Hej, började fixa till ljudet sen jag köpte bilen (ca 1,5 år sen.) och har förbättrat allt (förutom extra batterier, men det är på g) som går att förbättra i ljudväg, dvs nya högtalarkablar, nya högtalare, separata slutsteg, baslåda, nytt batteri, hatthylla (fanns ingen orginal i bilen så byggde en själv), ny stereo. Trots allt detta så vill ljudet inte låta så bra som jag vill
Midbasen är det största problemet, vid låg volym är det helt okej men vid lite högre så blir det brötigt å orent. Kan inte spela så högt jag vill helt enkelt.
Mina grejor i bilen är : HU - Kenwood bt34u
Frontsystem - ground zero hydrogen gzhc 65c kit
Baksystem (bakdörrar) - gas alpha 626
Slutsteg för front och baksystem - ground Zero Titanium GZTA 4125X
Hatthylla - 2x mtx audio road thunder extreme rtx658 & 2x mtx audio road thunder extreme rtx2bt
Slutsteg för hatthylla - jbl gx a604 (bryggat 4 ohm)
Baslåda - 2x12" gas (äldre gasbasar) 240w i egenbyggd basreflexlåda.
Slutsteg för baslåda - impulse sd700, kopplat i 8 ohm, ej bryggat.
Alla slutsteg är inställda efter dess högtalares frekvenskrav.
Generator bosch 90A, batteri Tudor tb620. Strömkabel på 20mm2 (ska utökas till 50mm2 i samband med extra batterier mm. inom kort), bra jordpunk i bältesinfästningen. Högtalarkabel till alla högtalare på 2,5mm2. 2 lager silent coat vibbrodamping och 1 lager silent coat sound absorber i alla dörrsidor.
Egenbyggda högtalarinfästningar i mdf (TROR det är här ETT av felen kan ligga, finns lufthål vid alla skruvarna som infästningen är fäst med så det är inte 100% tätt). Förslag på bygge av nya infästningar?
Har försökt med de flesta inställningar som går att göra på både stereo och slutsteg utan större förbättring på ljudet.
Som ni ser, jag har (tycker jag) inga dåliga saker men jag är samtidigt medveten om att det inte är några värsting grejor.
Så ja, min fråga är: vad 17 har jag gjort fel? Ge mig alla tips ni har!
// Niklas