3173
Sök

Kuggade på uppkörningen i Ystad idag

89 Inlägg
5 augusti 2015
Trådstartare
Hejsan

Gjorde teoriprovet förra veckan och fick godkänt, 58/65 rätt big_smile

Idag gjorde jag uppkörningen och allt gick bra fram till slutet sad

Gubben jag körde upp med var trevlig när vi träffades och var lugn och sa inte mycket under färden. På säkerhetskontrollen behövde jag bara kolla styrservon. Vi körde ringvägen i Ystad och sen ut mot Tomelilla där vi tog av mot Öja om jag minns rätt. Gjorde bromsprov på en raksträcka och senare kom vi ut efter sandskogen åt Nybrostrand hållet. Därefter körde vi tillbaka mot Ystad och efter rondellen när man kommer in i Ystad skedde misstaget.

Jag skulle rakt fram efter rondellen men när jag kom ut ur rondellen så råkade jag hamna i körfältet som man ska ligga i om man ska till vänster. Blinkade till höger och svängde försiktigt över samtidigt som jag kollade i bakspegeln, men innan jag han köra över linjen till andra körfältet så ropar han "AP AP AP AP". Jag missade nacktitten. Ingen olycka hände. Jag förklarade också för han att jag blev lite stressad då jag hamnade i fel körfält och sa att jag skulle ha antingen kört vidare på mitt fält och vänt längre fram eller saktat ner och kollat mer noggrant innan jag svängde över. Sen efter det körde vi ner förbi gamla badhuset, sen in förbi österportstorg och sedan bort mot biblioteket där vi parkerade för att senare köra tillbaka mot körskolan igen.

När vi kom tillbaka till körskolan så verkade han väldigt irriterad och sa direkt att han inte kan godkänna mig pga att jag inte kollade mer noggrant när jag bytte körfält.

Väldigt trist när man missar på en sak där jag vet vad jag skulle göra med missade pga nervositet.

Måste uppkörningen bli 100% perfekt? Är det möjligt?

Kör både på körskolan och hemma. Går jättebra vilket som. Har fått beröm av lärarna på körskolan att jag kör mycket trivsamt och är riskmedveten och allt flyter på.

Någon som har kört upp i Ystad eller någon annanstans och vill berätta hur det gick för er? hmm

Den gubben jag körde upp med kan väl ha varit i 45-50-års åldern och var ganska kort och hade glasögon.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
5 augusti 2015
Detta är lite som en fotbollsmatch......domaren dömer. Domsluten kan bli lite olika fast det är två som gör samma "groda". Det är ibland tillfälligheter som avgör.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!!

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (5 augusti 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

640 Inlägg
5 augusti 2015
Victory7092 skrev:
Den gubben jag körde upp med kan väl ha varit i 45-50-års åldern och var ganska kort och hade glasögon.

Haha, vad har det med saken att göra?

En uppkörning behöver inte vara perfekt, i alla fall inte i mitt fall. Vad jag kan komma ihåg gjorde jag tre ganska hyfsade missar när jag tog mitt körkort -08.

* Saktade inte ner inför en korsning där högerregeln gällde i centrum
* Körde 50km/h på 70-sträcka (det regnade i och för sig, så det kanske är att anpassa farten till rådande förhållanden)
* Tog fel väg (blev ombedd att köra mot centrum, tog den vägen lokalbefolkningen tar och inte så som det är skyltat - vilket var hela meningen med köra mot centrum, att följa skyltar)

74 Inlägg
5 augusti 2015
Det låter som du kommer fixa bästa uppkörning galant! Tänk så här: du ska inte komma ihåg att titta, du ska vilja titta över axeln vid fil byte. Du vill ha koll på vad som finns bakom dig..det är inget man ska "komma ihåg" om du förstår vad jag menar.

Reservdansk
6 271 Inlägg
5 augusti 2015
Då vet du ju vad du ska tänka extra mycket på nästa gång.
Det är inte lönt att hänga läpp, utan bara ut och övningskör mer tills nästa uppkörning.

Tror syrran körde upp med samma examinator tre gånger, hon var så arg så hon höll på att explodera.

Själv är jag lite nervös för uppkörning på lastbil som drar igång 15e Augusti, på P7.
Som tur är kommer vi övningsköra ganska intensivt i Lund och runtomkring, så man får in rutinerna.
Senast redigerat av TurbOla (5 augusti 2015)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

89 Inlägg
5 augusti 2015
Trådstartare
Tack för svar alla smile

Ska verkligen köra så mycket jag kan innan det är dags igen om 2 veckor. Får hoppas man inte är lika nervös andra gången, man är lite beredd på hur det fungerar. Synd bara det är så dyrt, blir totalt ca 2500kr för varje uppkörning. (800kr uppkörningskostnad, 1200kr körskolan lån av bil och körning innan + att de på körskolan sa att jag måste även boka in en vanlig körlektion ca 500kr annars får jag inte köra upp igen)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
5 augusti 2015
Victory7092 skrev:
Tack för svar alla smile

