3723
Sök

Akut hjälp med kangoo diesel 2002 som beter sig skitskumt när man slår på tändningen

36 Inlägg
8 november 2015
Trådstartare
#1
Behöver hjälp med min kangoo som beter sig skitskumt... När man vrider på tändningen så tänds bara en del av lamporna och det smattrar/tickar på nåt sätt. Hastighetsmätaren rör sig även upp och ner... Vrider man ett hack till för att dra på startmotorn så slutar smattrandet och ingenting händer. Drar man sen ut nyckeln så fortsätter instrumenten lysa ett tag.

Under huven precis bredvid/snett nedanför batteriet, sitter ett antal reläer, det känns som att det är här det smattrar/tickar när tändningen står på.
Tänker att det kanske kan vara nåt av dessa som är pajat? Eller kanske kan det vara själva den hela enheten som reläerna sitter fast i?
Sitter en jävla massa kablar på undersidan av denna och så sitter reläerna på ovansidan.
Ett problem är att jag inte har någon aning om vad nåt av dessa har för funktion, så jag vet inte hur jag ska utesluta varken det ena eller det andra.

Nån som har nåt tips eller så?


1 362 Inlägg
8 november 2015
#2
graevling skrev:
Behöver hjälp med min kangoo som beter sig skitskumt... När man vrider på tändningen så tänds bara en del av lamporna och det smattrar/tickar på nåt sätt. Hastighetsmätaren rör sig även upp och ner... Vrider man ett hack till för att dra på startmotorn så slutar smattrandet och ingenting händer. Drar man sen ut nyckeln så fortsätter instrumenten lysa ett tag.

Under huven precis bredvid/snett nedanför batteriet, sitter ett antal reläer, det känns som att det är här det smattrar/tickar när tändningen står på.
Tänker att det kanske kan vara nåt av dessa som är pajat? Eller kanske kan det vara själva den hela enheten som reläerna sitter fast i?
Sitter en jävla massa kablar på undersidan av denna och så sitter reläerna på ovansidan.
Ett problem är att jag inte har någon aning om vad nåt av dessa har för funktion, så jag vet inte hur jag ska utesluta varken det ena eller det andra.

Nån som har nåt tips eller så?

att det tickar lite från reläer är nog inte så ovanligt utan det gör det faktiskt men resten är rätt skumt yikes
Senast redigerat av turbo98 (8 november 2015)


36 Inlägg
8 november 2015
Trådstartare
#3
turbo98 skrev:
att det tickar lite från reläer är nog inte så ovanligt utan det gör det faktiskt men resten är rätt skumt yikes

Det tickar inte lite, står tändningen på så tickar det skitfort tills man försöker starta eller slår av tändningen.
Jag fattar ingenting... Har varit med om de mesta felen (äger ju två renaulter) men detta är ju bara helt märkligt.
Hastighetsmätaren beter sig som en varvmätare gör när man står och varvar. Upp och ner liksom


2 328 Inlägg
8 november 2015
#4
Dålig jord?


One Man Clan
4 287 Inlägg
8 november 2015
#5
garanterat något jordfel... Nån jordfläta som är skit antagligen.

enkelt å prova sig fram me en bit startkabel på minus på batteriet å sätta i tex motorn...  å kolla om de lirar bättre då


2 250 Inlägg
9 november 2015
#6
Så här kan det vara... fel i spänningsmatningen, endera som  föreslagits ovan, d v s på minussidan, men det är lika stor möjlighet att det är fel på plussidan.

Inte helt avbrott, men väl dålig kontakt. Just där felet är, så är motståndet högre för ström (inte spänning). Det blir ett spänningsfall över just motståndet, felstället. När relä mm går till och belastningen ökar, så bli spänningen, så att säga vid förbrukarna, t ex reläspolarna.
Inte 12 volt, kanske bara 6 volt och relän återgår till föregående läge, vanligtvis "från". Belastningen minskar, spänningsfallet enligt ovan blir lägre, spänningen på reläns spolar stiger. Relän drar och spänningsfallet ökar osv osv osv. Det smattrar, blinkar o allmänt kaos.

