4364
Sök

Köpråd Cheva Duramax

12 086 Inlägg
16 juni 2015
Trådstartare
#1
Jag funderar på att köpa en pickis, och det lutar åt en Cheva med duramax (tidigt 2000tal)
Helst en med dubbelhytt och långflak. Funkar bakhjulsdrift med så lång hjulbas på vintern eller är det bara glömma?

Hur är förbrukningen 2wd kontra 4wd?

Vad bör man kolla extra på bilen generellt?

Fixare
321 Inlägg
17 juni 2015
#2
Skulle starkt avråda från att gå i närheten av en 2wd om du ska han den året runt. Själv haft en 2wd tidigare (min dodge) och det är inget roligt. Bakändan kastar gärna hejdlöst vid halt väglag och framkomligheten är lika med noll.

Förbrukningen mellan 2wd och awd är väldigt liten på chevorna. Är ju som du säkert vet elektronisk inkoppling av 4-hjulsdriften på dessa vagnar. Du har ett väldigt bra läge som heter auto vilket gör att bilen själv aktiverar 4-hjulsdriften vid behov och detta gör att bränsleförbrukningen bara är margnielt över att låsa den i 2wd läge.

Du kan välja mellan auto-läge, 2wd, 4-hög och 4-låg. Går även att ställa lådan i neutral för eventuell bogsering eller bärgning men det är kanske överkurs.

Duramax motorn är en bra och pålitlig arbetshäst så länge den är servad enligt intervall. Brukar inte medföra några större överraskningar.

Generellt så är det rost, rost och åter rost du behöver kolla efter. Då framför allt tvärgående balkar under flak, trösklar samt hytthörn. Va även noga med att kolla så chassinumret är lätt att läsa av. Sitter i regel instansat på höger rambalk i hjulhusen och är därför ganska utsatt.

I övrigt är det som de flesta bilar att gå igenom så allt elektriskt fungerar, missljud osv.

Hoppas detta är lite till hjälp.

Lone Star Garage

12 086 Inlägg
17 juni 2015
Trådstartare
#3
Jag har kört en fyrhjulsdriven Passat i två vintrar så jag kan ju föreställa mig hur besviken jag skulle bli med en bakhjulsdriven amerikanare smile Vi kan konstatera att en 2wd variant är värdelöst vintertid?

Dock har jag andra kriterier, jag måste inte nödvändigtvis köra den i vinter. Jag vill även höja bilen och det känns spontant att en 2wd är mycket lättare att höja då man slipper strul med drivaxlarna fram? Långflak är nästan ett måste (bara för att det är fränt) dubbelhytt eller 1,5 hytt känns väl bra. Ska man ha allt detta och 4wd blir utbudet litet och dyrt hmm

512 Inlägg
17 juni 2015
#4
Germax skrev:
Jag har kört en fyrhjulsdriven Passat i två vintrar så jag kan ju föreställa mig hur besviken jag skulle bli med en bakhjulsdriven amerikanare smile Vi kan konstatera att en 2wd variant är värdelöst vintertid?

Dock har jag andra kriterier, jag måste inte nödvändigtvis köra den i vinter. Jag vill även höja bilen och det känns spontant att en 2wd är mycket lättare att höja då man slipper strul med drivaxlarna fram? Långflak är nästan ett måste (bara för att det är fränt) dubbelhytt eller 1,5 hytt känns väl bra. Ska man ha allt detta och 4wd blir utbudet litet och dyrt hmm

2wd brukar funka så länge man har tung last på flaket eller en gooseneck trailer efter. Men utan det blir det väldigt spännande att köra på vintern.

Fri fart för ett fritt folk!
14 343 Inlägg
17 juni 2015
#5
Drivaxlar?  Stelaxel så inga problem. Skulle vara knutkorsen fram som slits..men höjden påverkar inte det vet iof inte hur chevan ser ut bara mekat sånt skit på dodge ram 2500

Kör fort så hinner inget hända...

12 086 Inlägg
17 juni 2015
Trådstartare
#6
Growe skrev:
Drivaxlar?  Stelaxel så inga problem. Skulle vara knutkorsen fram som slits..men höjden påverkar inte det vet iof inte hur chevan ser ut bara mekat sånt skit på dodge ram 2500

..det var det jävligaste. Jag fick nog bara för mig att de hade delat fram då blazer har det vet jag.
Ja, då är ju inte det något problem. Då är det utbudet och priset som är enda nackdelen.
Att slänga på 500kg skit på flaket vintertid är väl inga problem iofs, men det känns ju sådär.

