2506
Sök

Volvo 240 med saab:s b204t motor, tänder ej

108 Inlägg
7 juni 2015
Trådstartare
Hejsan, har en volvo 240 85:a som e ombyggd, sitter saab 900:ans motor i samt styrsystem, men problemet är att jag får ingen gnista på stiften och inte häller någon ström till spridarna, skulle vara jätte tacksamt om någon har en lösning på detta, tack på förhand smile, sprutet är T5

Avstängd
1 418 Inlägg
7 juni 2015
Dongki skrev:
Hejsan, har en volvo 240 85:a som e ombyggd, sitter saab 900:ans motor i samt styrsystem, men problemet är att jag får ingen gnista på stiften och inte häller någon ström till spridarna, skulle vara jätte tacksamt om någon har en lösning på detta, tack på förhand smile, sprutet är T5

tändboxen vill ju gärna gå sönder så prova att byta den

108 Inlägg
7 juni 2015
Trådstartare
för grejen är den att jag köppte bilen i detta utförande så jag har inte byggt ngt på den utan bara försökt att få igång den men nu när jag tänker efter så sitter det bara en box på bilen och det är bränsle boxen, så med andra ord fattas tänd boxen o då e det ju inte så lätt för motorn att tända haha.

7 274 Inlägg
7 juni 2015
Kan aldrig tänka mig att t5 sprutet har två separata boxar för tändningen och soppa.
Låter mer som startspärr.

Avstängd
1 418 Inlägg
7 juni 2015
Brains skrev:
Kan aldrig tänka mig att t5 sprutet har två separata boxar för tändningen och soppa.

är ja ute och cyklar när ja tror att t5 sprutet har en tändbox som brukar gå sönder eller är det nå annat saab sprut som har det?

7 274 Inlägg
7 juni 2015
Johan85 skrev:
Brains skrev:

är ja ute och cyklar när ja tror att t5 sprutet har en tändbox som brukar gå sönder eller är det nå annat saab sprut som har det?

Dom har en tändkasett på ventilkåpan som alla tändstift sitter i.

Avstängd
1 418 Inlägg
7 juni 2015
Brains skrev:
Johan85 skrev:
Brains skrev:

Dom har en tändkasett på ventilkåpan som alla tändstift sitter i.

den ja tänkte på men sa tändbox istället för tändkasett:)

108 Inlägg
7 juni 2015
Trådstartare
har provat med en annan tändkasett men det hjälper inte och spridarna går ej igång häller

773 Inlägg
7 juni 2015
Skriker startspärr för hela slanten:)
Ta kontakt med något 900 forum och be om hjälp, enda och rätta alternativet för dig.

391 Inlägg
7 juni 2015
Leta upp ett elschema och kontrollera + och jord kring de signaler du har problem med.
Har bilen aldrig varit igång kanske någon anslutning saknas.
Intressant kan också vara att kolla varvräknaren (om vevaxelgivaren ger signal till databoxen)

MVH Micke

http://www.garaget.org/?car=341184

MVH Micke
Pb 6,52/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se

391 Inlägg
8 juni 2015
Du saknar garanterat plus matningen från "tändnings" reläet som matar tändkasetten och spridarna.

Micke

MVH Micke
Pb 6,52/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se

Sök