Lossa batteriets minuspol. Följ grova kabeln från batteriets pluspol. Den går till startmotorn. Oftast tar spänningsförsörjning (plus) Till bilens övriga elsystem ut via en klenare kabel, sittande just på samma polsko på startmotorn, dit den grova kabeln (oftast röd) från batteriet är fastskruvad.
Om inte så är den eller de klenare kablarna ansluten någonstans på vägen ( t ex en plint i närheten av batteriet), mellan batteri och startmotor.
Skruva isär varje anslutning  och putsa metalliskt rent från ärg. Skruva ihop och när allt funkar, lägg på ett skyddade lager av lite fett.

Varför plussidan först? Jo därför att startmotorn sitter utsatt för regn, värme o skit.

Blev det inget bättre, Så leta fel på liknande sätt på minussidan. Leta efter kablar, kabelskor som är bultade rakt i chassiet.... jordpunkter.

På Saab 900 och 99 är jordpunkt en i balken ovanför i närheten av reservhjulet ett känt problem.

36 Inlägg
9 november 2015
Trådstartare
#7
Meaganeowner skrev:
Så här kan det vara... fel i spänningsmatningen, endera som  föreslagits ovan, d v s på minussidan, men det är lika stor möjlighet att det är fel på plussidan.

Inte helt avbrott, men väl dålig kontakt. Just där felet är, så är motståndet högre för ström (inte spänning). Det blir ett spänningsfall över just motståndet, felstället. När relä mm går till och belastningen ökar, så bli spänningen, så att säga vid förbrukarna, t ex reläspolarna.
Inte 12 volt, kanske bara 6 volt och relän återgår till föregående läge, vanligtvis "från". Belastningen minskar, spänningsfallet enligt ovan blir lägre, spänningen på reläns spolar stiger. Relän drar och spänningsfallet ökar osv osv osv. Det smattrar, blinkar o allmänt kaos.

Lossa batteriets minuspol. Följ grova kabeln från batteriets pluspol. Den går till startmotorn. Oftast tar spänningsförsörjning (plus) Till bilens övriga elsystem ut via en klenare kabel, sittande just på samma polsko på startmotorn, dit den grova kabeln (oftast röd) från batteriet är fastskruvad.
Om inte så är den eller de klenare kablarna ansluten någonstans på vägen ( t ex en plint i närheten av batteriet), mellan batteri och startmotor.
Skruva isär varje anslutning  och putsa metalliskt rent från ärg. Skruva ihop och när allt funkar, lägg på ett skyddade lager av lite fett.

Varför plussidan först? Jo därför att startmotorn sitter utsatt för regn, värme o skit.

Blev det inget bättre, Så leta fel på liknande sätt på minussidan. Leta efter kablar, kabelskor som är bultade rakt i chassiet.... jordpunkter.

På Saab 900 och 99 är jordpunkt en i balken ovanför i närheten av reservhjulet ett känt problem.

Tack!
Ska försöka följa ditt råd. Tror jag förstår vad du menar.. Det här med elektronik är inte riktigt min grej.
Apropå ärg, så är det en jävla massa i kontakterna som sitter på undersidan av där reläerna jag pratade om sitter. Alltså de som leder till själva reläerna så att säga, om du förstår vad jag menar. Hade både filmat och fotat men fick det inte att funka så bilderna kom upp här..

Men tack för hjälpen. Ska bara få hem fanskapet också, för just nu står den två mil hemifrån på en parkering, och dettta vill jag nog helst pyssla med i i garaget känner jag


2 250 Inlägg
9 november 2015
#8
Kabelskor, kontaktstycke, reläsockel  (med kabelskor fast monterade)... Har förmodligen läckt in vatten.


Sök