18 oktober 2015
Trådstartare
Hjälpte en släkting att byta termostat i hans Audi A6 1.8t 1998. Bilen gick aldrig upp ordentligt i temp, mätaren visade kring 70-75 grader oavsett hur man körde. Bilen är även fruktansvärt slö.
Både den gamla och den nya termostaten är märkta med 87 graders öppningstemp.
Bytte termostaten väldigt enkelt och smidigt. Toppade upp till nivå i expansionskärlet. Luftade genom att starta bilen och hålla varv 2000-2500rpm samt ställde full värme i bilen tills termostaten öppnade och det blev stabil temp.
Allt verkade frid och fröjd. Det blåser varmt i kupén. Tempen ligger stabilt kring 90 grader. Sen åker vi en runda på 6-7km, precis innan vi är tillbaka börjar vattentempen krypa upp mot 100-110 grader.
Stänger av bilen då och låter den svalna. Nu kommer det ingen som helst värme i kupén.
Vi har efter det försökt lufta igen, men tempen stiger ganska snabbt upp mot 100-110 grader. Längre vågar vi inte låga det gå. Vattnet verkar cirkulera som det ska.
Känns som att det är en luftficka som inte går att få bort?
Hittar mestadels bara guider till A4:or kring samma årgång.
Några knep man kan testa?
Mvh/
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an:
Länk
Projekttråd för 540:in:
Länk