Ska verkligen köra så mycket jag kan innan det är dags igen om 2 veckor. Får hoppas man inte är lika nervös andra gången, man är lite beredd på hur det fungerar. Synd bara det är så dyrt, blir totalt ca 2500kr för varje uppkörning. (800kr uppkörningskostnad, 1200kr körskolan lån av bil och körning innan + att de på körskolan sa att jag måste även boka in en vanlig körlektion ca 500kr annars får jag inte köra upp igen)

2500 för varje uppkörning?? Då gäller det att man inte missar så många då! Lycka till nästa gång!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

89 Inlägg
5 augusti 2015
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Victory7092 skrev:
Tack för svar alla smile

2500 för varje uppkörning?? Då gäller det att man inte missar så många då! Lycka till nästa gång!! smile

/Benny

Tack big_smile

Ja, vi har verkligen inte mycket kvar att lägga.

German Engineering
9 083 Inlägg
5 augusti 2015
Victory7092 skrev:
Tack för svar alla smile

Oj, det är verkligen dyrt! När jag hade uppkörning kostade det mig 1100:- per försök.
Verkar som att priserna har gått upp sen många år tillbaka.

Hursomhelst, stort lycka till med körningen smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

1 948 Inlägg
5 augusti 2015
Känns som om din körskola blåser dig... varför ska du hyra deras bil för 1200kr? hur lång e en uppkörning nuförtiden, 2h?
Och varför måste du ta en körlektion för att få boka en ny uppkörning?
Byt körskola om dom nu kräver det.

Och angående att han kuggade dig, tråkigt men så e det ju... "råkar" man hamna i fel körfält så... och att sen försöka stressa tillbaka e bara dumt...
Och en till sak, är det verkligen så dom lär ut nuförtiden?
Blinka först, sen börja svänga och kolla backspegeln?
Är det inte;
- TITTA!
- okej ingen där, BLINKA
- SVÄNG
Vet inte hur många gånger man kommit åkandes i en fil och helt plötsligt har bilen strax framför (som kört saktare) slängt på blinkersen... totalt livsfarligt... KOLLA INNAN NI BLINKAR! är det upptaget i filen får ni gott vänta...

Värsta skräck exemplet är ju folk som stannat på parkeringsfickor ute på riksvägen och helt plötsligt lägger på blinkersen för att dom ska åka ut igen..
Är lagom roligt att lägga sig på pallnit med 60 ton lastbilsekipage... Visst 95% av dom som gör på detta sätt har väl inte tänkt att svänga... MEN HUR FAN ska man kunan veta det när man kommer åkandes? Signalerar någon för att den tänkt svänga... ja då antar jag även att personen är på gång att svänga.

Nu blev det lite OT, sorru big_smile

Jag har kört upp 4 gånger totalt i mitt liv, varje gång gick jag efter samma paroll - kör som en gammal dam - gick bra alla gånger smile
Gör allt som du blivit lärd i körskolan fast gör det dubbelt så bra (läs sakta och försiktigt), och OM du lägger dig i fel körfält eller helt enkelt tar vänster när han säger höger (e nog vanligare än många tror med tanke på hur nervösa alla e när dom kör upp), så börja inte stressa och göra misstag för att hamna "rätt" igen.
Jag tror aldrig någon blivit underkänd för att dom kört fel, däremot har nog väldigt många blivit underkända efter hur dom försöker "rädda" felkörningen.

Avstängd
10 388 Inlägg
5 augusti 2015
baltis skrev:
Känns som om din körskola blåser dig... varför ska du hyra deras bil för 1200kr? hur lång e en uppkörning nuförtiden, 2h?
Och varför måste du ta en körlektion för att få boka en ny uppkörning?
Byt körskola om dom nu kräver det.

Och angående att han kuggade dig, tråkigt men så e det ju... "råkar" man hamna i fel körfält så... och att sen försöka stressa tillbaka e bara dumt...
Och en till sak, är det verkligen så dom lär ut nuförtiden?
Blinka först, sen börja svänga och kolla backspegeln?
Är det inte;
- TITTA!
- okej ingen där, BLINKA
- SVÄNG
Vet inte hur många gånger man kommit åkandes i en fil och helt plötsligt har bilen strax framför (som kört saktare) slängt på blinkersen... totalt livsfarligt... KOLLA INNAN NI BLINKAR! är det upptaget i filen får ni gott vänta...

Värsta skräck exemplet är ju folk som stannat på parkeringsfickor ute på riksvägen och helt plötsligt lägger på blinkersen för att dom ska åka ut igen..
Är lagom roligt att lägga sig på pallnit med 60 ton lastbilsekipage... Visst 95% av dom som gör på detta sätt har väl inte tänkt att svänga... MEN HUR FAN ska man kunan veta det när man kommer åkandes? Signalerar någon för att den tänkt svänga... ja då antar jag även att personen är på gång att svänga.

