2677
Sök

Hittar inte chassi nummer!

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
1 augusti 2015
#21
Vettemannen skrev:
Primärnumret ska inte få vara en svetsad/skruvad/nitad skylt utan ska vara instansat i ramen på en rambil och på karossen på en självbärande karossbil. 7 mm ska stansarna vara. På min Van så är det en svetsad skylt i ena hjulhuset men den har varit godkänd 2014 och 2015. Dom sa att man kan se att den suttit länge. Kravet på chassinummer har ju kommit till delvis p.g.a. alla bilstölder till bl.a. Baltikum. Bilar som är 1968 och äldre har inte samma krav.

/Benny

som om det hjälper... dom är inte direkt dumma där borta..   dom stansar nya nummer med stansar som är omöjliga att se skillnad med.. dessutom svetsar dom aldrig utan slipar bort det gamla numret och stannsar det nya ovanför.  Men dom är lite för tröga här i Sverige för att förstå att en extra kontroll inte gör ett skit..  isånt fall borde det ingå en djupare obd analys och leta efter chassinummer i samtliga styrboxar.  men även det löser dom utan problem i dessa länder eftersom det ligger rejält med pengar i att få ut bilarna på marknaden som ärliga

Kör fort så hinner inget hända...

629 Inlägg
1 augusti 2015
#22
Intressant!
Sysslade med detta på mitt gamla jobb, ställde ut intygen osv.
7mm är rätt storlek när man ska stansa in chassi nr.
Uppgifterna från besiktningsstationerna vi använde oss av var lite olika/ej samma.

Stansa chassi nr på en bit plattjärn och svetsa på över de rostskadade chassi nr funkade hos den ena men in hos den andra stationen. Ena station sa att om man skulle laga chassi nr så var man tvungen att kapa ut den skadade biten från ramen och fälla in en ny plåt/järn bit.
Ibland gick bilarna genom trots att kunden själv stansar in de.
Ibland så var kundens stansning godkänd men dom saknade intyget från oss.
Ett rostskadat chassi nr får man inte bättra på utan måste "repareras". Ibland behövdes bara stålborsten..

Bilar med ram ska chassi nr finnas på 2 ställen, 1 oftast på torpeden eller kylarbalken som är popnitad.
Ett på ramen, vilket satt på ramen i höger hjulhus på dom bilarna jag jobbade med.

Har haft ärende med krockskadade bilar där kylarbalken har blivit byt och en beg. balk med fel typskylt har monterats.
Besiktningsstationen hävdade att de var bedrägeri. Men med lite hjälp och intyg så löste de sig.

Går alltid att fuska med chassi nr.. Men har de nu blivit registrerat att där saknas chassi nr på ramen så kommer nog alla att kräva intyg från Mazda.
Senast redigerat av koka (1 augusti 2015)


Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
1 augusti 2015
#23
koka skrev:
Intressant!
Sysslade med detta på mitt gamla jobb, ställde ut intygen osv.
7mm är rätt storlek när man ska stansa in chassi nr.
Uppgifterna från besiktningsstationerna vi använde oss av var lite olika/ej samma.

Stansa chassi nr på en bit plattjärn och svetsa på över de rostskadade chassi nr funkade hos den ena men in hos den andra stationen. Ena station sa att om man skulle laga chassi nr så var man tvungen att kapa ut den skadade biten från ramen och fälla in en ny plåt/järn bit.
Ibland gick bilarna genom trots att kunden själv stansar in de.
Ibland så var kundens stansning godkänd men dom saknade intyget från oss.
Ett rostskadat chassi nr får man inte bättra på utan måste "repareras". Ibland behövdes bara stålborsten..

Bilar med ram ska chassi nr finnas på 2 ställen, 1 oftast på torpeden eller kylarbalken som är popnitad.
Ett på ramen, vilket satt på ramen i höger hjulhus på dom bilarna jag jobbade med.

Har haft ärende med krockskadade bilar där kylarbalken har blivit byt och en beg. balk med fel typskylt har monterats.
Besiktningsstationen hävdade att de var bedrägeri. Men med lite hjälp och intyg så löste de sig.