Men fan kollar jag blocket är utbudet snålt som fan, finns ingen 4wd med långflak ens.
Finns en fräsh 2wd i Jönköping för 120tkr, mer än så vill jag egentligen inte ge.
Jag får väl avvakta en stund kanske..

Fyll gärna på med erfarenheter och tips, jag suger i mig smile

Fixare
321 Inlägg
17 juni 2015
#7
Ja med långflak är utbudet som sagt litet. Tror inte ens det finns speciellt många såna i Sverige ens. Sällan man ser dem. Är du begränsad till b-kort eller har du c-kort?

Lone Star Garage

12 086 Inlägg
17 juni 2015
Trådstartare
#8
gravityone skrev:
Ja med långflak är utbudet som sagt litet. Tror inte ens det finns speciellt många såna i Sverige ens. Sällan man ser dem. Är du begränsad till b-kort eller har du c-kort?

Fanns en blå med långflak och 4wd för 165tkr för bara några dagar sedan men den vart väl såld hmm
Det ärl främst en C-reggad bil jag är ute efter pga skatten och försäkringspremien. De jag kollat hittills är 30-40% billigare på båda punkter än min nuvarande Passat, sick!

Fixare
321 Inlägg
17 juni 2015
#9
Germax skrev:
gravityone skrev:
Ja med långflak är utbudet som sagt litet. Tror inte ens det finns speciellt många såna i Sverige ens. Sällan man ser dem. Är du begränsad till b-kort eller har du c-kort?

Fanns en blå med långflak och 4wd för 165tkr för bara några dagar sedan men den vart väl såld hmm
Det ärl främst en C-reggad bil jag är ute efter pga skatten och försäkringspremien. De jag kollat hittills är 30-40% billigare på båda punkter än min nuvarande Passat, sick!

Ja det är ganska galet. Håller själv på att leta nu eftersom jag ska göra mig av med min avalanche. Nu blir det en c-reggad med dubbelmontage är tanken. Men är inte säker på att det blir amerikanskt nästa gång. Har ju haft ett gäng nu.

Ja den blåa såg helt okej ut. Tyvärr för köparen så blir inte dessa bilar speciellt långvariga när dom håller mänskliga priser.

Lone Star Garage

512 Inlägg
17 juni 2015
#10
gravityone skrev:
Germax skrev:
gravityone skrev:
Ja med långflak är utbudet som sagt litet. Tror inte ens det finns speciellt många såna i Sverige ens. Sällan man ser dem. Är du begränsad till b-kort eller har du c-kort?

Fanns en blå med långflak och 4wd för 165tkr för bara några dagar sedan men den vart väl såld hmm
Det ärl främst en C-reggad bil jag är ute efter pga skatten och försäkringspremien. De jag kollat hittills är 30-40% billigare på båda punkter än min nuvarande Passat, sick!

Ja det är ganska galet. Håller själv på att leta nu eftersom jag ska göra mig av med min avalanche. Nu blir det en c-reggad med dubbelmontage är tanken. Men är inte säker på att det blir amerikanskt nästa gång. Har ju haft ett gäng nu.

Ja den blåa såg helt okej ut. Tyvärr för köparen så blir inte dessa bilar speciellt långvariga när dom håller mänskliga priser.

Jag hade en F350 med dually, det blev jäkligt hårt i bakändan som kändes helt stum. Jag skulle starkt avråda från det om du inte tänker använda den som dragbil.

Fixare
321 Inlägg
17 juni 2015
#11
_Thor_ skrev:
gravityone skrev:
Germax skrev:

Fanns en blå med långflak och 4wd för 165tkr för bara några dagar sedan men den vart väl såld hmm
Det ärl främst en C-reggad bil jag är ute efter pga skatten och försäkringspremien. De jag kollat hittills är 30-40% billigare på båda punkter än min nuvarande Passat, sick!

Ja det är ganska galet. Håller själv på att leta nu eftersom jag ska göra mig av med min avalanche. Nu blir det en c-reggad med dubbelmontage är tanken. Men är inte säker på att det blir amerikanskt nästa gång. Har ju haft ett gäng nu.

Ja den blåa såg helt okej ut. Tyvärr för köparen så blir inte dessa bilar speciellt långvariga när dom håller mänskliga priser.

Jag hade en F350 med dually, det blev jäkligt hårt i bakändan som kändes helt stum. Jag skulle starkt avråda från det om du inte tänker använda den som dragbil.

