3131
Sök

Byte till ny kamaxel (B230)

755 Inlägg
5 juni 2015
Trådstartare
#1
Tjena, köpte nyss en ny enem kam till volvon och undrar då om man behöver byta något typ tryckare och lachscaps för att köra in den nya kamen? Eller är det bara att smacka i kamen kolla så ventilspelet är rätt och ut å gasa?

Tack på förhand!

If you want to win, You mustn't loose.

Forummoderator
26 416 Inlägg
5 juni 2015
#2
Det är en B230, så vad tror du?
Köpte du kammen ny så följde det förmodligen med någon form av beskrivning i vad du bör göra, men så länge ventilspelet är korrekt och inom rätt värden så är det nog bara att köra och se glad ut.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

klabbarpan
3 041 Inlägg
6 juni 2015
#3
Mäta spelet skall du alltid göra. Felaktigt justerade ventiler gör inte prestandan bättre direkt.


755 Inlägg
6 juni 2015
Trådstartare
#4
Mack skrev:
Det är en B230, så vad tror du?
Köpte du kammen ny så följde det förmodligen med någon form av beskrivning i vad du bör göra, men så länge ventilspelet är korrekt och inom rätt värden så är det nog bara att köra och se glad ut.

Bör jag inte byta lashcaps om de är körda med kammen som sitter i?

If you want to win, You mustn't loose.

Forummoderator
26 416 Inlägg
6 juni 2015
#5
MSpader skrev:
Mack skrev:
Det är en B230, så vad tror du?
Köpte du kammen ny så följde det förmodligen med någon form av beskrivning i vad du bör göra, men så länge ventilspelet är korrekt och inom rätt värden så är det nog bara att köra och se glad ut.

Bör jag inte byta lashcaps om de är körda med kammen som sitter i?

Varför skulle det vara nåt fel på dom?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

755 Inlägg
6 juni 2015
Trådstartare
#6
Mack skrev:
MSpader skrev:
Mack skrev:
Det är en B230, så vad tror du?
Köpte du kammen ny så följde det förmodligen med någon form av beskrivning i vad du bör göra, men så länge ventilspelet är korrekt och inom rätt värden så är det nog bara att köra och se glad ut.

Bör jag inte byta lashcaps om de är körda med kammen som sitter i?

Varför skulle det vara nåt fel på dom?

läste nånstans att det skulle kunna dra kamknockarna runda om de inte var nya. Det kanske inte stämmer?

If you want to win, You mustn't loose.

Forummoderator
26 416 Inlägg
6 juni 2015
#7
MSpader skrev:
Mack skrev:
MSpader skrev:

Bör jag inte byta lashcaps om de är körda med kammen som sitter i?

Varför skulle det vara nåt fel på dom?

läste nånstans att det skulle kunna dra kamknockarna runda om de inte var nya. Det kanske inte stämmer?

Länk?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

755 Inlägg
6 juni 2015
Trådstartare
#8
Mack skrev:
MSpader skrev:
Mack skrev:

Varför skulle det vara nåt fel på dom?

läste nånstans att det skulle kunna dra kamknockarna runda om de inte var nya. Det kanske inte stämmer?

Länk?

var nån person på nått forum hahaha där en annan svara att man skulle vända på capsen för att de skulle bli som nya, är det nått som rekommenderas eller är det bara att slänga i, mäta spelet är det korrekt så är det bara ut å gasa?

If you want to win, You mustn't loose.

Forummoderator
26 416 Inlägg
6 juni 2015
#9
MSpader skrev:
Mack skrev:
MSpader skrev:
läste nånstans att det skulle kunna dra kamknockarna runda om de inte var nya. Det kanske inte stämmer?

Länk?

var nån person på nått forum hahaha där en annan svara att man skulle vända på capsen för att de skulle bli som nya, är det nått som rekommenderas eller är det bara att slänga i, mäta spelet är det korrekt så är det bara ut å gasa?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=296886

Inlägg #2

Citerat:  "..Laschcaps får man andvända när kamaxeln är omslipad eller när det är mindre diameter på den."

Och ja, din kam är ju en eftermarknadskam som slipats om, eller hur? Då skall du också köra med lashcaps.
Annars, om det hade varit en orörd originalkam hade du inte behövt göra detta.

