baltis skrev:
Idealspår = det spåret/vägen som går SNABBAST runt banan, sen finns det racingspår också men det bryr vi oss inte om nu
Apex är som du säger där du "träffar" innerkurvan, du vill allid få med dig så mycket fart som möjligt ut på nästa raksträcka alltså vill du kunna börja gasa tidigt i kurvan samt göra kurvan "så lite kurvig" som möjligt. Rent generellt så kan man säga att det även är vid apex man brukar börja gå på gas igen...
För att ta reda på hur du ska ta en kurva så får du läsa banan baklänges... HUR du ska ta en kurva beror nämligen på vad som kommer efter kurvan (en till kurva åt samma håll, en kurva åt motsatta hållet, eller en raksträcka).
Läsa kommer man en bit på men det är när man praktiserar man lär sig
Ser att du bor i Västra götaland samt kör golf... har för mig gti klubben brukar ha allafall 2 körningar om året på Kinnekulle (någon tillsammans med opel om jag minns rätt). Kör på dessa, dom har garanterat några instruktörer som mer än gärna antingen åker med dig eller du åker med dom.
Sen måste jag ju självklart även rekommendera rejsa.nu finns maaaassvis med läsning och disktioner och även en hel del nybörjartips.
http://rejsa.nu/bana_lista.aspDär har du sveriges alla banor, kolla videos där och på youtube så ser du hur spåret går.
Angående broms och gasteknik, sluta tänk på det. Först 10-15 ggr du kör på bana kommer du ha fullt upp med annat, växla gör du heller inte mer än max 2-4 ggr på t.ex Kinnekulle.
Bromsa gör du ALLTID så mycket som möjligt, gasa gör du så mycket som du kan. Vad många, och även jag, gjorde fel i början var att tro att man alltid skulle gasa så mycket det bara går... inte alltid rätt väg att gå menmen.
Och sist men inte minst, se till att åka och kör nu!
Skit i om du är nybörjare, du är välkommen ändå! Folk tycker bara det är roligt att få komma med tips och dela med sig av sina egna erfarenheter till dig.