2991
Sök

Vilken xenonlampa lyser bäst?

fälg fantast
1 086 Inlägg
25 oktober 2011
#21
4300K 75W , nu snackar vi mörkrädd

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

681 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
#22
Ska man lägga 50w eller 75w xenon i helljus


681 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
#23
Tänkte mest om 75w e för mycket. Man måste blända av tidigare


1 915 Inlägg
1 november 2011
#24
Ju starkare watt, desto tidigare måste du blända av.
Även 35w xenon bländar på längre avstånd än halogen.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

3 292 Inlägg
27 november 2011
#25
Alla tycker olika.. 4300k ger mest lyse men kan vara bländande så därför väljer en del 6000k för att blanda in en aning blått i det hela.. man ser ju väldigt många efter vägarna nu för tiden som har vad jag kan tyda på blåa nyansen 6000k / 8000k...  personligen ska jag köpa xenon nu snart o då blir det 6000k och 35watt

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

27 Inlägg
28 november 2011
#26
4300k ger bäst ljusutbyte i fråga om antal lumen på vägen. Det är dock i många fall en smaksak vad man väljer, som tidigare nämnt så uppfattar många 6000k som aningen "mildare" ljus. Jag personligen har 4300k i extraljusen och 5000k i halvljus vilket jag tycker är en bra kompromiss om man som jag tycker 6000k har för mycket blått i sig.
Mitt tips är nog att testa om du har möjlighet eftersom alla ögon uppfattar kelvintalen olika.


3 292 Inlägg
28 november 2011
#27
Skelter skrev:
4300k ger bäst ljusutbyte i fråga om antal lumen på vägen. Det är dock i många fall en smaksak vad man väljer, som tidigare nämnt så uppfattar många 6000k som aningen "mildare" ljus. Jag personligen har 4300k i extraljusen och 5000k i halvljus vilket jag tycker är en bra kompromiss om man som jag tycker 6000k har för mycket blått i sig.
Mitt tips är nog att testa om du har möjlighet eftersom alla ögon uppfattar kelvintalen olika.

Men om man mot all förmodan köper ett kit som har tex 6000k, om man inte gillar det o tex vill ha 5000k eller nån annan typ.. kan man inte bara byta lampa då tills man hittar vad man söker.. ?  ballasterna är väl inte knutna till speciella lampor som levererades med kittet.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

529 Inlägg
28 november 2011
#28
Danne_1977 skrev:
Skelter skrev:
4300k ger bäst ljusutbyte i fråga om antal lumen på vägen. Det är dock i många fall en smaksak vad man väljer, som tidigare nämnt så uppfattar många 6000k som aningen "mildare" ljus. Jag personligen har 4300k i extraljusen och 5000k i halvljus vilket jag tycker är en bra kompromiss om man som jag tycker 6000k har för mycket blått i sig.
Mitt tips är nog att testa om du har möjlighet eftersom alla ögon uppfattar kelvintalen olika.

Men om man mot all förmodan köper ett kit som har tex 6000k, om man inte gillar det o tex vill ha 5000k eller nån annan typ.. kan man inte bara byta lampa då tills man hittar vad man söker.. ?  ballasterna är väl inte knutna till speciella lampor som levererades med kittet.. ?

Det stämmer du kan byta mellan olika lamptyper tex H7, H3 m.fl samt att du kan byta kelvintalen dock inte watten!

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

3 292 Inlägg
28 november 2011
#29
JimpeBoy skrev:
Danne_1977 skrev:
Skelter skrev:
4300k ger bäst ljusutbyte i fråga om antal lumen på vägen. Det är dock i många fall en smaksak vad man väljer, som tidigare nämnt så uppfattar många 6000k som aningen "mildare" ljus. Jag personligen har 4300k i extraljusen och 5000k i halvljus vilket jag tycker är en bra kompromiss om man som jag tycker 6000k har för mycket blått i sig.
Mitt tips är nog att testa om du har möjlighet eftersom alla ögon uppfattar kelvintalen olika.

Men om man mot all förmodan köper ett kit som har tex 6000k, om man inte gillar det o tex vill ha 5000k eller nån annan typ.. kan man inte bara byta lampa då tills man hittar vad man söker.. ?  ballasterna är väl inte knutna till speciella lampor som levererades med kittet.. ?

Det stämmer du kan byta mellan olika lamptyper tex H7, H3 m.fl samt att du kan byta kelvintalen dock inte watten!

Ja precis.. så köper man ett kit med 6000k och tycker det är för blått så kan man byta endast lampan om man hellre vill ha tex 5000k eller nåt annat.. big_smile  det är ju skitbra.. så länge man håller sig inom samma watt som ballasten är gjord för big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

1 653 Inlägg
29 november 2011
#30
Som tips då kan jag säga att du kan köpa lampor som spare på ebay för runt 70 kr/paret inkl frakt, så det är ganska billigt att prova sig fram ändå.
Det är standard kontaktstycken på 95% av alla xenonkit.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

3 292 Inlägg
29 november 2011
#31
Thullen skrev:
Som tips då kan jag säga att du kan köpa lampor som spare på ebay för runt 70 kr/paret inkl frakt, så det är ganska billigt att prova sig fram ändå.
Det är standard kontaktstycken på 95% av alla xenonkit.

Ska kolla in det.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 Inlägg
11 november 2015
#32
Vad är skillnaden på D1S och D3S? (Xenonlampor alltså) D3S är dyrare på teknikproffset.se...varför då? Bättre kvalitet?

2 037 Inlägg
11 november 2015
#33
nitlip skrev:
Vad är skillnaden på D1S och D3S? (Xenonlampor alltså) D3S är dyrare på teknikproffset.se...varför då? Bättre kvalitet?

D1S innehåller kvicksilver och vill ha 85 volt vid normal drift.
D3S är kvicksilverfri och vill ha 42 volt vid drift.
Du kan inte ha en D1S lampa till en D3S ballast och tvärtom.

3 Inlägg
11 november 2015
#34
MammDiin skrev:
nitlip skrev:
Vad är skillnaden på D1S och D3S? (Xenonlampor alltså) D3S är dyrare på teknikproffset.se...varför då? Bättre kvalitet?

D1S innehåller kvicksilver och vill ha 85 volt vid normal drift.
D3S är kvicksilverfri och vill ha 42 volt vid drift.
Du kan inte ha en D1S lampa till en D3S ballast och tvärtom.

Okey...Tack:cool:

3 Inlägg
11 november 2015
#35
Är teknikproffset.se en bra "firma"?


Sök