2717
Sök

Bromskolv hoppat loss!

23 Inlägg
24 oktober 2015
Trådstartare
#1
Skulle byta bromsbelägg på min subaru outback 06:a, såg då att de gamla var väldigt ojämnt slitna. Den ena kolven verkar ha fastnat, får inte in den något alls. För att försöka få den rörlig igen testade jag att trampa på bromsen med följden att den andra kolven som var rörlig hoppade ur och bromsvätska rann ut. Har försökt trycka tillbaka den lösa kolven igen, men får inte in den. Dessutom sitter ju den andra fortfarande lika fast. Funderar på att ge upp och ta den till en bilmek, men känns ju inte så kul att rulla dit den utan att ha ena bromskolven på plats, lär väl inte gå att bromsa samt att all möjlig skit lär ramla in där? Vad göra?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
25 oktober 2015
#2
Eftersom den ena kolven kärvar, då hade jag bytt bägge, mvh tommen

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 oktober 2015
#3
med en ordentlig skruvtving får man in dom flesta kolvar som har satt sig rejält, sen gäller de bara att motionera dom ordentligt å på me smörja så brukar de fungera igen,  samt spola ur gammal skit som ligger runt kolven.

den kolven som har hoppat ur borde inte vara så svår å få dit men de häller å ha tummen rätt i munn å centrera den ordentligt.

Tänk dock på att beroende på bromsok så måste man skruva in kolven samtidigt som man pressar för att få in den.


23 Inlägg
25 oktober 2015
Trådstartare
#4
Har fått i den lösa kolven igen, men den andra är helt omöjlig att rubba. Börjar nästan ge upp. Om jag nu bestämmer mig för att köra den till verkstaden istället så antar jag att det är bogsering som gäller, går väl inte att köra nu när det runnit ut en massa bromsvätska?

Forummoderator
26 363 Inlägg
26 oktober 2015
#5
eldtroll skrev:
Har fått i den lösa kolven igen, men den andra är helt omöjlig att rubba. Börjar nästan ge upp. Om jag nu bestämmer mig för att köra den till verkstaden istället så antar jag att det är bogsering som gäller, går väl inte att köra nu när det runnit ut en massa bromsvätska?

Utan bromsar så skulle jag inte rekommendera bogsering ens, ja om du inte använder en dragstång då kanske.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 948 Inlägg
26 oktober 2015
#6
Du verkar ju inte helt "tappad", byt bromsoket SJÄLV.
Inte ekonomiskt försvarbart att betala MINST 500kr/h för att ha någon smörja upp ett gammalt ok som troligtvis kommer behöva samma behandling om ett halvår igen...

Ne sluta fundera på bogsering och annat och beställ antingen ett nytt ok eller ett bättre begagnat.

23 Inlägg
29 oktober 2015
Trådstartare
#7
Hm, kanske är enklare att byta hela oket själv istället för att leta bärgare som kan flytta bilen. Måste man byta oket på andra sidan också, eller behövs det inte om det fungerar? Tänker att det mesta med bromsar brukar man ju göra parallellt på båda sidor.

2 310 Inlägg
29 oktober 2015
#8
eldtroll skrev:
Hm, kanske är enklare att byta hela oket själv istället för att leta bärgare som kan flytta bilen. Måste man byta oket på andra sidan också, eller behövs det inte om det fungerar? Tänker att det mesta med bromsar brukar man ju göra parallellt på båda sidor.

Nej, det räcker att byta det oket som kärvar. Däremot kan det ju vara bra att passa på att motionera de andra oken samtidigt, i förebyggande syfte.


2 250 Inlägg
2 november 2015
#9
Finns speciell olja, endera på liten flaska med pip, eller spray med rör, att smörja kolvar och tätningar med. Fel olja eller fett, förstör packningar o dammskydd.

Lyft upp dammslyddet lite försiktigt med en smal mejsel. Smörj kolven lite vid varje bromsklossbyte. Då är risken mindre att kolven fastnar.

När du ändå ska lufta systemet, så passa på att göra det vid all fyra hjulen. Fyll på bromsvätska hela tiden och lufta till ny ljus vätska, utan luftbubblor, kommer fram vid varje cylinder.
Senast redigerat av Meaganeowner (2 november 2015)


Sök