Läs också inlägg #6

"Då lär det stå att du ska använda lash caps tillomed ^^"


..vilket jag skrev tidigt i den här tråden..
Senast redigerat av Mack (6 juni 2015)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

One Man Clan
4 287 Inlägg
6 juni 2015
#10
enem brukar sälja nya kammar, gjorda på  nya ämnen så de är inte säkert du ska använda lashcaps... om de är tex en V16 turbo  kamaxel

Å lashcaps brukar inte gå att vända om, för dom trär man   på ventilskaftet...

Du borde ge mer info när du ställer frågan....

Vi vet inte om de är en 2.8 liters sug motor du ska stoppa en 320 graders kam med 22mm lyft å varva 12000rpm...


755 Inlägg
7 juni 2015
Trådstartare
#11
läste fel i det inlägget handlade om tryckare (http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=169836 inlägg #4)

mest bara orolig så jag inte kör in kammen fel och blir ståendes haha

If you want to win, You mustn't loose.

klabbarpan
3 041 Inlägg
7 juni 2015
#12
Lashcaps behövs om du kör ett omslipat ämne, då skaftet på ventilen helt enkelt blir för kort. Det du syftar på är schimsen. Frågan är då hur kammen är slipad. Precis som xuri skriver, gammalt eller nytt ämne. Även då vilken sorts kam.

Jag själv har en kam från kyrk motorsport, vilket kräver lashcaps till ventilerna samt ev omschimsning av tryckaren. Lätt att blanda ihop dessa 2.


755 Inlägg
7 juni 2015
Trådstartare
#13
nixon89 skrev:
Lashcaps behövs om du kör ett omslipat ämne, då skaftet på ventilen helt enkelt blir för kort. Det du syftar på är schimsen. Frågan är då hur kammen är slipad. Precis som xuri skriver, gammalt eller nytt ämne. Även då vilken sorts kam.

Jag själv har en kam från kyrk motorsport, vilket kräver lashcaps till ventilerna samt ev omschimsning av tryckaren. Lätt att blanda ihop dessa 2.

ahh det är en enem v15t på nytt ämne

If you want to win, You mustn't loose.

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 juni 2015
#14
MSpader skrev:
nixon89 skrev:
Lashcaps behövs om du kör ett omslipat ämne, då skaftet på ventilen helt enkelt blir för kort. Det du syftar på är schimsen. Frågan är då hur kammen är slipad. Precis som xuri skriver, gammalt eller nytt ämne. Även då vilken sorts kam.

Jag själv har en kam från kyrk motorsport, vilket kräver lashcaps till ventilerna samt ev omschimsning av tryckaren. Lätt att blanda ihop dessa 2.

ahh det är en enem v15t på nytt ämne

de räckte i detta fallet med att du bara skrev vad kamaxeln hette ! då vet vi ändamålet.

Bara skruva dit den å mät ventilspelet med ett bladmått...  sålänge ventilspelet ligger runt 0.35 in/ut så är de bara att tuta å köra... inga lashcaps eller modifikationer på tryckaren behövs.

Dock brukar enem skicka med papper Exakt vilken inställning av kamaxeln som är optimalt.. även om de går å köra dom på orginal märkningen smile


755 Inlägg
8 juni 2015
Trådstartare
#15
Xuri skrev:
MSpader skrev:
nixon89 skrev:
Lashcaps behövs om du kör ett omslipat ämne, då skaftet på ventilen helt enkelt blir för kort. Det du syftar på är schimsen. Frågan är då hur kammen är slipad. Precis som xuri skriver, gammalt eller nytt ämne. Även då vilken sorts kam.

Jag själv har en kam från kyrk motorsport, vilket kräver lashcaps till ventilerna samt ev omschimsning av tryckaren. Lätt att blanda ihop dessa 2.

ahh det är en enem v15t på nytt ämne

de räckte i detta fallet med att du bara skrev vad kamaxeln hette ! då vet vi ändamålet.

Bara skruva dit den å mät ventilspelet med ett bladmått...  sålänge ventilspelet ligger runt 0.35 in/ut så är de bara att tuta å köra... inga lashcaps eller modifikationer på tryckaren behövs.

Dock brukar enem skicka med papper Exakt vilken inställning av kamaxeln som är optimalt.. även om de går å köra dom på orginal märkningen smile

perfekt! Man tackar för alla svar!

If you want to win, You mustn't loose.


Sök