Meaganeowner skrev:
Så här kan det vara... fel i spänningsmatningen, endera som föreslagits ovan, d v s på minussidan, men det är lika stor möjlighet att det är fel på plussidan.
Inte helt avbrott, men väl dålig kontakt. Just där felet är, så är motståndet högre för ström (inte spänning). Det blir ett spänningsfall över just motståndet, felstället. När relä mm går till och belastningen ökar, så bli spänningen, så att säga vid förbrukarna, t ex reläspolarna.
Inte 12 volt, kanske bara 6 volt och relän återgår till föregående läge, vanligtvis "från". Belastningen minskar, spänningsfallet enligt ovan blir lägre, spänningen på reläns spolar stiger. Relän drar och spänningsfallet ökar osv osv osv. Det smattrar, blinkar o allmänt kaos.
Lossa batteriets minuspol. Följ grova kabeln från batteriets pluspol. Den går till startmotorn. Oftast tar spänningsförsörjning (plus) Till bilens övriga elsystem ut via en klenare kabel, sittande just på samma polsko på startmotorn, dit den grova kabeln (oftast röd) från batteriet är fastskruvad.
Om inte så är den eller de klenare kablarna ansluten någonstans på vägen ( t ex en plint i närheten av batteriet), mellan batteri och startmotor.
Skruva isär varje anslutning och putsa metalliskt rent från ärg. Skruva ihop och när allt funkar, lägg på ett skyddade lager av lite fett.
Varför plussidan först? Jo därför att startmotorn sitter utsatt för regn, värme o skit.
Blev det inget bättre, Så leta fel på liknande sätt på minussidan. Leta efter kablar, kabelskor som är bultade rakt i chassiet.... jordpunkter.
På Saab 900 och 99 är jordpunkt en i balken ovanför i närheten av reservhjulet ett känt problem.