3458
Sök

Ingen värme efter byte av termostat - Audi A6 1.8t 1998

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
18 oktober 2015
Trådstartare
#1
Hjälpte en släkting att byta termostat i hans Audi A6 1.8t 1998. Bilen gick aldrig upp ordentligt i temp, mätaren visade kring 70-75 grader oavsett hur man körde. Bilen är även fruktansvärt slö.
Både den gamla och den nya termostaten är märkta med 87 graders öppningstemp.

Bytte termostaten väldigt enkelt och smidigt. Toppade upp till nivå i expansionskärlet. Luftade genom att starta bilen och hålla varv 2000-2500rpm  samt ställde full värme i bilen tills termostaten öppnade och det blev stabil temp.

Allt verkade frid och fröjd. Det blåser varmt i kupén. Tempen ligger stabilt kring 90 grader. Sen åker vi en runda på 6-7km, precis innan vi är tillbaka börjar vattentempen krypa upp mot 100-110 grader.
Stänger av bilen då och låter den svalna. Nu kommer det ingen som helst värme i kupén.

Vi har efter det försökt lufta igen, men tempen stiger ganska snabbt upp mot 100-110 grader. Längre vågar vi inte låga det gå. Vattnet verkar cirkulera som det ska.
Känns som att det är en luftficka som inte går att få bort?

Hittar mestadels bara guider till A4:or kring samma årgång.

Några knep man kan testa?

Mvh/

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Golle
448 Inlägg
18 oktober 2015
#2
Du kan oftast inte lufta bara genom att hålla varv och maxa tempen i kupén. Det bör finnas en luftskruv på högsta punken på kylsystemet.

På bilar med påfyllning i kylaren duger det även att ställa bilen i ett så brant backe som möjligt med fronten riktad uppåt och ha bilen igång med locket av.

James May: In other news.... I've fitted a fan!

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
18 oktober 2015
Trådstartare
#3
Har letat överallt efter någon form av luftskruv och det verkar i det här fallet att expansionskärlet är högsta punkten. Luftade med locket av och fronten något upplyft.

Lite otydligt skrivet av mig.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

5 131 Inlägg
18 oktober 2015
#4
Finns ett lufthål under ena slangen som går till värmeelement i kupen. Man får låssa slangen och dra den mot motorn.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

198 Inlägg
19 oktober 2015
#5
Det kan vara att vattenpumpen har gett upp under provkörningen.

Hyfsat vanligt på 1,8T med plasthjulet.

Blir hela kylaren varm?
Senast redigerat av Highway_Outlaw (19 oktober 2015)


Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
19 oktober 2015
Trådstartare
#6
Trots idoga försök att lufta enligt alla tips och med expansionskärlet uppluft ca 100mm skenade den i temp nästan direkt utan någon värme i kupén.
Den nedre slangen blev heller inte varm. Vi tog bort termostaten och provkokade den ihop med den gamla.
Den gamle öppnade vid ca 65 grader och den nya öppnade vid ca 85 grader, vilket den ska göra.

Men innan vi satte tillbaka termostaten pillade vi på pumphjulet. Det skorrar och det ramlade tillslut ned en plastbit.
Får beställa en ny pump! Maximal otur att den händer precis efter bytet, men kanske dags efter 32k mil då vi inte vet när den byttes senast.

Tack för alla tips, förhoppningsvis ska en ny pump lösa problemet! smile
Senast redigerat av AD_ (19 oktober 2015)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk


Sök