2532
Sök

Volvo 142 Påliggande broms/ingen bromsverkan

29 Inlägg
19 oktober 2012
Trådstartare
Jag har haft problem med höger bakbroms som legat på. Hittade att det var bromsslangen som var igenkorkad till slut. Har nu bytt slangen och luftat, fungerar perfekt.
Men så efter 20 minuters provkörning försvann bromspedalen ner i mattan och jag fick pumpa innan jag fick någon bromsverkan. Bilen drog till vänster och vid kontroll så visade det sig att höger framhjul var jättevarmt och rök, bromsen låg alltså på på det hjulet. När bilen stått ett dygn i garaget så fungerar bromsen perfekt igen. Det går att skjuta tillbaka bromskolvarna utan problem. Någon som har en idè om vad det kan vara för fel?

Det är en Volvo 142 -68. Har noterat att förra ägaren har kopplat bort kabeln till bromsvarningsventilen. När jag kopplar in den lyser lampan oavsett om motorn är på eller av, med eller utan tryck på bromspedalen.

583 Inlägg
20 oktober 2012
Tjenare

OT:
Måste börja med att säga att jag är sjukt imponerad av ert fordon då det och är en av de mest intressantaste byggen på garaget.

Till ert problem:
Iome att bilen ifråga är en -68 skulle jag tipsa om att nästintill renovera bromsarna. Ifall att ta isär dem göra rent bromsdetaljer riktigt och smörja in de rörliga detaljerna samt kontrollera att de rör sig som de skall samt att fjädrar är hela. Även kontrollera att dimensioner på slitage delar är inom toleranser. Att förlora bromsverkan när man väl behöver dem är aldrig någon höjdare.

Då du skriver att bromskolvarna går att skjuta tillbaka utan problem skulle jag tro att det är någon av retur fjädrarna som skulle kunnat haka upp sig. Alternativt att bromsklossen på något sätt satt sig snett och låst fast sig. Kolla på ytan på bromsklossarna och jämför mot bromsytan att det inte är sned slitet eller något hack någonstans jämför mellan en frisk yta och den misstänka defekta ytan (använd skjutmått till hjälp).

Att du tappade bromsverkat skulle kunnat bero på att bromsoljan kokade.

Bromsvarningsventilen är det svårt att säga något om. Den skulle behöva mer diagnostik för att se så att ventilen helt enkelt inte är defekt.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

29 Inlägg
17 augusti 2015
Trådstartare
Hej! Tack för svar!

Har äntligen haft tid att ta tag i detta. Det berodde till största sannolikhet på luft i systemet. Jag försökte få bort luftnipplarna på oken och lufta men det var omöjligt då dom var fastrostade. Inte ens med svetsen gick det.
Lämnade in dom och fick utbytes. Har luftat hela systemet och nu funkar det kanon!

MVH
Johan

Sök