Kabelbrott från induktiva givaren till kombiinstrumentet.
Kan också vara nåt så enkelt som att magneten i induktiva givaren i bakaxeln har blivit försvagad, blockerad av metallflisor eller sitter för långt ifrån det tandade hjulet.
Föreslår dig att skruva bort den och kombiinstrumentet och kontrollera givarens resistans och också resistansmäta kablarna till h-mätaren.
Ett enkelt sätt att kontrollera givaren är att hissa upp bilen på pallbockar, koppla ut kontaktstycket, ställa multimetern på voltmätning, sätta mätspetsarna mot kontakterna på givaren, starta motorn, lägga i en växel (5:an) kolla vilket värde multimetern ger, och be en medhjälpare gasa upp i fart lite och se om spänningen ökar. Gör den det så fungerar givaren. Kommer inte ihåg spänningsnivån som den ger på 740, men den ska ge spänning i alla fall, och den ska öka med ökad fart.
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!