3119
Sök

Hur får jag turbon att ladda senare?

13 Inlägg
24 augusti 2015
Trådstartare
#1
hej har en fråga om turbo jag har. har precis köpt mig en 940 mycket renoverat och har ett laddtryck som börjar vid 3000 och slutar vid ca 3500 till 4000 hur ska jag kunna få turbon att ladda vid 4000 eller 4500 och 5000 eller 5500. bryr mig inte hur hårt det sliter och så men vill gärna veta hur jag kan få ett senare laddtryck. har letat och letat men hittar bara för sänkning av laddtryck.
är inte så bilkunnig och df blir det bra med bilder om ni har möjlighet.

755 Inlägg
24 augusti 2015
#2
Varför vill du få senare laddtryck? man strävar efter ett så tidigt som möjligt! Vill du ha senare laddtryck, mycket större turbo smile

If you want to win, You mustn't loose.

Forummoderator
26 344 Inlägg
24 augusti 2015
#3
Skaffa en större turbo.

Edit: ..är min spontana tanke i alla fall. Större turbo kan ge senare laddtryck på grund av dess storlek.
Senast redigerat av Mack (24 augusti 2015)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 656 Inlägg
24 augusti 2015
#4
weaman10 skrev:
hej har en fråga om turbo jag har. har precis köpt mig en 940 mycket renoverat och har ett laddtryck som börjar vid 3000 och slutar vid ca 3500 till 4000 hur ska jag kunna få turbon att ladda vid 4000 eller 4500 och 5000 eller 5500. bryr mig inte hur hårt det sliter och så men vill gärna veta hur jag kan få ett senare laddtryck. har letat och letat men hittar bara för sänkning av laddtryck.
är inte så bilkunnig och df blir det bra med bilder om ni har möjlighet.

störreavgashus tex , varför vill du ha senare ladd?


klabbarpan
3 041 Inlägg
24 augusti 2015
#5
Kör du original 13c? Turbon skall ladda hela registret men pga din kam så kommer bilen ej dra efter 4000 något nämnvärt.  T kammen är designad för att ge fullt på låga varv ej höga. Byt kam så blir karaktären trevligare. Vad laddar du nu?


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
24 augusti 2015
#6
nixon89 skrev:
Kör du original 13c? Turbon skall ladda hela registret men pga din kam så kommer bilen ej dra efter 4000 något nämnvärt.  T kammen är designad för att ge fullt på låga varv ej höga. Byt kam så blir karaktären trevligare. Vad laddar du nu?

TS ska ha en V-kam. Då kommer laddet något senare och hänger med ut på rödmarkeringen. Blir dock lite tråkig innan 3000 varv. Det är en kompromiss, man kan inte få allt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

201 Inlägg
24 augusti 2015
#7
menar inte TS att turbon ska ladda LÄNGRE/HÖGRE i registret? Inte att det ska komma ketchup vid 4000 varv.
Misstänker att han vill ha laddregister från 2-4500/5000 varv.

Mappa bilen är väl min spontana kommentar


klabbarpan
3 041 Inlägg
24 augusti 2015
#8
DiwraZ skrev:
nixon89 skrev:
Kör du original 13c? Turbon skall ladda hela registret men pga din kam så kommer bilen ej dra efter 4000 något nämnvärt.  T kammen är designad för att ge fullt på låga varv ej höga. Byt kam så blir karaktären trevligare. Vad laddar du nu?

TS ska ha en V-kam. Då kommer laddet något senare och hänger med ut på rödmarkeringen. Blir dock lite tråkig innan 3000 varv. Det är en kompromiss, man kan inte få allt

Precis som du säger diwraz.


4 693 Inlägg
24 augusti 2015
#9
Har du orginal WG? Den är ganska klen, hade samma problem min min tills jag bytte WG, sen slutade den inte ladda förrän jag släppte gasen smile

Booyakasha!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
24 augusti 2015
#10
Softis skrev:
Har du orginal WG? Den är ganska klen, hade samma problem min min tills jag bytte WG, sen slutade den inte ladda förrän jag släppte gasen smile

Ja är det ltt-klockan så byt!!

