3715
Sök

Chippning och TD04-18T

56 Inlägg
30 maj 2007
Trådstartare
#1
Jag undrar om man kan köra med steg 1 programvara och en 18T turbo? Eller måste man mappa den? Har inte bytat några spridare eller downpipe och kat. Har även orginal avgas på.

Tack på förhand.

--No Real Power Just Turbo Shit--
TurboPerformanceClub
NordicR

Saaboholic
3 129 Inlägg
31 maj 2007
#2
barta skrev:
Jag undrar om man kan köra med steg 1 programvara och en 18T turbo? Eller måste man mappa den? Har inte bytat några spridare eller downpipe och kat. Har även orginal avgas på.

Tack på förhand.

måste och måste, du måste ju inte men ibland kan det vara en fördel.

Skaffade du steg 1 programvaran innan 18T turbon eller satt turbon där från början?

Det bästa är ju att få ett chip/programvara som är utformad för vad mer du har under huven. Om du nu bytt turbo till den ovanstående så rekomenderar jag dig att ringa och prata med en etablerad firma om ett anpassat chip efter detta så du inte bara får något universal chip då detta kan ge ev problem med bränsle förseln åså.

varför? kör man orginal snurra så är den oftast mindre och behöver inte lika mycket för att drivas osv..större snurra= mer drivmedel.

Mappa kan man göra vid byte av snurra..jag har dock inte mappat men kommer att göra det i vinter när jag byter spridare och snurra för att öppna bästa möjliga resultat.

Vet inte om detta var till någon hjälp men iaf..

"Liberty of thought is the life of the soul"

56 Inlägg
31 maj 2007
Trådstartare
#3
Tack så mycket. Jag blåste min gamla 15T med den programvara som jag köpte. Då tyckte jag inte att det var lönt att köpa ett lika stort aggrigat utan det var bättre att köpa ett 18T aggrigat. Prisskillnad på 1000 kr. Tycker att den går bra med steg 1 chip och 18 snurra men jag måste nog kolla lambdan eller?!?

Funderar på att köpa en lambda mätare och sätta in så man ser hur motorn mår

--No Real Power Just Turbo Shit--
TurboPerformanceClub
NordicR

Saaboholic
3 129 Inlägg
31 maj 2007
#4
barta skrev:
Tack så mycket. Jag blåste min gamla 15T med den programvara som jag köpte. Då tyckte jag inte att det var lönt att köpa ett lika stort aggrigat utan det var bättre att köpa ett 18T aggrigat. Prisskillnad på 1000 kr. Tycker att den går bra med steg 1 chip och 18 snurra men jag måste nog kolla lambdan eller?!?

Funderar på att köpa en lambda mätare och sätta in så man ser hur motorn mår

Jaha okej. du måste inte men det är en klok idè att införskaffa en sådan mätare bara för säkerhetsskull liksom.

om du i sin tur byter spridare också så ska du iallafall skaffa dig en annan programvara.

Jag är förespråkare för att man ska individ anpassa programvaran efter det andra man bytt åså och inte köra universal. visst det kostar väl en slant men allt funkar renare också.

Men om den går bra nu och du är nöjd så är det väl bara att köra men hålla koll på sånt.

"Liberty of thought is the life of the soul"

8 252 Inlägg
31 maj 2007
#5
barta skrev:
Tack så mycket. Jag blåste min gamla 15T med den programvara som jag köpte. Då tyckte jag inte att det var lönt att köpa ett lika stort aggrigat utan det var bättre att köpa ett 18T aggrigat. Prisskillnad på 1000 kr. Tycker att den går bra med steg 1 chip och 18 snurra men jag måste nog kolla lambdan eller?!?

Funderar på att köpa en lambda mätare och sätta in så man ser hur motorn mår

Du måste inte kolla lambdan, den är exakt som den va med din gamla turbo. Du behöver inte mappa om eller nånting sånt, det finns vettigare saker att lägga pengarna på innan det. Den bör gå rätt exakt lika, då byte till större turbo inte gör varken till eller från i ditt fall.


56 Inlägg
31 maj 2007
Trådstartare
#6
Marlboroman skrev:
barta skrev:
Tack så mycket. Jag blåste min gamla 15T med den programvara som jag köpte. Då tyckte jag inte att det var lönt att köpa ett lika stort aggrigat utan det var bättre att köpa ett 18T aggrigat. Prisskillnad på 1000 kr. Tycker att den går bra med steg 1 chip och 18 snurra men jag måste nog kolla lambdan eller?!?

Funderar på att köpa en lambda mätare och sätta in så man ser hur motorn mår

Du måste inte kolla lambdan, den är exakt som den va med din gamla turbo. Du behöver inte mappa om eller nånting sånt, det finns vettigare saker att lägga pengarna på innan det. Den bör gå rätt exakt lika, då byte till större turbo inte gör varken till eller från i ditt fall.

Jag vet det. Samma laddtryck = samma hästar oberoende på hur stor turbon än e. Jag har märkt en stor skillnad då denna 18T håller laddet mycket längre och har inte alls lika lång respons tid när man ger den fullt. Plus att den håller väl bättre på 1,2bar än vad en 14T eller en 15T gör?

Du tror inte alltså inte att det är några problem med bränslet och så?!? Jag hade av och kolla mina tändstift och de såg ok ut. Inte sotiga eller blåa eller någon annan konstig färg. Jag har ju änså kört ca:750mil med steg 1 trimmet och 18T turbon.

