3619
Sök

Saab 9-3 V6 felkod p0299

6 augusti 2015
Trådstartare
Hej  Jag stoppade i ett steg 1 från gdm och fick denna felkod nästan vid första pådraget. Fick rådet att byta magnetventil och det gjorde jag och det har fungerat bra i några veckor! Nu har den kommit upp igen och en gång när jag lät den sträcka ut sig på 4an och engång vid fullgas från cirka 110kmh... Någon här som har något tips på vad som man bråka med mig? P0299 betyder Turbo Underboost Code/för lågt laddtryck. Borde väl läcka någonstans eftersom jag denna kommer upp?
Stort tack på förhand!
Med vänlig hälsning, Anders

12 Inlägg
7 augusti 2015
Anderschristensson skrev:
Hej  Jag stoppade i ett steg 1 från gdm och fick denna felkod nästan vid första pådraget. Fick rådet att byta magnetventil och det gjorde jag och det har fungerat bra i några veckor! Nu har den kommit upp igen och en gång när jag lät den sträcka ut sig på 4an och engång vid fullgas från cirka 110kmh... Någon här som har något tips på vad som man bråka med mig? P0299 betyder Turbo Underboost Code/för lågt laddtryck. Borde väl läcka någonstans eftersom jag denna kommer upp?
Stort tack på förhand!
Med vänlig hälsning, Anders

Tja!

Hade lite tid över på jobbet så googlade lite.
finns en kille som hade samma problem som dig. Avlstningsventilen var pajj och det var tydligen en vanlig grej!
här är länken: http://www.gtiklubben.nu/forum/showthre … 299-fixat!

Min kompis hade detta problem för att tag sedan också, det var samma grejj på hans som var "pajj"
Själv är jag rätt så okunnig när det gäller motorer osv.. men skulle tippa på att detta är felet även för dig.

hoppas det löser sig! smile

Beautiful car's don't ask for attention!

7 augusti 2015
Trådstartare
Tackar för din input! Hade din kompis en golf eller Saab? Jag ska pröva det för jag tycker inte den går som den borde smile

Mvh

12 Inlägg
7 augusti 2015
Han hade en Saab smile
Gör så! är rätt säker på att det borde lösa ditt problem! (= ska själv kika på min saab då jag inte tycker att den trycker som den ska (eventuellt större turbo ska monteras) ska även motoroptimeras och i med ett nytt avgassystem, sen ska det bli åka av! dock har jag bara vanliga 185 hk i min, ingen V6 sad sad vissa har det bra med manliga motorer wink
Lycka till och hoppas du får ordning på problemet! hojta gärna till efter du bytt eller när du fått ordning på bilen och säg vad som var fel! big_smile

Beautiful car's don't ask for attention!

9 augusti 2015
Trådstartare
Okej, jag hittade nya hos Saab för 2500 kr men borde finnas renoveringssatser till dem smile Ska ta tag nu i veckan och återkommer med svar till dig smile Kul med nya saker till bilen, får det dem att gå fortare är det väl investerade pengar!

Sök