3261
Sök

Fäste dämpare bakruta Scenic 2000 rör sig, ska det?

551 Inlägg
11 augusti 2015
Trådstartare
Fg ägare tog bort dom och jag skruvade tillbaks ena han hade fäste till, men det snurrar när jag stänger och öppnar. Ska det vara så eller orörligt?

Så det inte det lossnar och skadar något.

Hittade en packning till som kanske ska vara där, men det tar tid att lossa och prova.

http://www.forumbilder.se/EC7L0/dsc03338

http://www.forumbilder.se/EC7L0/dsc03338.JPG
Senast redigerat av Rorys (11 augusti 2015)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 augusti 2015
Märkligt. Vad är det för torx-skruv som håller fästet? Hur många varv snurrar fästet under en cykel (stängning)?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

551 Inlägg
12 augusti 2015
Trådstartare
caromania skrev:
Märkligt. Vad är det för torx-skruv som håller fästet? Hur många varv snurrar fästet under en cykel (stängning)?

Skruven är väl för att man ska lämna bilen på service. Jag hade ett par hylsor till bälten men dom var för stora. Men det går med vanlig mejsel och vi har nog torx-bits.

Max. ½ varv, ska testa med 2 packningar på andra sidan. Gäller att vara försiktig med glas då rutor kan "explodera".

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
12 augusti 2015
Går det inte att se på fästet eller på funktionen om det ska vara stilla eller rörligt? Beror ju på vinklar och hur rutan rör sig när den öppnas i förhållande till fästet. Kan ju vara en lagrad lösning som ska röra sig?

/Mattias

551 Inlägg
12 augusti 2015
Trådstartare
matteeee skrev:
Går det inte att se på fästet eller på funktionen om det ska vara stilla eller rörligt? Beror ju på vinklar och hur rutan rör sig när den öppnas i förhållande till fästet. Kan ju vara en lagrad lösning som ska röra sig?

Minns jag rätt rör den sig genomgående genom rutan och måste vara fel. Får kolla igen.

Evildan
12 augusti 2015
Fästet skall vara orörligt då det är den torxskruvade modellen, hade det varit en insexvariant skall det vara rörligt.

551 Inlägg
12 augusti 2015
Trådstartare
Evildan skrev:
Fästet skall vara orörligt då det är den torxskruvade modellen, hade det varit en insexvariant skall det vara rörligt.

Bekräftat av Bilia nu.
Kan det vara större risk att rutan "exploderar" med dessa på?

Har torx bits till maskin.
Senast redigerat av Rorys (12 augusti 2015)

Evildan
12 augusti 2015
Rorys skrev:
Evildan skrev:

Bekräftat av Bilia nu.

Förmodligen kommer den att explodera, det var nog så Renaults tekniker tänkte när dom konstruerade infästningen. wink

Stängs rutan försiktigt var gång utan dämparna och aldrig någonsin kommer tappas till stängt läge är väl det förmodligen bättre för glaset annars är nog dämparna bra att ha monterade, bägge två givetvis för annars blir det givetvis brytkrafter som jag förmodar utgör den största risken för spräckt glasruta i detta fall.

551 Inlägg
12 augusti 2015
Trådstartare
Evildan skrev:
Rorys skrev:
Evildan skrev:

Bekräftat av Bilia nu.

Förmodligen kommer den att explodera, det var nog så Renaults tekniker tänkte när dom konstruerade infästningen. wink

Stängs rutan försiktigt var gång utan dämparna och aldrig någonsin kommer tappas till stängt läge är väl det förmodligen bättre för glaset annars är nog dämparna bra att ha monterade, bägge två givetvis för annars blir det givetvis brytkrafter som jag förmodar utgör den största risken för spräckt glasruta i detta fall.

Minns att jag läst om exploderande ruta på Laguna som ett vanligt fel men händer visst andra. Beg. ruta kostar 3000 och det är inte min bil, så det gäller att vara förtänksam om man ska få ligg winktongueroll

Delad baklucka så den behöver aldrig öppnas, men verkar bra till långa prylar så man kan ha annat under utan att det åker ur.

551 Inlägg
12 augusti 2015
Trådstartare
Bilia hävdar att krokarna 2/4 ska vara inåt, jag får det till utåt

http://www.forumbilder.se/EC7NV/scenic-bakruta

http://www.forumbilder.se/EC7NV/scenic-bakruta.PNG
Senast redigerat av Rorys (12 augusti 2015)

Sök