3374
Sök

Nolla BMW 525 TDS motor. M51 med mekpump

Med.lem
3 759 Inlägg
15 juli 2015
Trådstartare
#1
Hejsan, har kört fast lite och behöver hjälp.


Skulle byta motor, men behålla 12mm pumpen som satt på den gamla.
Nollade båda motorena vid svänghjulet.
När jag tar bort pumparna är den från nya motorn är den pumpen inte nollad (kilen står typ kl3)

IOM att jag ej har provkört den motorn utgår jag ifrån att den måste stå fel.
Kollar kaminställningen och den är lite fel, vrider den rätt med hjälp av specialverktyg, fortfarande inte tillräckligt för att kunna montera pumpen korrekt...

Snurrar motorn tills pumpen går att montera och får dessa värden när jag drar runt motorn..

https://www.youtube.com/watch?v=mKuuyrBS3BA

Motorn är nollad vid svänghjulet när jag börjar och filmen slutar när jag har dragit ett helt varv.

Ser två möjligheter.
Antingen står pumpdrevet helt åt helvete fel.
Alternativt att det finns olika svänghjul med olika noll-punkter (motorn jag byter till är en nyare, och jag fick inte med nått svänghjul till den.)

Vad ska jag göra?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

MolnbyPerformance
365 Inlägg
16 juli 2015
#2
Kan de här hjälpa dig på nåt sätt? smile

http://workshop-manuals.com/bmw/5_serie … %28m51%29/

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"

Med.lem
3 759 Inlägg
16 juli 2015
Trådstartare
#3
ADiKO skrev:
Kan de här hjälpa dig på nåt sätt? smile

http://workshop-manuals.com/bmw/5_serie … %28m51%29/

Tack, men det är den jag har gått efter.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

412 Inlägg
11 augusti 2015
#4
Säker på att svänghjulet sitter rätt då?


Med.lem
3 759 Inlägg
20 augusti 2015
Trådstartare
#5
Dannne11 skrev:
Säker på att svänghjulet sitter rätt då?

Sitter en styr pinne som bara passar på ett sätt. Så antar att det är rätt..

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!


Sök