Går alltid att fuska med chassi nr.. Men har de nu blivit registrerat att där saknas chassi nr på ramen så kommer nog alla att kräva intyg från Mazda.

rätt sjukt för man straffar inte ut dom som jobbar med det då dom vet bättre och myglar på rätt sätt alltså fixar till nummrena medans dom som har ärliga bilar blir drabbade..  fantastiska Sverige..  ungefär som när köp i godtro tog bort       förut så kunde du åka till polisen och säga något är skumt med min bil jag tror det är en stulen bil. och inte drabbas och en möjlighet att få fast gärningsmannen. Medans idag så är det sämsta man kan göra är att kontakta någon utan sälj skiten och låt någon annan ta smällen... lite så det blivit. för man står utan bil utan pengar  måste kännas fantastiskt bra   gärningsmannen klarar sig mest troligen endå

Kör fort så hinner inget hända...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
1 augusti 2015
#24
Growe skrev:
Vettemannen skrev:
Primärnumret ska inte få vara en svetsad/skruvad/nitad skylt utan ska vara instansat i ramen på en rambil och på karossen på en självbärande karossbil. 7 mm ska stansarna vara. På min Van så är det en svetsad skylt i ena hjulhuset men den har varit godkänd 2014 och 2015. Dom sa att man kan se att den suttit länge. Kravet på chassinummer har ju kommit till delvis p.g.a. alla bilstölder till bl.a. Baltikum. Bilar som är 1968 och äldre har inte samma krav.

/Benny

som om det hjälper... dom är inte direkt dumma där borta..   dom stansar nya nummer med stansar som är omöjliga att se skillnad med.. dessutom svetsar dom aldrig utan slipar bort det gamla numret och stannsar det nya ovanför.  Men dom är lite för tröga här i Sverige för att förstå att en extra kontroll inte gör ett skit..  isånt fall borde det ingå en djupare obd analys och leta efter chassinummer i samtliga styrboxar.  men även det löser dom utan problem i dessa länder eftersom det ligger rejält med pengar i att få ut bilarna på marknaden som ärliga

Näe, det drabbar bara oskyldiga i slutänden. Tänk dom som gjort ramlyft och blästrat ramen samt därefter zinksprutat och lackat. Omöjligt att hitta ramnumret. Bara blästringen har med största sannolikhet förstört numret. Men nu är det så här och vi får ta det härifrån och frammåt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
1 augusti 2015
#25
koka skrev:
Intressant!
Sysslade med detta på mitt gamla jobb, ställde ut intygen osv.
7mm är rätt storlek när man ska stansa in chassi nr.
Uppgifterna från besiktningsstationerna vi använde oss av var lite olika/ej samma.

Stansa chassi nr på en bit plattjärn och svetsa på över de rostskadade chassi nr funkade hos den ena men in hos den andra stationen. Ena station sa att om man skulle laga chassi nr så var man tvungen att kapa ut den skadade biten från ramen och fälla in en ny plåt/järn bit.
Ibland gick bilarna genom trots att kunden själv stansar in de.
Ibland så var kundens stansning godkänd men dom saknade intyget från oss.
Ett rostskadat chassi nr får man inte bättra på utan måste "repareras". Ibland behövdes bara stålborsten..

Bilar med ram ska chassi nr finnas på 2 ställen, 1 oftast på torpeden eller kylarbalken som är popnitad.
Ett på ramen, vilket satt på ramen i höger hjulhus på dom bilarna jag jobbade med.

Har haft ärende med krockskadade bilar där kylarbalken har blivit byt och en beg. balk med fel typskylt har monterats.
Besiktningsstationen hävdade att de var bedrägeri. Men med lite hjälp och intyg så löste de sig.

Går alltid att fuska med chassi nr.. Men har de nu blivit registrerat att där saknas chassi nr på ramen så kommer nog alla att kräva intyg från Mazda.

Jag har hört om fall där besiktningsmannen/kvinnan sagt att åk hem och leta vidare annars stämplar du in ett nytt nummer och kommer tillbaks och bilen har blivit godkänd med det.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 467 Inlägg
1 augusti 2015
#26
har stansat in ch, nummer på bussar som inte gått igenom/vart oläsligt,inga problem än så länge,även pratat med en bestekniker om att slå in numret på nytt,så länge det är fullt läsbart o alla tecken är med så är det ok,har hans ord på papper,via E-post

201 Inlägg
1 augusti 2015
#27
MarkuzH skrev:
Mack skrev:
MarkuzH skrev:

Där sitter ett där men det räckte tydligen inte..

Vad var det för fel på det numret då?
Annars går det väl att få chassinumret från transportstyrelsen?

De var tydligen inte tillräckligt för man byta ut det lätt eller va det var han prata om..

Vet du hur man går till väga med transportstyrelsen då?
Chassinumret på pappret och skylten som finns är identiska

Men hallå eller ? Ska det verkligen räcka för att bli icke-godkänd ? att det kan vara fusk för att det är ju lätt att fuska ? låter aningen oseriöst ? Nej nej det kan inte vara original-kolvar i den där motorn! Dom är alldeles för lätta att byta? lol


Sök