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

13 Inlägg
25 augusti 2015
Trådstartare
#11
Tack för svaren nej har ej orginal wg den laddar väll som jag skruvar den till men mellan 1.1 och max 1.7 men håller den på 1.5 för att få bra tryck och så att det inte haverera lika tidigt. Nej bara undrar vf skulle jag vilja ha tidigt laddtryck? För vi säger ligger jag i 5:an och ligger 140 så går turbon up till 1.5 laddtryck direkt och om jag då vill köra 200 o.s.v kommer jag inte plåga turbon rejält om jag ligger 140 ända till 200+ och turbon laddar hela tiden?
Senast redigerat av weaman10 (25 augusti 2015)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
25 augusti 2015
#12
Nånting säger mig att din motor är i övrigt standard förutom höjt ladd och öppet filter. Är det riktigt?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

4 693 Inlägg
25 augusti 2015
#13
DiwraZ skrev:
Nånting säger mig att din motor är i övrigt standard förutom höjt ladd och öppet filter. Är det riktigt?

Det låter lite så faktiskt, min betedde sig precis likadant innan jag chippa den och bytte wg

Booyakasha!

755 Inlägg
25 augusti 2015
#14
weaman10 skrev:
Tack för svaren nej har ej orginal wg den laddar väll som jag skruvar den till men mellan 1.1 och max 1.7 men håller den på 1.5 för att få bra tryck och så att det inte haverera lika tidigt. Nej bara undrar vf skulle jag vilja ha tidigt laddtryck? För vi säger ligger jag i 5:an och ligger 140 så går turbon up till 1.5 laddtryck direkt och om jag då vill köra 200 o.s.v kommer jag inte plåga turbon rejält om jag ligger 140 ända till 200+ och turbon laddar hela tiden?

Den får jobba lika mycket, dock blir den lite varmare speciellt om du laddar 1.5 bar med 13c då den bottnar vid 1.2 bar tongue

If you want to win, You mustn't loose.

13 Inlägg
25 augusti 2015
Trådstartare
#15
Okej som ni inte förstog så är det inget orginal rätt ny turbo och större kan kolla mer detalj imon har cirka 300hk i bilen och ja den är chippad o.s.v big_smile saken är då jag inte byggt den själv och inte är så kunnig så är det inte lätt man måste ju börja någonstans ellerhur? Då jag glömt skriva ner allt vad som är på den och har det inte i huvudet blir det lite knas

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
25 augusti 2015
#16
weaman10 skrev:
Okej som ni inte förstog så är det inget orginal rätt ny turbo och större kan kolla mer detalj imon har cirka 300hk i bilen och ja den är chippad o.s.v big_smile saken är då jag inte byggt den själv och inte är så kunnig så är det inte lätt man måste ju börja någonstans ellerhur? Då jag glömt skriva ner allt vad som är på den och har det inte i huvudet blir det lite knas

Fråga förra ägaren vad som är gjort...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

4 693 Inlägg
25 augusti 2015
#17
Du kan alltid ta ett kort på turbon och kasta upp om du inte får tag på någon info. Dock svårt att veta allt som är gjort

Booyakasha!

klabbarpan
3 041 Inlägg
25 augusti 2015
#18
En fördel för att kunna ta reda på vad som är rätt så krävs underlag med vad som faktiskt är gjort med maskinen.

Att turbon laddar på fullt vid 140km/h är ganska normalt. Oavsett segdragning eller nedväxlande. Nej det är heller inte skadligt så Ida du inte kör med ett satans mottryck och således segladdar upp laddet likt ketchupeffekt deluxe.


13 Inlägg
25 augusti 2015
Trådstartare
#19
nixon89 skrev:
En fördel för att kunna ta reda på vad som är rätt så krävs underlag med vad som faktiskt är gjort med maskinen.

Att turbon laddar på fullt vid 140km/h är ganska normalt. Oavsett segdragning eller nedväxlande. Nej det är heller inte skadligt så Ida du inte kör med ett satans mottryck och således segladdar upp laddet likt ketchupeffekt deluxe.

saken är att jag tar 3:an till typ 100 sedan 4:an till 120 och sedan 5:an 140 och då laddar turbon helt innan jag växlar hmm detta verkar inte normalt enligt mig hade gärna hatt mer utväxling på turbon så jag kan varva ut växlarna.

13 Inlägg
25 augusti 2015
Trådstartare
#20
a/r.50 turbo m12 är turbon jag har


Sök