Jodå jag vet hur de uppför sig. Har en kompis som har en liftad F450-08. Den är stenhård. Lite av det skälet jag kollar på annat än amerikanska bilar. Dock byter jag bil för att jag mer ofta än sällan har 3,5 ton hängande efter. Sen är det ju såklart kul att kunna lasta 2-2,5 ton på flaket även om man sällan utnyttjar det eller har användning för det big_smile

Lone Star Garage

512 Inlägg
17 juni 2015
#12
gravityone skrev:
_Thor_ skrev:
gravityone skrev:

Ja det är ganska galet. Håller själv på att leta nu eftersom jag ska göra mig av med min avalanche. Nu blir det en c-reggad med dubbelmontage är tanken. Men är inte säker på att det blir amerikanskt nästa gång. Har ju haft ett gäng nu.

Ja den blåa såg helt okej ut. Tyvärr för köparen så blir inte dessa bilar speciellt långvariga när dom håller mänskliga priser.

Jag hade en F350 med dually, det blev jäkligt hårt i bakändan som kändes helt stum. Jag skulle starkt avråda från det om du inte tänker använda den som dragbil.

Jodå jag vet hur de uppför sig. Har en kompis som har en liftad F450-08. Den är stenhård. Lite av det skälet jag kollar på annat än amerikanska bilar. Dock byter jag bil för att jag mer ofta än sällan har 3,5 ton hängande efter. Sen är det ju såklart kul att kunna lasta 2-2,5 ton på flaket även om man sällan utnyttjar det eller har användning för det big_smile

Drar du på kroken eller på fifth wheel? En Dodge 3500 long box (utan dually) är jäkligt fina att lasta på annars.

12 086 Inlägg
17 juni 2015
Trådstartare
#13
Kom ju ut en lite halvhårig ford häromdagen annars big_smile , bra pris men oreggad.

Jag ska köpa en stor pickup för att det är fränt i princip, så man kanske skulle slå på stort, det blir säkert inte långvarigt ändå..

Vad är alternativen till amerikanskt? De japanska är ju för små, och Titanen går på fel bränsle hmm

Fixare
321 Inlägg
17 juni 2015
#14
_Thor_ skrev:
gravityone skrev:
_Thor_ skrev:

Jag hade en F350 med dually, det blev jäkligt hårt i bakändan som kändes helt stum. Jag skulle starkt avråda från det om du inte tänker använda den som dragbil.

Jodå jag vet hur de uppför sig. Har en kompis som har en liftad F450-08. Den är stenhård. Lite av det skälet jag kollar på annat än amerikanska bilar. Dock byter jag bil för att jag mer ofta än sällan har 3,5 ton hängande efter. Sen är det ju såklart kul att kunna lasta 2-2,5 ton på flaket även om man sällan utnyttjar det eller har användning för det big_smile

Drar du på kroken eller på fifth wheel? En Dodge 3500 long box (utan dually) är jäkligt fina att lasta på annars.

Just nu på krok. Men har en trailer stående som dock behöver en del kärlek innan det är dax att ta ut den på vägen.

Lone Star Garage

Fixare
321 Inlägg
17 juni 2015
#15
Germax skrev:
Kom ju ut en lite halvhårig ford häromdagen annars big_smile , bra pris men oreggad.

Jag ska köpa en stor pickup för att det är fränt i princip, så man kanske skulle slå på stort, det blir säkert inte långvarigt ändå..

Vad är alternativen till amerikanskt? De japanska är ju för små, och Titanen går på fel bränsle hmm

Svarta 06:an?

Kollar nu på mercerdes och iveco. Finns ju en del ute som går som BE ekipage men går att regga om till C vilket gör att man får den trevliga skatten.

Lone Star Garage

Fri fart för ett fritt folk!
14 343 Inlägg
18 juni 2015
#16
Skulle välja en lite nyare silverado med duramaxen åkt med i en sån 550hk och fungerade ok även i högfart. Men den va inte höjd bara stora hjul  fast förbrukningen blir hög på en sån.   Jänkarna kör stela axlar så fort det är dom lite tyngre varianterna. Man inser fort varför skrotet är så tungt när man mekar med dom.

Kör fort så hinner inget hända...

Fixare
321 Inlägg
18 juni 2015
#17
Jo jänkarna har trots allt myntat uttrycker "bigger is better" även om dom ibland tar i lite i överkant.

Germax: Ska du ha en mest för att det är fränt är ju en dually enda vägen att gå.

Lone Star Garage


Sök