Nu blev det lite OT, sorru big_smile

Jag har kört upp 4 gånger totalt i mitt liv, varje gång gick jag efter samma paroll - kör som en gammal dam - gick bra alla gånger smile
Gör allt som du blivit lärd i körskolan fast gör det dubbelt så bra (läs sakta och försiktigt), och OM du lägger dig i fel körfält eller helt enkelt tar vänster när han säger höger (e nog vanligare än många tror med tanke på hur nervösa alla e när dom kör upp), så börja inte stressa och göra misstag för att hamna "rätt" igen.
Jag tror aldrig någon blivit underkänd för att dom kört fel, däremot har nog väldigt många blivit underkända efter hur dom försöker "rädda" felkörningen.

Inte bara du som varit inne på det, men, det står (faktiskt);

Victory7092 skrev:
... 1200kr körskolan lån av bil och körning innan ....

Det handlar alltså om körning innan uppkörningen samt utlån av bil.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
6 augusti 2015
Jag hade en glassig uppköring för B. Första order var att köra mot ... du väljer väg. Jag tog lättaste vägen och han hade tänkt att vi skulle ut till en cirkulationsplats och krångla. Så jag sa att jag skulle bestämma väg. Då bad han om ursäkt... Redan då kändes det så gott som klart. Lite finåkning följde och sedan ville han att jag skulle fickparkera på en onödigt liten ruta men det gick bra. Gjorde minst ett grovt fel, säkert fler jag inte tänkte på. Men det var inget han anmärkte på.

Uppköring för Taxilegitimation gick ännu smidigare. Han undra om jag var bekant med området. Nej svarade jag. Ok, då visar jag vart vi ska. Efter en stunds finåkning tar han upp sin mobil och säger att: Du har ju koll på detta så jag ringer ett par samtal.

Inte speciellt jobbiga uppköringar

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

111 Inlägg
6 augusti 2015
Victory7092 skrev:
800kr uppkörningskostnad, 1200kr körskolan lån av bil och körning innan + att de på körskolan sa att jag måste även boka in en vanlig körlektion ca 500kr annars får jag inte köra upp igen)

När du väl känner dig säker på bilkörningen då tycker jag att du ska skita i körskolan, dom drog samma jävla skitsak när sambon skulle ta sitt kort, så hon boka uppkörning privat istället och fick betala 1200:- per körning.

Och har du klarat teorin så får du göra uppkörningen igen utan någon lektion innan, det är bara bullshit från deras sida!!

5 119 Inlägg
6 augusti 2015
När jag gjorde min uppkörning så höll jag på att köra över en cyklist som kom utfarandes i en gårdsport. Men han bromsa och både jag och gubben jag körde med svor lite. Sen körde jag ut ur stan och ut på landsväg. "vänd på lämpligt ställe", ok. Gjorde en snabb vändning mitt på vägen. Då inga lämpliga fickor fanns. Inte som gubben tänkt sig men jag var snabb och effektiv och valde en bra plats.
Mot stan igen. Parkera på valfri parkering, tog den närmaste och gick perfekt.
Tillbaka till utgångspunkten och uppkörningen var fixad med beröm.
Total tid ca 25min.

Han påpekade att jag gjort ett par misstag men utan att äventyra säkerhet och med god uppsikt över både rådande trafik och bilen. Märktes att jag hade stor körvana och kontroll över bil och trafik. Misstag gör alla sa gubben, viktigaste är hur man hanterar sina misstag.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Muttley
6 augusti 2015
ultimatemartin skrev:
Victory7092 skrev:
800kr uppkörningskostnad, 1200kr körskolan lån av bil och körning innan + att de på körskolan sa att jag måste även boka in en vanlig körlektion ca 500kr annars får jag inte köra upp igen)

När du väl känner dig säker på bilkörningen då tycker jag att du ska skita i körskolan, dom drog samma jävla skitsak när sambon skulle ta sitt kort, så hon boka uppkörning privat istället och fick betala 1200:- per körning.

Och har du klarat teorin så får du göra uppkörningen igen utan någon lektion innan, det är bara bullshit från deras sida!!

De är nog ingen bullshit.

Om skolan bokar tider så är de deras tider och statistik och de vill att deras elever blir så bra som möjligt.
Sen så är väl ändå inga trafikskolor välgörenhetsorganisationer? De har även utgifter att se efter.

Om man nu är så girig så kan man boka tider själv och hyra trafikverkets bilar.  Och då blir totalsumman 1200 kr och inte ens säkert att man får en tid inom rimlig tid.

Läs här så ser du att de är normalt att ta en lektionsavgift.
https://korkortonline.se/fakta/uppkorning/

5 089 Inlägg
6 augusti 2015
Det är lite som att besikta en bil. Det är bra om du får komma tillbaka och spendera lite mer pengar  wink

\Lindgren

Forummoderator
18 013 Inlägg
6 augusti 2015
Min uppkörning år 1992 tog kanske 7 minuter? Efter ett par minuter sa "gubben" att hittar du tillbaka? Ja..? var mitt svar. Jag körde tillbaka och parkerade på en p-plats. Med Nosen ut som jag lärt mig. Fick det Mars 1992. 23 år sedan, tiden går :-)

Har kört på ett Rådjur och fått 2 fortkörningsböter 1997 och 2001. Man ska inte tänka när man kör bil. Händer det något ska man bara handla. Har även taxikort så kört "En hel del".

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök