3233
Sök

Volvo 240 beter sig konstigt...

45 Inlägg
8 juni 2015
Trådstartare
#1
Har en Volvo 240 GL  -88 gått 28.000 mil
Idag på morgon drog jag iväg och körde till arbete som är ca 3.3 mil utanför stan, gick hur bra som helst.
Efter 7 timmar så skulle jag fara hem och då startade jag bilen och efter 100 meter så juckade den till och sen började 3 lampor lysa och så då gasade jag till och då slocknade dom sen bara efter 3 sekunder då juckade bilen till och då lyste dom igen och dom lampor som lyser är Handbromsen och Batteriet sen är det den här symbolen oxå som jag inte vet vad den betyder, (!). Så jag gick ut och kollade under huven och det såg bra ut och den gick bra i tomgången och då körde jag hem och då lyste lamporna inte lika mycket som först så då sket jag i det och körde hem och den gick bra. Men man är lite fundersam varför dom lyste hela tiden.

hjälp mig smile


Forummoderator
26 363 Inlägg
8 juni 2015
#2
Lite otydlig beskrivning på problemet..vilka lampor lös lite sämre på vägen hem? Framlyktorna?
Kollade du verkligen så generatoremmen satt kvar när du lyfte på huven?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 363 Inlägg
8 juni 2015
#4
Trevligt med bilder, hehe.
Har du möjlighet att mäta upp vad eller om generatorn laddar?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 363 Inlägg
8 juni 2015
#6
FreddeX90 skrev:
hur gör man det?

Man använder sig av en multimeter till exempel.
Eller till exempel en voltmätare.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 677 Inlägg
8 juni 2015
#7
Mät med en multimeter först när bilen är avstängd på batteripolerna + på + och - på -. Då ska multimetern visa minst 12V om batteriet är i bra skick, starta sedan bilen och utför samma mätning, då ska resultatet vara runt 14v.

Känn även så att remmen är tillräckligt spänd!

Den tredje lampan betyder att det är något fel på bromssystemet.

6 165 Inlägg
8 juni 2015
#8
Hej!
12V räcker tyvärr inte för att betecknas som ett friskt batteri. Runt 12,5-12,6 volt är vad om gäller.
Så kolla spänningen över + och - polerna. Sen ska du kolla med motorn igång...när generatorn laddar ska det ligga ca 13-14volt över batteriets + och - pol.


Forummoderator
26 363 Inlägg
8 juni 2015
#9
jaka54 skrev:
Hej!
12V räcker tyvärr inte för att betecknas som ett friskt batteri. Runt 12,5-12,6 volt är vad om gäller.
Så kolla spänningen över + och - polerna. Sen ska du kolla med motorn igång...när generatorn laddar ska det ligga ca 13-14volt över batteriets + och - pol.

Nej men om det visar 12 volt eller 14 så ger det ju ändå en indikering på om det laddar eller inte..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.


Sök