3913
Sök

Köpråd Låsmuttrar till 740

88 Inlägg
12 juni 2015
Trådstartare
Vad kör ni för låsmutter sats till 740? gäller mk18 om det är intressant.

vet att det ska vara 12x 1.5 men tänkte på längden på gängan osv.

biltemas säljs inte längre.

mvh

Bondmeckare
246 Inlägg
12 juni 2015
Är mycket nöjd med mina McGuard-låsbultar jag köpte hos lokala däckverkstaden, finns att köpa lite överallt

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
12 juni 2015
Överväg mitt råd: Använd inte låsbult/mutter och tänk efter en extra gång innan du parkerar i ghetton/industriområden obevakat. Det är satans påfund och finns bara till för att jävlas med sin ägare. Vill en tjuv ha dina hjul plockar han dom oavsett låsbult/mutter

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

JFfoto
13 juni 2015
DiwraZ skrev:
Överväg mitt råd: Använd inte låsbult/mutter och tänk efter en extra gång innan du parkerar i ghetton/industriområden obevakat. Det är satans påfund och finns bara till för att jävlas med sin ägare. Vill en tjuv ha dina hjul plockar han dom oavsett låsbult/mutter

Håller med, glömde bort hylsan på en skruv en gång och körde iväg. :p hittade den dock efter några dagar på grusvägen.

88 Inlägg
13 juni 2015
Trådstartare
vet om att de går ändå att få bort dom men tjuven tänker att de kanske blir lite för mkk jobb gemfört med utan låssats och istället gå vidare, så därför vill jag ha det.

Hur ser försäkringen ut om du kmr ut en dag o bilen står på tegelstenar?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
13 juni 2015
TimJ skrev:
vet om att de går ändå att få bort dom men tjuven tänker att de kanske blir lite för mkk jobb gemfört med utan låssats och istället gå vidare, så därför vill jag ha det.

Nu missade du nog lite. Man ställer inte en bil på ett sådant ställe där saker försvinner. Det är inte vanligt att en tjuv spontanstjäl fälgar
  Krävs ju lite förberedelser. Du får höra med ditt FB. Alla har olika villkor

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
13 juni 2015
TimJ skrev:

Det beror väl på hur det ser ut för ditt bolag. Det brukar ju vara ett tillägg för extrautrustning och dit får man väl räkna andra fälgar än original men som DiwraZ sa....kolla med dit FB.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

88 Inlägg
13 juni 2015
Trådstartare
DiwraZ skrev:
TimJ skrev:

Nu missade du nog lite. Man ställer inte en bil på ett sådant ställe där saker försvinner. Det är inte vanligt att en tjuv spontanstjäl fälgar

visst men kan ju likaväl stjäla dom utanför där du bor när du sover.

iallfall så om ni kan hitta något som skulle passa från mekonomen, har 20% rabatt på alla grejer där så det hade varit perfekt. mvh
Senast redigerat av TimJ (13 juni 2015)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
13 juni 2015
TimJ skrev:
DiwraZ skrev:
TimJ skrev:

Nu har det aldrig inträffat för min del. Det är bara vid de tillfällen jag ställt bilar obevakat i självbetjäningsområden som jag blivit av med något. Sen kan man ha en synvinkel på saken oxå. När jag ställer bilar utanför min verkstad (inte mina fi änbilar) så låser jag dom ej. Då slipper jag få rutor inslagna...

88 Inlägg
13 juni 2015
Trådstartare
DiwraZ skrev:
TimJ skrev:
DiwraZ skrev:

Nu har det aldrig inträffat för min del. Det är bara vid de tillfällen jag ställt bilar obevakat i självbetjäningsområden som jag blivit av med något. Sen kan man ha en synvinkel på saken oxå. När jag ställer bilar utanför min verkstad (inte mina fi änbilar) så låser jag dom ej. Då slipper jag få rutor inslagna...

