Hejsan,
Jag har sedan tidigare postat en tråd om att jag har problem med flimrande oljelampa på min Saab 9-3 av årsmodell 2001.
Givaren är bytt av verkstad.
Pumpen är OK enligt verkstaden.
Oljetrycket är kollat och OK enligt verkstad.
De drog då slutatsen att det är oljetråget- och silen som är igenklöggat.
Mycket riktigt så var oljesilen igentäppt, och oljetråget var riktigt skitigt. Allt rengjordes.
Nu när jag körde bilen som hände det igen. Oljelampan började flimra, men bara om jag bromsade in, eller kom ned i varv.
Ju mer jag körde med bilen, desto högre varv var jag tvungen att ha, för att lampan inte skulle flimra/tändas. Kom jag ned i varv, då tändes lampan.
Efter ett tag så dog bilen när jag körde.
Hur kommer det sig att lampan flimrade på låga varvtal, och när man bromsade in, och att man behövde ha högre varvtal för att den inte skulle flimra? Är det oljepumpen trots allt? Eller är det oljefiltret som orsakar det?
Och hur kommer det sig att bilen dog? Motorn skar ju inte sig, eftersom att då borde jag ju hört det, utan den bara dog.
Värt att nämna är att i oljetråget och i silen kunde jag hit typ hitta smala metallbitar. Kan dessa metallbitar komma ifrån filtret, eller pumpen, som om det hade flagnat ifrån dessa?
Senast redigerat av CryptoN (5 juli 2015)