30 april 2009
Trådstartare
Ok, problemet är löst. Tänkte lägga upp det i fall det drabbar någon annan.
Jag provade först att ta ur batteriet och ladda upp det helt med batteriladdare. Ingen skillnad. Bilen gick att dra igång hur lätt som helst. Bogsering några meter och i med tvåan så gick hon igång och spann som en katt. Av med tändningen och problemet var tillbaka. När jag ringde Rejmes i Linköping och beskrev problemet, tyckte mekanikern att det lät som att startmotorn var trasig. En ny skulle kosta 4070kr och det inkluderade inte arbete eller eventuell felsökning. När jag väl kom dit möttes jag av en mycket trevlig man i receptionen, Johan Hanell, som visste att många S80 hade haft problem med sladden till startmotorn. Kanske var det oxid på sladden? Vi gick genom verkstan där han plockade med sig en flaska 5-56 och kom ut till bilen. Öppnade motorhuven, drog ur den enda sladden till startmotorn och sprayade lite 5-56 längst ut på den och satte in den igen. Funkade perfekt, direkt, och har funkat perfekt sen dess. Problemet löst på en minut, gratis.
Tack till er som försökt hjälpa med era svar. Hoppas att detta hjälper någon med samma problem.