3997
Sök

Laddning Oldsmobile 98LS -65 425"

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
1 juni 2007
Trådstartare
#1
Hade isär generatorn pga att jag trodde kolen var slut. Det visade sig att själva hållaren till kolen (keramisk) var sprucken så ena kolet har suttit på sned. Lyckades limma ihop den och har nu fått ihop generatorn hel igen men den laddar bara knappt 13v iaf!? Kan det vara så att generatorn kan vara helt slut och det enda att göra är att byta? Hade tänkt bilen skulle hålla till Power meet på lördag men är osäker nu om jag vågar åka. Har mätt allting utan strömförbrukare på så tror knappast laddningen räcker. Har även nytt laddrelä. Tacksam för all hjälp.

"Den kan vara bra att ha"

21 761 Inlägg
1 juni 2007
#2
Lyser laddlampan när du har tändningen påslagen men motorn av?

Gick det sneda kolet att trycka in lätt, så att det inte kärvade?

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
1 juni 2007
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Lyser laddlampan när du har tändningen påslagen men motorn av?

Gick det sneda kolet att trycka in lätt, så att det inte kärvade?

Ja,laddlampan lyser hela tiden. Även med bara t-ning på när den inte e igång. Var inga problem att få i kolen. Bägge två går lätt.

"Den kan vara bra att ha"

21 761 Inlägg
1 juni 2007
#4
Då verkar kolen få kontakt i släpringarna iaf, åtminstone när generatorn inte snurrar.

Men lampan lyser väl inte fastän du har stängt av tändningen helt?

Hur långa är kolen ungefär?
Senast redigerat av Drönirettab (1 juni 2007)

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
1 juni 2007
Trådstartare
#5
Nej, lampan lyser inte med tändningen avstängd. Kolen är ca 15mm långa. De kan inte vara så mkt längre heller. Tycker det verkar konstigt bara att den laddar så dåligt. Bilen slutade ladda i Trollhättan i Lördags och efter många "kloka" huvudens expertis och lite mätningar däruppe så konstaterades att laddrelät var kass. Satte dit ett nytt igår och lampan slocknade. Körde ca 1mil och stängde av bilen en stund. När jag sen skulle åka vidare lyste lampan igen. Mätte då och den laddade 12,5v och då plockade jag isär generatorn. Nu varierar det mellan 12,8-13.2v,dock utan ljuset på.

"Den kan vara bra att ha"

21 761 Inlägg
1 juni 2007
#6
Okej, ja kolen verkar ju inte vara speciellt nötta. Undrar om det ändå inte kan vara något knas med kolhållaren så att det inte blir riktig kontakt där. Kolen har kontakt när generatorn inte snurrar, men när den börjar att snurra så glappar det någonstans vid kolen eller så.

Har ni kollat så att ingen kabel vid laddrelät eller generatorn glappar?

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
1 juni 2007
Trådstartare
#7
Har kollat varenda kabel i hela motor-rummet snart. Men den ska ju inte ladda så dåligt ändå. Har ju mätt laddningen även på generatorn...

"Den kan vara bra att ha"

21 761 Inlägg
1 juni 2007
#8
Har du kikat hur det ser ut vid släpringarna där kolen ligger emot, verkar de fina eller repiga?

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
1 juni 2007
Trådstartare
#9
Ja de verkar ok. Har även putsat av allt och gjort rent. Har förhoppningsvis fått tag på en ny generator nu,får snart besked. Möjligheten finns ju att sätta dit en annan generator av annat märke men vill helst behålla bilen original eftersom bilen e helt original i övrigt och helt oskruvad.

"Den kan vara bra att ha"

21 761 Inlägg
1 juni 2007
#10
Ok, hoppas det ordnar sig.


Sök