1716
Sök

Oljespill på betong! Hjälp!!

61 Inlägg
28 oktober 2015
Trådstartare
Vad jag vet så ska hyresvärden anlita nån saneringsfirma eller nån som ska fixa detta. Eftersom jag kommer debiteras för detta så undrar jag ju självklart vad detta kommer kosta.
Någon som har koll på det???

Känns ändå inte som jag vågar ta mig an denna oljefläck själv å riskera att sabba betongen osv.. så jag får väl hosta upp pengarna dom kommer kräva av mig i slutändan. sad
Å bilen ska jag lämna in å få packning bytt så oljeläckaget från växellådan upphör.. Billigt (not!)

Egen
277 Inlägg
28 oktober 2015
Köpte "oljesanering" på biltema idag, hällt på på våra fläckar hemma på stenläggningen, marksten av betong alltså, återkommer med resultat.

293 Inlägg
28 oktober 2015
Trancemaster skrev:
Vad jag vet så ska hyresvärden anlita nån saneringsfirma eller nån som ska fixa detta. Eftersom jag kommer debiteras för detta så undrar jag ju självklart vad detta kommer kosta.
Någon som har koll på det???

Känns ändå inte som jag vågar ta mig an denna oljefläck själv å riskera att sabba betongen osv.. så jag får väl hosta upp pengarna dom kommer kräva av mig i slutändan. sad
Å bilen ska jag lämna in å få packning bytt så oljeläckaget från växellådan upphör.. Billigt (not!)

Hantverkare är ju en stor kostnad men allt mellan 5-25 tkr kan man gissa på, allt beror ju på hur seriöst man vill gå tillväga och vilket slutresultat som krävs.

Är det en bostadsrättsförening eller ett "vanligt" hyreshus?

Mer än självrisken bör du inte behöva betala om det är en bostadsrätt och du har bostadsrättstillägg på försäkringen, är det en hyresrätt gäller andra regler.

61 Inlägg
29 oktober 2015
Trådstartare
okej, Jag bor i ett hyreshus med gemensam parkeringsplats (har egen hyrd parkering)

One Man Clan
4 287 Inlägg
29 oktober 2015
Kolla vad som står i kontraktet

Dom kanske inte ens får ta dit firma innan du själv har fått chansen att lösa de ? antingen själv eller me firma du anlitat tex.. då  kan du ju köpa dig lite tid kanske ?

414 Inlägg
29 oktober 2015
Gå lös på det själv med saneringsmedel och ett par tvättar.

Visst kommer fläcken knappast helt försvinna, men det tycker jag är lite orimligt att kräva?
Menar det är ändå ett garage, som hyresvärd får man räkna med att det blir lite skitigt osv. Kanske inte i den omfattningen, men gör du ett seriöst försök så bör dem bli nöjda. Testa!

61 Inlägg
29 oktober 2015
Trådstartare
Ja, nu har det dykt upp ännu ett problem.. Hyresvärden har spärrat min "blipp" så nu kommer jag inte ens in i garaget och kan inte ens göra ett försök att ta mig an oljefläcken själv. Men tydligen får jag tillgång till garaget igen när bilen är lagad, vilket blir om 10 dagar. Antagligen har dom sanerat p-platsen redan då..

Muttley
29 oktober 2015
Putteliten skrev:
Då ska du inte betala hyran för den perioden heller....

Om han har de som jag har de med ett bindande kontrakt så kan man ju förvänta sig att inkasso kommer med posten.  Vi har dessutom kontrakt på att de ska vara ordning, dvs har man en läckande bil så skall de inte stå i garagen.

TS De är väl bättre och ha bilen ute eftersom din bil läcker ännu mer på platsen?
Hur längesen var de dem sa till dig första gången.

167 Inlägg
30 oktober 2015
Vem fan bryr sig i ett phus?! Klart det blir märken av olika slag där. Jag hade stått på mig och försökt fixa till det så gott det går själv.

61 Inlägg
30 oktober 2015
Trådstartare
Grejen är den att det är en jävla risig firmabil (opel vectra) som stått och läckt. Det började för ett par månader sen. Jag va på chefen direkt om det och har tatt det med han ett flertal gånger och meddelat honom att hyresvärden snart kommer höra av sig och klaga. Men han har inte velat fixa läckaget som skulle gå på mellan 10-15papp då det redan varit så mycket renoveringskostnader på den bilen.
I förra veckan fick jag ett klagobrev hemskickat till mig från hyresvärden om att komma på möte ang. oljeläckaget.
DÅ först fick jag ett OK av chefen att lämna in bilen för att få den fixad.

Hos vem ligger ansvaret?..Hos mig som hyr p-platsen? eller hos min chef som inte ville laga bilen trots att jag sa till i god tid??
Jag har för kännedom en Folksam hemförsäkring.. Kan dom möjligtvis gå in å stå för skadorna??

Muttley
30 oktober 2015
Trancemaster skrev:
Grejen är den att det är en jävla risig firmabil (opel vectra) som stått och läckt. Det började för ett par månader sen. Jag va på chefen direkt om det och har tatt det med han ett flertal gånger och meddelat honom att hyresvärden snart kommer höra av sig och klaga. Men han har inte velat fixa läckaget som skulle gå på mellan 10-15papp då det redan varit så mycket renoveringskostnader på den bilen.
I förra veckan fick jag ett klagobrev hemskickat till mig från hyresvärden om att komma på möte ang. oljeläckaget.
DÅ först fick jag ett OK av chefen att lämna in bilen för att få den fixad.

Hos vem ligger ansvaret?..Hos mig som hyr p-platsen? eller hos min chef som inte ville laga bilen trots att jag sa till i god tid??
Jag har för kännedom en Folksam hemförsäkring.. Kan dom möjligtvis gå in å stå för skadorna??

Ansvaret ligger ju på dig. Då du är brukaren.  Din chef kan ju inte rå för att du ändå parkerar hans risiga bil i ditt hyresgarage.

Ang försäkringar så måste du ringa upp dem.

7 274 Inlägg
30 oktober 2015
Om han har låst ut dig ur garaget och inte gett dig en chans ordna det själv hade jag aldrig betalat för saneringen.
Om det nu inte står specificerat i kontraktet att det kommer ske så...

1 661 Inlägg
8 november 2015
Hur gick det?

61 Inlägg
9 november 2015
Trådstartare
Eftersom jag inte har kunnat få bilen åtgärdad av bilverkstan än pga schabbel med min bokning så har jag heller inte fått tillgång till garaget än. Har inte hört något från hyresvärden heller hur det gått med saneringen.
Ska in med bilen den 16e så därefter kan jag kanske komma med mer info.
Senast redigerat av Trancemaster (9 november 2015)

Sök