3126
Sök

Bilköp: Audi A4 eller Volvo V50? (Diesel)

8 Inlägg
13 juli 2015
Trådstartare
#41
Vad pratar du om för bil?

2 751 Inlägg
13 juli 2015
#42
Malheus skrev:
Jag har varit med om en 2012as bil vars kamremmen hoppade (3-4 kugg) efter 8 tusen mil, kollade med tillverkaren och fick svaret "Intervallen är bara en rekommendation.. kunden får kontakta sitt försäkringsbolag"

Men ligger man i lite kan man nog få sånt på Goodwill, nu gick det bra på denna motor och bilen behövde bara byta rem, spännare och löphjul.

Hur märker man om den hoppar någon kugg? Är det något specifikt som man märker eller går bilen dåligt bara?

Who Djaa bless no man curse

6 632 Inlägg
13 juli 2015
#43
DasAuto skrev:
Hur märker man om den hoppar någon kugg? Är det något specifikt som man märker eller går bilen dåligt bara?

Bilen hade bara dött under tomgången på en parkering, hade inga felkoder eller något så plocka ner saker inför ett kamremsbyte så såg jag att kamdrevet stod ett par kugg fel.
Ingen skada skedd, tror till och med att vi stod för jobbet som tröst till kunden. smile (Eller rabatterat, detta var för ett par år sedan)
Senast redigerat av Malheus (13 juli 2015)

De/Dem

450 Inlägg
18 juli 2015
#44
Jag har en facelift v50 d5 automat med precis allt som gick att välja, bilen går helt jävla fantastiskt och drar 0.5 vid landsväg och 0.65-0.7 blandad körning.

Ja den är litebullrig och stötig och motorn är liten stark för bilmodellen vilket resulterar i lite ketchup effekt vid stadskörning när man ger gas och vid krypkörning.

Dock överväger d5 ans fördelar nackdelarna och vid skötsel är den i princip 100 procent skottsäker och motorn är de sista som ger upp skulle jag tro.
Senast redigerat av Henrik-N (18 juli 2015)

10 163 Inlägg
18 juli 2015
#45
Ska du ha v50 undvik dom första årsmodellerna och för guds skull välj en Volvo motor ska du ha diesel så är D5 en bra motor.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

6 632 Inlägg
18 juli 2015
#46
Djo skrev:
Ska du ha v50 undvik dom första årsmodellerna och för guds skull välj en Volvo motor ska du ha diesel så är D5 en bra motor.

D5 mellan 2011 och 2012 har problem med topplockspackningen, i somliga fall topplocket i sig. (Eller cylinder fodrerna)

De/Dem

10 163 Inlägg
18 juli 2015
#47
Malheus skrev:
Djo skrev:
Ska du ha v50 undvik dom första årsmodellerna och för guds skull välj en Volvo motor ska du ha diesel så är D5 en bra motor.

D5 mellan 2011 och 2012 har problem med topplockspackningen, i somliga fall topplocket i sig. (Eller cylinder fodrerna)

Okej detta var ett fel jag ej var medveten om (man lär sig något var dag)  Vad är det som gör att just dom åren har problem då annan leverantör av grejer eller miss från fabrik ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

517 Inlägg
18 juli 2015
#48
En polare hade en 2007 V50 2.0D där han fick byta turbon två gånger efter ett års användning. Hade rullat 16k. En riktig problembil så välj en nyare modell av V50 isf.

A4 kan ha problem med spridarna, men kan åtgärdas på goodwill, annars kostar det 5kkr per spridare.

/Martin - Wolfsburg GTI

4 822 Inlägg
18 juli 2015
#49
Malheus skrev:
Djo skrev:
Ska du ha v50 undvik dom första årsmodellerna och för guds skull välj en Volvo motor ska du ha diesel så är D5 en bra motor.

D5 mellan 2011 och 2012 har problem med topplockspackningen, i somliga fall topplocket i sig. (Eller cylinder fodrerna)

men 11&12 fanns inte D5 i V50 utan bara D3&D4 och det är en 5 cylindrig 2 liters motor (samma motor med olika programvaror)

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.


Sök