Jag hade lite problem med att motorn typ tappa gnistan när man drog den över 5000 varv.  Kan det vara stifften eller vad kan det vara?!?

--No Real Power Just Turbo Shit--
TurboPerformanceClub
NordicR

56 Inlägg
31 maj 2007
Trådstartare
#7
hedley skrev:
barta skrev:
Tack så mycket. Jag blåste min gamla 15T med den programvara som jag köpte. Då tyckte jag inte att det var lönt att köpa ett lika stort aggrigat utan det var bättre att köpa ett 18T aggrigat. Prisskillnad på 1000 kr. Tycker att den går bra med steg 1 chip och 18 snurra men jag måste nog kolla lambdan eller?!?

Funderar på att köpa en lambda mätare och sätta in så man ser hur motorn mår

Jaha okej. du måste inte men det är en klok idè att införskaffa en sådan mätare bara för säkerhetsskull liksom.

om du i sin tur byter spridare också så ska du iallafall skaffa dig en annan programvara.

Jag är förespråkare för att man ska individ anpassa programvaran efter det andra man bytt åså och inte köra universal. visst det kostar väl en slant men allt funkar renare också.

Men om den går bra nu och du är nöjd så är det väl bara att köra men hålla koll på sånt.

Jag har ju inte tänkt trimma mer än det jag har. Är ganska nöjd med 250hk i en barnvagnsräcer. Tack för tipsen smile blir glad över att folk vill hjälpa en som inte har 100 koll.

--No Real Power Just Turbo Shit--
TurboPerformanceClub
NordicR

5 710 Inlägg
1 juni 2007
#8
Marlboroman skrev:
Du behöver inte mappa om eller nånting sånt, det finns vettigare saker att lägga pengarna på innan det. Den bör gå rätt exakt lika, då byte till större turbo inte gör varken till eller från i ditt fall.

Hur förklarar du det?

MVH Jonas
..............

56 Inlägg
3 juni 2007
Trådstartare
#9
jonTe skrev:
Marlboroman skrev:
Du behöver inte mappa om eller nånting sånt, det finns vettigare saker att lägga pengarna på innan det. Den bör gå rätt exakt lika, då byte till större turbo inte gör varken till eller från i ditt fall.

Hur förklarar du det?

Om d inte ändrar laddtryck utan bara storleken på turbon så får du ju inte fler hästar än du hade innan. Du får väl så som jag har fått att den laddar längre på varvet på motorn + att det blir bättre respons tid på laddtryck.

--No Real Power Just Turbo Shit--
TurboPerformanceClub
NordicR

Troligen galen...
567 Inlägg
3 juni 2007
#10
barta skrev:
jonTe skrev:
Marlboroman skrev:
Du behöver inte mappa om eller nånting sånt, det finns vettigare saker att lägga pengarna på innan det. Den bör gå rätt exakt lika, då byte till större turbo inte gör varken till eller från i ditt fall.

Hur förklarar du det?

Om d inte ändrar laddtryck utan bara storleken på turbon så får du ju inte fler hästar än du hade innan. Du får väl så som jag har fått att den laddar längre på varvet på motorn + att det blir bättre respons tid på laddtryck.

En större turbo levererar mer luft än en mindre turbo vid samma laddtryck.
Således är det svårt att veta hur mycket marginal man har när man bytt turbo och inte kör med anpassad programvara. Sprutet vet inte vilka förutsättningar motorn körs med och risken för ohälsosamma laddtryckspeakar och spikningar är ganska hög...

Visst, med en WBL (widebandlambda) mätare och en EGT (exhaust gas temperature) mätare så kan man se lite hur motorn mår, men för de pengarna som dessa mätare kostar så är ju mer än halva mappningen betalt, så varför inte mappa??


Programvaran som du har är inte anpassad för den turbon du kör med, en mappning kostar i runda slängar 10000kr, rasar du din motor så kostar en ny motor 10000-25000 beroende på skick och vart du köper den. Och har du inte möjlighet att byta motor själv så tillkommer runt 10000kr för det jobbet.


Jag vet hur jag hade agerat med en större turbo på min motor, frågan är hur du tänker agera...?
Senast redigerat av Mebb (3 juni 2007)

56 Inlägg
3 juni 2007
Trådstartare
#11
Turbon kan väl inte leverera mer luft en vad massemätare har räknat?!? I så fall vet man ju hur mycket bensin man ska spruta in?!? Då borde blandningen vara rätt?!?

--No Real Power Just Turbo Shit--
TurboPerformanceClub
NordicR

Troligen galen...
567 Inlägg
3 juni 2007
#12
barta skrev:
Turbon kan väl inte leverera mer luft en vad massemätare har räknat?!? I så fall vet man ju hur mycket bensin man ska spruta in?!? Då borde blandningen vara rätt?!?

Hur tänker du nu?
Sprutet kan bara kompensera "adaptera" för mindre förändringar. Blir skillnaden för stor så kommer sprutet inte hänga med, med risk för motorskador.

Skulle turbon vara så stor att motorn drar i sig mer luft än vad LMM kan mäta så får vi ett annat problem:
En LMM klarar bara av att mäta luftmängden X. Men om man drar igen luftmängden X+L så passerar mer luft, samtidigt som LMM "tror" att det bara är mängden X som passerar eftersom LMM inte klarar av att mäta mer än X.

Detta innebär att styrsystemet tack vare den felaktiga signalen från LMM tror att det bara är luften X som är i motorn, och inte mängden X+L som det egentligen är. Med tanke på detta kan man misstänka att soppablandningen blir för snål och risken för spikningar ökar.


Sök