Tjena som det står i rubriken så behöver jag hjälp med att räkna ut volymen till en låda jag tänkt bygga för original lådan uppfyller inte mina "krav" på former... har lite problem med det volym uträkningen pga formen jag vill ha på lådan. ska försöka förklara så gott jag kan ut går man från en rektangulär låda och sedan drar ut bottnen en del så ena sidan lutar snett upp och sedan ska ena kort sidan vara längre än den andra, så ena fram sidan ska luta snett upp och sen lite vriden åt ena hållet.. Volymen ska vara 71,1 L (tagit från original lådan) har en skiss på den, på ett ungefär hur den ska se ut.Har inte en aning om hur man räknar ut volymen på låder som har lutningar hit o dit Tack på för hand MVH baufy
http://img208.imageshack.us/img208/6503/baslda.png Här en en skiss med ut satta bokstäver om det hjälper.
du får räkna i 2 omgångar. mitt tips är först räkna ut som en trapetslåda (ta hjälp av sidan som criz länkade till) sen så räna resterande som en triangel (då det som blir över efter du gjort trapets uträkningen bildar en triangel)
Har hitta en formel som jag skulle kunna ut gå från.För exemplet dom visar längst ner på sidan är så jag vill ha min låda bara att en kortsida ska vara bredare än den andra så den lutar både uppåt och åt en sida.
Så i och med att jag vill ju att ena kort sidan ska vara djupare/bredare än den andra sida så tänkte om det skulle kunna gå å lägga till nått i den formeln så man får ut det?
Citerat från http://www.xprogram.com/econtent/files/ … swe_08.pdf "Räkna ut din lådvolym: Lådvolymer: Använd lådans inre mått, multiplicera bredden (B) x höjden (H) x djupet (D). Använd mått i dm så blir svaret i liter. En trapetsformad låda räknar du ut så här: Volym = bredd (W) x höjd (H) x övre djup (ÖD) + undre djup (UD)"
Har hitta en formel som jag skulle kunna ut gå från.För exemplet dom visar längst ner på sidan är så jag vill ha min låda bara att en kortsida ska vara bredare än den andra så den lutar både uppåt och åt en sida.
Så i och med att jag vill ju att ena kort sidan ska vara djupare/bredare än den andra sida så tänkte om det skulle kunna gå å lägga till nått i den formeln så man får ut det?
Citerat från http://www.xprogram.com/econtent/files/ … swe_08.pdf "Räkna ut din lådvolym: Lådvolymer: Använd lådans inre mått, multiplicera bredden (B) x höjden (H) x djupet (D). Använd mått i dm så blir svaret i liter. En trapetsformad låda räknar du ut så här: Volym = bredd (W) x höjd (H) x övre djup (ÖD) + undre djup (UD)"
big-jepp: fatta hur du mena nu funka bra har fått fram måtten o volymen nu... Tänkte på det om man ska sätta en såtts öppning hur gör man då ? För ett rör tar nog upp för mycket volym eller e det typ samma ?
big-jepp: fatta hur du mena nu funka bra har fått fram måtten o volymen nu... Tänkte på det om man ska sätta en såtts öppning hur gör man då ? För ett rör tar nog upp för mycket volym eller e det typ samma ?
antingen så använder du slotsport = rektangel port eller så använder du aero port = rundport. vet du hur stor port du måste ha?