3917
Sök

Plugga växellåda utan drivaxlar?

115 Inlägg
27 september 2015
Trådstartare
#1
Har en Audi A4 1.8t b5 quattro som jag skulle vilja konvertera till bakhjulsdrift.
Hört att man ska svetsa fördelningslådan så all kraft går ut till bakhjulen samt plocka ur drivaxlarna fram. Men hur pluggar man lådan där drivaxlarna suttit?

338 Inlägg
27 september 2015
#2
Skruvas inte drivaxlarna fast med typ 8 xzn?

115 Inlägg
2 oktober 2015
Trådstartare
#3
Jo, det stämmer. Går det helt enkelt bara att skära ut en plåtbit med rätt hålbild och sedan skruva dit den efteråt? Man lär väl ha någon typ av packning?

Sedan undrar jag hur jag löser det mot hjulet? Splinsen från drivaxeln behöver väl finnas i navet för att dra åt navmuttern? Hur löser man detta när man tänkt köra utan drivaxlar?
Senast redigerat av nisseper (2 oktober 2015)

344 Inlägg
2 oktober 2015
#4
När du skruvar bort drivaxlarna från växellådan så blir det inga hål så ingenting måste pluggas där. Ute i näven måste du lämna drivknutarna fastskruvade, utan axlarna såklart. Och så måste du ju svetsa mitten diffen såklart.

115 Inlägg
2 oktober 2015
Trådstartare
#5
Tack för snabbt svar fax110!

Det rinner alltså inte ut någon olja från lådan med drivaxlarna urplockade? Verkar smidigt.

Det blir inga vibrationer med knutarna kvar vid naven?

Vad händer om man inte skulle svetsa mellandiffen? Då får man bara ut halva kraften till bakhjulen antar jag?

5 700 Inlägg
2 oktober 2015
#6
Nej drivaxlarna är fastskruvade i medbringare på lådan, så länge medbringarna sitter där så kommer det inte ut någon växellådsolja.
Skitsmidigt på Audi smile

Bör inte bli vibrationer, borde ju i så fall vibrera med drivaxlarna monterade.

Mellandiffen är väl själva fördelningslådan eller har jag fel?


344 Inlägg
2 oktober 2015
#7
Med osvetsad mellandiff tar du dig inte ur fläcken, om en endaste drivaxel går av / saknas så blir man stillaståendes om man har en torsen eller öppen mellan diff.

Eftersom att Audi har mellan diffen/"fördelnimgslådan" inbyggd i växellådan brukar man inte kalla det fördelningslåda då en sådan brukar vara en helt egen låda och då kallar man det bara mellan / mitt diffen.

115 Inlägg
15 oktober 2015
Trådstartare
#8
Tack!

359 Inlägg
15 oktober 2015
#9
nisseper skrev:
Tack för snabbt svar fax110!

Det rinner alltså inte ut någon olja från lådan med drivaxlarna urplockade? Verkar smidigt.

Det blir inga vibrationer med knutarna kvar vid naven?

Vad händer om man inte skulle svetsa mellandiffen? Då får man bara ut halva kraften till bakhjulen antar jag?

Givetvis ska du inte lämna kompletta knutar ute vid naven


Sök