:
Motorn får för mycket bränsle. Och med en såpass modernbil är gaspedalen kopplad till ECU:n som sköter bränsletilförseln.

Kan ju vara bränslepumpen eller bränslepumpsrelät som fått fnatt och pumpar på för fullt. Alternativt en trasig bränsletryckregulator som släpper in bränsle i insuget via en vakumslang.

Bränslepumpen ska gå på max hela tiden. Okej vissa har pwm styrning för lägre ljudnivå.
Bränsletrycksregulatorn sköter så trycket aldrig överstiger arbetstrycket

Om resistensen i motorn blir irreguljär när pumpen blir äldre funkar inte styrsystemet som det ska...

Bränsletrycksregulatorn har ett diafragma mot en vakuumslang till insuget. Spricker det diafragmat läcker bränsle in i insuget...

7 274 Inlägg
5 juni 2015
#10
_Thor_ skrev:
Brains skrev:
_Thor_ skrev:
Motorn får för mycket bränsle. Och med en såpass modernbil är gaspedalen kopplad till ECU:n som sköter bränsletilförseln.

Kan ju vara bränslepumpen eller bränslepumpsrelät som fått fnatt och pumpar på för fullt. Alternativt en trasig bränsletryckregulator som släpper in bränsle i insuget via en vakumslang.

Bränslepumpen ska gå på max hela tiden. Okej vissa har pwm styrning för lägre ljudnivå.
Bränsletrycksregulatorn sköter så trycket aldrig överstiger arbetstrycket

Om resistensen i motorn blir irreguljär när pumpen blir äldre funkar inte styrsystemet som det ska...

Bränsletrycksregulatorn har ett diafragma mot en vakuumslang till insuget. Spricker det diafragmat läcker bränsle in i insuget...

Det har fortfarande ingenting med bränslepumpen eller reläet. Dessa är bara av och på.


512 Inlägg
5 juni 2015
#11
Brains skrev:
_Thor_ skrev:
Brains skrev:
Bränslepumpen ska gå på max hela tiden. Okej vissa har pwm styrning för lägre ljudnivå.
Bränsletrycksregulatorn sköter så trycket aldrig överstiger arbetstrycket

Om resistensen i motorn blir irreguljär när pumpen blir äldre funkar inte styrsystemet som det ska...

Bränsletrycksregulatorn har ett diafragma mot en vakuumslang till insuget. Spricker det diafragmat läcker bränsle in i insuget...

Det har fortfarande ingenting med bränslepumpen eller reläet. Dessa är bara av och på.

5 Common Symptoms of a Malfunctioning Fuel Pump;
http://www.ebay.com/gds/5-Common-Sympto … 796/g.html

"4. Surging
The opposite effect of the above symptoms, surging, can also be a sign of a malfunctioning fuel pump. A car that surges will be moving along normally at a consistent speed. Then, with no driver intervention, will pick up and "surge" forward, as if the gas pedal had been depressed."

7 274 Inlägg
5 juni 2015
#12
_Thor_ skrev:
Brains skrev:
_Thor_ skrev:

Om resistensen i motorn blir irreguljär när pumpen blir äldre funkar inte styrsystemet som det ska...

Bränsletrycksregulatorn har ett diafragma mot en vakuumslang till insuget. Spricker det diafragmat läcker bränsle in i insuget...

Det har fortfarande ingenting med bränslepumpen eller reläet. Dessa är bara av och på.

5 Common Symptoms of a Malfunctioning Fuel Pump;
http://www.ebay.com/gds/5-Common-Sympto … 796/g.html

"4. Surging
The opposite effect of the above symptoms, surging, can also be a sign of a malfunctioning fuel pump. A car that surges will be moving along normally at a consistent speed. Then, with no driver intervention, will pick up and "surge" forward, as if the gas pedal had been depressed."

Fast det där håller inte i sig mer än några tiondels sekunder sen har regulatorn rättat till trycket.
Bara en massa extra soppa fårinte bilen att börja gasa av sig själv.
Denbehöver luft också .


512 Inlägg
5 juni 2015
#13
Brains skrev:
_Thor_ skrev:
Brains skrev:
Det har fortfarande ingenting med bränslepumpen eller reläet. Dessa är bara av och på.

5 Common Symptoms of a Malfunctioning Fuel Pump;
http://www.ebay.com/gds/5-Common-Sympto … 796/g.html

"4. Surging
The opposite effect of the above symptoms, surging, can also be a sign of a malfunctioning fuel pump. A car that surges will be moving along normally at a consistent speed. Then, with no driver intervention, will pick up and "surge" forward, as if the gas pedal had been depressed."

Fast det där håller inte i sig mer än några tiondels sekunder sen har regulatorn rättat till trycket.
Bara en massa extra soppa fårinte bilen att börja gasa av sig själv.
Denbehöver luft också .

När jag upplevt samma symptom fick jag lägga i en lägre växel och motorbromsa... Det höll i sig ett bra tag. Och bränsletrycksregulatorn var det inget fel på...

Jag menar inte att det måste vara just detta felet men det är en möjlighet iaf. Det är enkelt att kontrollera flödet genom att tvångsköra pumpen via relät med tändnigen på och haka av bränslereturen och mäta upp x-antal ml under en given tidsperiod.

359 Inlägg
6 juni 2015
#14
Enklast är nog att koppla in en dator med rätt program och felsöka. Lär ju vara elgas på en sån där och den kanske ger fel värden, och det borde man kunna se med datorn
Fast det kan ju vara ett stort luftläckage eller nånting också

Bränslepump, relä eller btr lär det inte bero på

2 117 Inlägg
6 juni 2015
#15
Det där är ett trafikfarligt fel som kan leda till både person- och sakskada.
Har du tagit upp detta fel med det säljande företaget? Har de återkommit med något svar och förslag på åtgärd?


4 137 Inlägg
6 juni 2015
#16
Den här bilmodellen har troligen ett returlöst system men en givare som mäter bränsletrycket via ecu och styr pumpen via PWM stryrning till rätt tryck, men den ska inte rusa vid för högt tryck

har haft en llikande symptom men en 00:a, där var det temperaturgivaren som spökade
men på denna bilmodell borde såfall motortempmätaren få spelet

men före allt annat läs av felkoder
Senast redigerat av spillolja (6 juni 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 630 Inlägg
6 juni 2015
#17
Hade nog ändå kollat över placeringen av golvmattan först.

De/Dem


Sök