koka skrev:
Intressant!
Sysslade med detta på mitt gamla jobb, ställde ut intygen osv.
7mm är rätt storlek när man ska stansa in chassi nr.
Uppgifterna från besiktningsstationerna vi använde oss av var lite olika/ej samma.
Stansa chassi nr på en bit plattjärn och svetsa på över de rostskadade chassi nr funkade hos den ena men in hos den andra stationen. Ena station sa att om man skulle laga chassi nr så var man tvungen att kapa ut den skadade biten från ramen och fälla in en ny plåt/järn bit.
Ibland gick bilarna genom trots att kunden själv stansar in de.
Ibland så var kundens stansning godkänd men dom saknade intyget från oss.
Ett rostskadat chassi nr får man inte bättra på utan måste "repareras". Ibland behövdes bara stålborsten..
Bilar med ram ska chassi nr finnas på 2 ställen, 1 oftast på torpeden eller kylarbalken som är popnitad.
Ett på ramen, vilket satt på ramen i höger hjulhus på dom bilarna jag jobbade med.
Har haft ärende med krockskadade bilar där kylarbalken har blivit byt och en beg. balk med fel typskylt har monterats.
Besiktningsstationen hävdade att de var bedrägeri. Men med lite hjälp och intyg så löste de sig.
Går alltid att fuska med chassi nr.. Men har de nu blivit registrerat att där saknas chassi nr på ramen så kommer nog alla att kräva intyg från Mazda.