3371
Sök

Har hällt i för mycket olja, hur ska jag göra?

10 Inlägg
1 oktober 2015
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en Audi a4 avant för tillfället som jag lånar av min far. Häromdagen var jag ute på en "långkörning", parkerade bilen och utförde några ärenden. När jag sedan ska starta bilen igen så blinkar oljelampan, jag kollar läget och mycket riktigt var den låg.

Hade ingen olja så fick gå iväg och köpa en. Köpte en 4l dunk och visste inte hur mycket jag skulle fylla på, så dum som jag var fyllde jag på 2,5l utan att kolla stickan. (Läste i efterhand att man ska fylla på 0.5l i taget) I alla fall, så är den ganska mycket överfull nu, ca 1-2cm över max på stickan.
Motorn rymmer 3.5l enligt instruktionsboken.

Hur farligt är det att köra med för mycket olja? Jag var iväg till Biltema 2 ggr och köpte 2 olika oljesugar, men slangen på den ena är på tok för tjock för att komma ner i "stickhålet" och den andra slangen var för kort.

Läste att bilen kan dra mer olja om det är för mycket, men hur ska jag få ut olja egentligen? Går det att dra ut olja direkt ur motorn? Såg inte ut att få plats med något där.

Mvh. Noll-koll på bilar.

243 Inlägg
1 oktober 2015
#2
Enklast borde väl vara att öppna bottenpluggen och släppa ut oljan den vägen.

Friskt satsat, hälften vunnet;)

10 Inlägg
1 oktober 2015
Trådstartare
#3
Lindmark_89 skrev:
Enklast borde väl vara att öppna bottenpluggen och släppa ut oljan den vägen.
Och var exakt sitter denna? Har ingen möjlighet att hissa upp bilen, så hur ska jag kunna tömma olja?

1 966 Inlägg
1 oktober 2015
#4
Vilsen skrev:
Lindmark_89 skrev:
Enklast borde väl vara att öppna bottenpluggen och släppa ut oljan den vägen.
Och var exakt sitter denna? Har ingen möjlighet att hissa upp bilen, så hur ska jag kunna tömma olja?
Kör upp bilen på en trottoar (med ena hjulparet) så du kommer in under, leta sedan på oljepluggen som sitter i oljetråget. Skruva loss den och låt det sippra ut lite olja. Skruva tillbaka den och kör ner från trottoaren. Låt sedan bilen stå på i 5 minuter innan du kollar nivån, den ska vara på MAX.
Senast redigerat av ehedman (1 oktober 2015)

10 Inlägg
1 oktober 2015
Trådstartare
#5
ehedman skrev:
Vilsen skrev:
Lindmark_89 skrev:
Enklast borde väl vara att öppna bottenpluggen och släppa ut oljan den vägen.
Och var exakt sitter denna? Har ingen möjlighet att hissa upp bilen, så hur ska jag kunna tömma olja?
Kör upp bilen på en trottoar (med ena hjulparet) så du kommer in under, leta sedan på oljepluggen som sitter i oljetråget. Skruva loss den och låt det sippra ut lite olja. Skruva tillbaka den och kör ner från trottoaren. Låt sedan bilen stå på i 5 minuter innan du kollar nivån, den ska vara på MAX.
Alltså, jag bor mitt i stans, det är väl inte tillåtet att köra upp på trottoarkanten , jag fattar att du menar en liten stund bara men skäms ju ihjäl.

Jag gick nyss till mekonomen med o köpte 2 olika sugar som enligt deras "regsök" skulle funka till min bil, den ena i alla fall. Men det funkar ju inte sad.

Vågar man köra bilen med såpass mycket olja? Är det farligt? Kan bilen gå sönder?

1 966 Inlägg
1 oktober 2015
#6
Vilsen skrev:
ehedman skrev:
Vilsen skrev:

Och var exakt sitter denna? Har ingen möjlighet att hissa upp bilen, så hur ska jag kunna tömma olja?
Kör upp bilen på en trottoar (med ena hjulparet) så du kommer in under, leta sedan på oljepluggen som sitter i oljetråget. Skruva loss den och låt det sippra ut lite olja. Skruva tillbaka den och kör ner från trottoaren. Låt sedan bilen stå på i 5 minuter innan du kollar nivån, den ska vara på MAX.
Alltså, jag bor mitt i stans, det är väl inte tillåtet att köra upp på trottoarkanten , jag fattar att du menar en liten stund bara men skäms ju ihjäl.

Jag gick nyss till mekonomen med o köpte 2 olika sugar som enligt deras "regsök" skulle funka till min bil, den ena i alla fall. Men det funkar ju inte sad.

Vågar man köra bilen med såpass mycket olja? Är det farligt? Kan bilen gå sönder?
Handlar det bara om 1-2 dl skulle jag inte bry mig så mycket. Däremot ökar det ju som sagt oljeförbrukningen, huruvida det i förlängningen kan skada din motor eller inte låter jag vara osagt.

Kör in på en GDS-hall och hissa upp bilen istället? Alt. åk in med en påse bullar till valfri verkstad och be om hjälp.

10 Inlägg
1 oktober 2015
Trådstartare
#7
Vilsen skrev:
ehedman skrev:
Vilsen skrev:

Och var exakt sitter denna? Har ingen möjlighet att hissa upp bilen, så hur ska jag kunna tömma olja?
Kör upp bilen på en trottoar (med ena hjulparet) så du kommer in under, leta sedan på oljepluggen som sitter i oljetråget. Skruva loss den och låt det sippra ut lite olja. Skruva tillbaka den och kör ner från trottoaren. Låt sedan bilen stå på i 5 minuter innan du kollar nivån, den ska vara på MAX.
Alltså, jag bor mitt i stans, det är väl inte tillåtet att köra upp på trottoarkanten , jag fattar att du menar en liten stund bara men skäms ju ihjäl.

Jag gick nyss till mekonomen med o köpte 2 olika sugar som enligt deras "regsök" skulle funka till min bil, den ena i alla fall. Men det funkar ju inte sad.

Vågar man köra bilen med såpass mycket olja? Är det farligt? Kan bilen gå sönder?
Glömde länka till sugarna jag köpte. Här är den som ska funka till bilen enligt deras "Reg.sök" ---> http://www.mekonomen.se/bil/verktyg/for … pa278145sv


Den andra hittar jag tyvärr inte på deras hemsida, men personalen rekommenderade den.

349 Inlägg
1 oktober 2015
#8
Med för mycket olja i motorn kan du trycka sönder diverse packningar och packboxar, så starta han inte om du hällt i över 1 liter olja för mycket.
Får du ner en slang i oljestickan och faktiskt för upp olja så kör på det. Håll dock koll på hur mycket olja du har kvar i motorn innan du startar.
För att vara säker och lugn så skulle väl en transport/bogsering till närmaste lilla verkstad vara bäst. Tappa ur all olja och fylla på ny.
Senast redigerat av werd (1 oktober 2015)

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

10 Inlägg
1 oktober 2015
Trådstartare
#9
Jag fick hjälp av en vän att tömma med en av pumparna jag köpt. Det funkade tillslut men var tvungen att suga själv ur ena röret för att det skulle hända något. Hade tydligen fyllt på 1.75-2l olja och vi tömde 1L olja och nu står stickan på exakt MAX.

Tack för era svar allesammans! smile


Sök