3327
Sök

Olika bredd på fram och bakdäcken?

28 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
#1
Hej jag ska köpa "nya" fälgar och däck till min 330xi och undrar om det är dumt att ha bredare däck bak än fram?

tänkte mest på att det kanske kan vara dumt/onödigt pga fyrhjulsdriften

BMW=Beautiful Mechanical Wonder
Kör BMW 330IX

KHRacing
29 maj 2010
#2
kolla i regpapprena om det står att det e samma fram o baK, då måste du ha det alltid- men man kan även ha olika bredder sålänge som rullomkretsen stämmer inom någon %

28 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
#3
vad säger polis och besiktninggubbarna om man har andra däckdimensioner än vad som står i regpapprena då?

BMW=Beautiful Mechanical Wonder
Kör BMW 330IX

KHRacing
29 maj 2010
#4
martinmp777 skrev:
vad säger polis och besiktninggubbarna om man har andra däckdimensioner än vad som står i regpapprena då?

Aldrig någonsin hört talas om nån som "åkt" på detta.

plus att det faktiskt är lagligt att ha vad du vill på bilen nästan... så länge som din hastighetsmästare stämmer.

2 751 Inlägg
29 maj 2010
#5
martinmp777 skrev:
Hej jag ska köpa "nya" fälgar och däck till min 330xi och undrar om det är dumt att ha bredare däck bak än fram?

tänkte mest på att det kanske kan vara dumt/onödigt pga fyrhjulsdriften

Denna oändliga fråga big_smile

Du får ha olika dimensioner fram och bak men hjulomkretsen måste överensstämma och inte skilja sig allt för mycket, då ryker din diff.

vet inte vad bmw har för dimensioner med denna setup funkar för audi t.ex.

18x8 - 235/40 däck
18x9 - 265/35 däck
Senast redigerat av DasAuto (29 maj 2010)

Who Djaa bless no man curse

huh?
10 427 Inlägg
29 maj 2010
#6
Här är Transportstyrelsens regler för däck:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … personbil/

"Alternativa dimensioner
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser med mera). Om uppgiften saknas, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.


Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken

    * är typgodkända
    * uppfyller kraven på belastningsförmåga
    * uppfyller kraven på hastighetskapacitet
    * är av samma typ.

Dessutom ska däck och fälg

    * ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
    * ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
    * ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
    * täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper."

(20100529)

Edit: Förut stod det att rullomkretsen fick vara mer än +5% eller -5% från originaldimension.
Men det står inte utskrivet längre. "Nice 2 know"
Senast redigerat av steifan (29 maj 2010)


28 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
#7
Tack så mycket för svaren

BMW=Beautiful Mechanical Wonder
Kör BMW 330IX

28 Inlägg
29 maj 2010
#8
Vill du att din bil ska se ut som en epa?


28 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#9
nej det vill jag inte, tror ingen har byggt en epa av en BMW e46

BMW=Beautiful Mechanical Wonder
Kör BMW 330IX

502 Inlägg
30 maj 2010
#10
Pilsnerkorv skrev:
Vill du att din bil ska se ut som en epa?

ser ut som en epa för att man har bredare däck bak???

isåfall finns det måånga originalbilar som ser ut som epor från fabrik...

167 Inlägg
30 maj 2010
#11
jag har olika breda på mina 325ix men jag kollade upp så jag har samma omkrets och jag har snart kört 250 mil och en så länge fungerar mina fyrhjulsdrift klanderfritt. 
dock är de kanske inte samma typ av 4-hjulsdrift på e46 men som sagt så länge omkretsen blir densamma så skadar de inte bilen.
polisen och besiktningen kan ju lipa lite men då är de ju bara lägga på orginalfälgarna och sen besiktiga och byta tillbaka.


772 Inlägg
30 maj 2010
#12
Är det värt att chansa om det går att ha olika bredd bak och fram då, även om rullomkretsen är nästan samma?
På min Passat 4-motion så var det ett måste att ha samma mönsterdjup till och med, annars kunde det skada drivlinan. Vet inte om BMW är lika känsliga, men det känns lite onödigt på sätt och vis när man väldigt sällan ser att det är bredare fälgar bak om rullomkretsen på däcken är samma ändå.

28 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#13
Kommer nog bli 225-40 18 fram 255-35 18 bak

BMW=Beautiful Mechanical Wonder
Kör BMW 330IX

772 Inlägg
30 maj 2010
#14
Håll tummarna för att den klarar det så du inte kör sönder drivlinan.

167 Inlägg
30 maj 2010
#15
0,2% differens kan jag inte tänka mig att de skulle kunna skada.

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html där har du en sida om du vill sitta och testa olika storlekar.


1337
1 343 Inlägg
30 maj 2010
#16
spårvidden är viktigt att man inte ändrar.
Annars ska bredden inte spela någon roll sålänge den bibehålls.

I'm not a fighter, I'm a lover!

761 Inlägg
31 maj 2010
#17
Bredare däck bak är ingen nackdel, speciellt inte när det gäller lägre profiler, bilen blir stabilare och mindre spårkänslig.

Se på alla sportbilar.


7 438 Inlägg
30 augusti 2015
#18
PoulZen skrev:
Håll tummarna för att den klarar det så du inte kör sönder drivlinan.

??roll??lol
Förklara närmare vad du menar.smile


Sök