3301
Sök

Ändras avgasvärdena om man byter downpipe?

18 Inlägg
20 oktober 2015
Trådstartare
#1
Tjenare!

Har en 940 ltt som är chippad. Är sugen på 2.5/3" avgasrör! Min fråga är då, kommer avgasvärdena att ändras om jag sätter på 3" downpipe och har kvar org katten och sedan byter ut det efter katten till 2.5 eller 3" + en dämpare?
Smyger in en till liten fråga: tror ni det blir för högt ljud och att det blir jobbigt i längden med 3" eller hur stor skillnad är det ljudmässigt mellan 2.5 och 3"?

Detta är mitt första inlägg samt tråd på garaget någonsin, så ha det i tanken big_smile
Tacksam för svar!

Hhehehehhest
375 Inlägg
21 oktober 2015
#2
Kör du endast 3" - katt - en ljuddämpare kommer du med all säkerhet tappa suget att starta bilen efter ett tag. Att ens titta på en påfart till motorvägen kommer få dig att vilja göra saker med bilen som ingen levande varelse på denna planet någonsin vill göra.

Så mitt tips är att köra 3" downpipe resten 2.5" med 2 eller fler ljuddämpare samt katalysator.

Mvh

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
21 oktober 2015
#3
Nyman1337 skrev:
Kör du endast 3" - katt - en ljuddämpare kommer du med all säkerhet tappa suget att starta bilen efter ett tag. Att ens titta på en påfart till motorvägen kommer få dig att vilja göra saker med bilen som ingen levande varelse på denna planet någonsin vill göra.

Så mitt tips är att köra 3" downpipe resten 2.5" med 2 eller fler ljuddämpare samt katalysator.

Mvh

Håller inte alls med. Hade 3" från turbo med "racekat" och en stor dämpare längst bak med slutrör som slutar 2-3cm utanför kofångare. Inget påtagligt oljud i kupén. Men alla är ju olika känsliga mot saker och ting. Jag är rätt känslig iaf

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 oktober 2015
#4
Generellt svar om avgasvärden. Vissa bilar har lambdasonder placerade i grenrör och främre rör (downpipe). Om lambdasonderna får sitta kvar där de ska så är det sannolikt inga problem.

Vad gäller ljud så lär du med turbo få ett dovt mullrigt ljud utan att bli plåtigt och plopp-bullrigt. Sedan är ju frågan vad du tycker efter 5mil på motorvägen. Men ska man vara fin får man lida pin.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 822 Inlägg
21 oktober 2015
#5
Nyman1337 skrev:
Kör du endast 3" - katt - en ljuddämpare kommer du med all säkerhet tappa suget att starta bilen efter ett tag. Att ens titta på en påfart till motorvägen kommer få dig att vilja göra saker med bilen som ingen levande varelse på denna planet någonsin vill göra.

Så mitt tips är att köra 3" downpipe resten 2.5" med 2 eller fler ljuddämpare samt katalysator.

Mvh

men du får ju tänka på att den bilen har turbo och den slår sönder ljudet rätt bra så att köra med 3" + kat och 1 dämpare kommer inte alls att låta lika mycket och burkigt som det hade gjort i din behemve som har sugmotor.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

18 Inlägg
21 oktober 2015
Trådstartare
#6
Får tacka så mycket för alla svar! Vad tror ni om 3" hela vägen med katt och 2 dämpare? Eller ska jag satsa på 3" till katten sedan 2.5 och en dämpare? smile
Jag själv störs inte jätte mycket av ljudet men tänker mest att det kan vara lite jobbigt att bilen låter som ett jas plan om man åker genom bostadsområden klockan 2 på natten osv! roll

Påstängd
1 197 Inlägg
21 oktober 2015
#7
Jag kör 3" downpipe, racekatt och en liten dämpare innan bakaxeln, man får väl inte vara allt för känslig om man ska åka en bit i den. smile


6 165 Inlägg
21 oktober 2015
#8
Hej!
Brorsans -91:a Audi 100 Avant turbo (225hk) har 3" system rakt igenom och den låter inte mer än min egen Audi 100 avant 2,0E (115hk)-89 som har originalsystem (från -89).
Frågan är bara om du förlorar effekt på att gå upp till så stor diameter? Personligen tycker jag att det ser lite töntigt ut at ha stor diameter på avgasröret på vanliga personbïlar. Racebetonade bilar som Porsche och liknande är en annan sak...där kanske det kan vara befogat att gå upp i diameter.


18 Inlägg
21 oktober 2015
Trådstartare
#9
jaka54 skrev:
Hej!
Brorsans -91:a Audi 100 Avant turbo (225hk) har 3" system rakt igenom och den låter inte mer än min egen Audi 100 avant 2,0E (115hk)-89 som har originalsystem (från -89).
Frågan är bara om du förlorar effekt på att gå upp till så stor diameter? Personligen tycker jag att det ser lite töntigt ut at ha stor diameter på avgasröret på vanliga personbïlar. Racebetonade bilar som Porsche och liknande är en annan sak...där kanske det kan vara befogat att gå upp i diameter.

Självklart "räcker" det ju med 2.5" om du tänker rent prestanda-mässigt, men det är ju alltid lite roligt om det hörs när man kommer farandes! wink Jag tror dock inte att jag tappar effekt med 3". Hur många dämpare har din bror?


Grejen är ju den att jag vill få lite gött muller i den men samtidigt inte att den ska låta FÖR mycket!
Är det stor skillnad ljudnivå mässigt mellan 3" med en dämpare och 2.5" med en dämpare?

One Man Clan
4 287 Inlägg
21 oktober 2015
#10
me en mindre 2.5" Simons dämpare å resten orginal lät min 940 runt 94 decibel på tomgång. Mina grannar verkligen älskade mig.

sen köpte jag 3" å körde utan katt å en dämpare. ett Jt system.. var faktiskt väldigt tyst tills man började röra pedalen lite närmare golvet. körde så flera år smile


7 454 Inlägg
22 oktober 2015
#11
På en "ickevolvo" med turbodiesel som har 3" som stock car demonterade jag stora/huvuddämparen och ersatte med en passbit.
Lilla slutdämparen fick vara kvar.
Inget märkbart högre ljud.
Lite mer macho/sörplande ljud vid växling om man tar några sekunder på sig.
Men inte stör man grannarna om man kommer hem sent.

tongue


Sök