Förstår hur du menar, men sover bättre när jag vet att jag har lås på fälgarna smile

245 Inlägg
13 juni 2015
Går att få tag på "huvudnycklar" till dom flesta låsbultar så risken finns att dom orsakar mer bekymmer för dig än för en tjuv.
Så jag är inne på DiwraZ linje, tänk på vart du parkerar istället.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
13 juni 2015
TimJ skrev:
DiwraZ skrev:
TimJ skrev:

Förstår hur du menar, men sover bättre när jag vet att jag har lås på fälgarna smile

Jag sover gott om nätterna och har ingen klump i magen när jag tänker på att få punka 40 mil hemifrån och låsbulten inte lossar/hylsan ligger kvar i garaget

736 Inlägg
13 juni 2015
Blev själv lite besviken på McGuard när jag av en händelse provade hylsan från farsans bil och den passade lika bra på mina skruvar...

7 454 Inlägg
14 juni 2015
Har själv stått i kö hos gummigubbe inför skiftning sommar-/vinterhjul och sett hur smidigt gummigubben demonterar hjulskruvar/-muttrar när kunden inte kan finna adaptern till låsskruvarna/-muttrarna.

De som stjäl hjul gör det i regel för att sälja vidare. Därför väljs bara "gångbara" fälgar med bra däck. Läser nästan varje vecka om att BMW, AUDI och Mercedes är överrepresenterade när det gäller att bli av med hjul (samt rattar, backspeglar, fram- och bakljusarmaturer samt annat (som är dyrt att köpa för vissa krockskadereparatörer)).

Teknisk
328 Inlägg
14 juni 2015
Har själv använt låsmuttrar länge och inte haft några större problem. Att glömma hylsan, dra sönder muttrarna etc. ser jag bara som handhavandefel.

Visst är det så att tillverkare av dessa inte har oändligt många kombinationer av "mönster" på muttrarna, men det finns ju som bekant ganska många tillverkare också vilket ger en del fler kombinationer.

Sant är också att det är förhållandevis enkelt för en förhärdad fälgtjuv att demontera låsmuttrarna, men det är inte riktigt lika enkelt som en vanlig mutter. Märk väl: "inte riktigt lika enkelt". Detta gör att det tar lite mera tid och då ökar risken för upptäckt.

Jag skulle rekommendera att använda låsmuttrar. Det går inte att hindra en tjuv, men det går att försvåra och då finns chansen att fälgarna blir kvar på bilen.

Låsmuttrar till TS Volvo 740 finns bakom reservdelsdisken på Volvo. Är samma som McGuard, men med fin Volvologga på förpackningen. smile

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

88 Inlägg
15 juni 2015
Trådstartare
Fixade ett par på mekonomen som ska funka, det är som maxen säger, men jag tkr det känns bättre o veta att man ha lås på fälgarna än inget alls. det lär hjälpa kanske inte som maxen säger att de inte snos men de fördröjer ju och då kanske dom blir närvösa o drar istället

Forummoderator
26 364 Inlägg
15 juni 2015
TimJ skrev:
Fixade ett par på mekonomen som ska funka, det är som maxen säger, men jag tkr det känns bättre o veta att man ha lås på fälgarna än inget alls. det lär hjälpa kanske inte som maxen säger att de inte snos men de fördröjer ju och då kanske dom blir närvösa o drar istället

Eller repar lacken och hoppar in taket i ren frustration..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Teknisk
328 Inlägg
15 juni 2015
Mack skrev:
TimJ skrev:

Det finns ju folk till allt.

Finns t o m de som repar lacken och hoppar in tak UTAN att de för den sakens skull är ute efter att stjäla saker. hmm

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

Forummoderator
26 364 Inlägg
15 juni 2015
Maxen skrev:
Mack skrev:
TimJ skrev:

Finns t o m de som repar lacken och hoppar in tak UTAN att de för den sakens skull är ute efter att stjäla saker. hmm

Oja.
Det skjuts för lite..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
15 juni 2015
Mack skrev:
Maxen skrev:
Mack skrev:

Oja.
Det skjuts för lite..

Väl talat!!!

Genomsnittsjeppen som har för långa fingrar spontanstjäl inte hjul på en bil. Han plockar blinkers och vingar.

Fälgtjuvar planerar sitt arbete och ser till att ha erfodlig utrustning med sig. Inkludetat frysspray slägga huggmejsel eller huvudnyckel. Det är alltså inte stundens ingivelse (tillfället som gör tjuven) när det gäller hjulstölder på bilar.
Senast redigerat av DiwraZ (15 juni 2015)

Sök