3219
Sök

Smart Roadster - Tänder inte på 2:ans cylinder

1 290 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#1
Bilen slutade gå på 2:ans cylinder. Körde vidare ca 1 mil då jag hade ett flyg att passa sad

Nu har jag bytt tändstift (två per cylinder). När jag tittade på stiften så var jag helt säker på att stiftbyte skulle vara lösningen, se bifogad bild.

Men, när jag startar bilden så går den fortfarande inte på 2:ans cylinder.

Det sitter en tändspole per cylinder, kan det vara 2:ans tändspole som är bränd? Jag måste lyfta av insuget för att kunna byta tändspole så jag vill vara rätt säker på att det är lösningen innan jag börjar skruva.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/881348_jx9vk4.jpg

16 Inlägg
20 mars 2010
#2
Kolla felkoder på en verkstad, är antagligen en tändspole som e sönder

.Vw-Audi.

16 Inlägg
20 mars 2010
#3
Finns egentligen bara 2 saker det kan vara tändspole eller spridare
Exsicco skrev:
Bilen slutade gå på 2:ans cylinder. Körde vidare ca 1 mil då jag hade ett flyg att passa sad

Nu har jag bytt tändstift (två per cylinder). När jag tittade på stiften så var jag helt säker på att stiftbyte skulle vara lösningen, se bifogad bild.

Men, när jag startar bilden så går den fortfarande inte på 2:ans cylinder.

Det sitter en tändspole per cylinder, kan det vara 2:ans tändspole som är bränd? Jag måste lyfta av insuget för att kunna byta tändspole så jag vill vara rätt säker på att det är lösningen innan jag börjar skruva.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/881348_jx9vk4.jpg

8 Inlägg
20 mars 2010
#4
som tidigare inlägg så säger ja tändspole. kostar inte skjortan som tur e smile

1 290 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#5
Har nu bytt tändspole och tändkablar.... fortfarande bara två cylindrar sad

Inte kollat felkoderna igen, gör det i morgon.

Ska ta ur boxen i morgon och kolla om det är några dåliga lödningar i den. Chippet har plockats ut två gånger så det kan ju ha hänt något där.

Borde det inte bli en annan felkod om det är spridaren som är kass? (felkoden var missfire cylider 2)

888 Inlägg
20 mars 2010
#6
var är resten av stiftet till höger? inte så att ventilerna har blivit krokiga när det trillat i cylindern? kollat kompet?

1 290 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#7
HenkeTIC skrev:
var är resten av stiftet till höger? inte så att ventilerna har blivit krokiga när det trillat i cylindern? kollat kompet?

Lite orolig för att en ventil är bränd... men min förnekelse driver mig till att kolla ECUn först....hmm

Låg på låga varv och körde lungt när det började strula rejält... borde tala emot att det skulle vara ventilen.

1 418 Inlägg
20 mars 2010
#8
komptesta!

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

888 Inlägg
20 mars 2010
#9
Trillar mittendelen på tändstiftet ner i cylindern och sen lägger sig emellan ventil och säte så blir ventilen sned och du har inget komp. Har hänt mig på en megane 2,0 16v.

ta ett komptest.

1 290 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#10
Har inte gjort en komptest sedan epatiden slutet på 80-talet....

Ska man ta ur tändstiften på alla cylindrarna (i mitt fall en per cylinder) eller rycker man bara tändkablarna?

Fungerar Biltemas komptest bra?

3 235 Inlägg
21 mars 2010
#11
Biltemas komptestare fungerar bra. Om du har två stift per cylinder tar du bara ur det ena och skruvar in slangen från kompmätaren, sen jordar alla tändkablar mot t ex blocket och dra motorn på startern i ett par sekunder, avläs kompressionen och upprepa på alla cylindrar.


1 290 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#12
Tyvärr måste jag erkänna att ni har rätt killar.... noll komp på tvåan. Troligen en krökt ventil som inte stänger ordentligt. Får omprioritera projektmotorn och slänga ihop den med original turbo och insug sad

451 Inlägg
17 juni 2015
#13
Har exakt samma fel på min, cyl3 stiftet där helt mos, ingen komp, ska riva toppen och se vad som måste bytas

198 Inlägg
17 juni 2015
#14
Dricker motorn olja?
Troligtvis så är ventilen bränd.
Kolla i så fall om oljeringen sitter fast i kolven.


451 Inlägg
18 juni 2015
#15
Highway_Outlaw skrev:
Dricker motorn olja?
Troligtvis så är ventilen bränd.
Kolla i så fall om oljeringen sitter fast i kolven.

Har noll komp på 3an, inte testat kompa med olja

Köpte bilen för nån vecka sen hann köra 5mil innan den rasa.. så vet ej om den dricker olja faktis

Går det att renovera toppen på dessa elr  brukar dom bli skrot ?
Senast redigerat av JUSTer (18 juni 2015)

198 Inlägg
18 juni 2015
#16
Är det en bränd ventil så räcker det att byta den och alla kolvringar på alla cylindrar.


451 Inlägg
21 juni 2015
#17
Highway_Outlaw skrev:
Är det en bränd ventil så räcker det att byta den och alla kolvringar på alla cylindrar.

Måste då fråga om detta är nödvändigt, inte bara att släppa på kolvarna utan andra utgifter så att säga...

198 Inlägg
22 juni 2015
#18
JUSTer skrev:
Highway_Outlaw skrev:
Är det en bränd ventil så räcker det att byta den och alla kolvringar på alla cylindrar.

Måste då fråga om detta är nödvändigt, inte bara att släppa på kolvarna utan andra utgifter så att säga...

Den brända ventilen är inte grundproblemet utan bara ett resultat av problemet.

Men visst, det går att bara byta ventilen och motorn går igen.

Frågan är bara hur länge.


Allfixare
1 475 Inlägg
22 juni 2015
#19
Hur långt har den gått? Sjukt vanligt verkar det som runt 7-9000 mil att det helt enkelt bränns bort en bit av ventiltalriken på en ventil. Hände samma sak för en gammal kollega till mig.


451 Inlägg
27 juni 2015
#20
fish skrev:
Hur långt har den gått? Sjukt vanligt verkar det som runt 7-9000 mil att det helt enkelt bränns bort en bit av ventiltalriken på en ventil. Hände samma sak för en gammal kollega till mig.

Japp demonterade toppen, 3cyl avgasventil saknas 2 flisor av ventilen, skickade till renovering av toppen

tog ett komp o leakdown test på resten av cylindrar och dom visade bra

cyl3 såg bra ut inga skador på cylinder m.m, får bli ett leakdown när den är ihop monterad igen


Sök