2271
Sök

Felkoder till volvo 740 och 940

[HOONIGAN]
168 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
#1
Hej är det någon som har ALLA felkoder till 740, 940 att lägga ut här???

tack på för hand.

Drift is The Shit!!!!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
16 januari 2011
#2
finns felkodslista för 7/900 i klistrade motordatatråden.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

[HOONIGAN]
168 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
#3
nu hänger jag inte med alls  :s

Drift is The Shit!!!!

1 813 Inlägg
16 januari 2011
#4
Volvo 740

Bränslesystem LH 2.4 Testkabeln ansluten till uttag 2.
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
1-2-1 Signal från luftmassamätare
1-2-3 Signal från kylvätsketempgivare
1-3-1 Varvtalssignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Tomgångsläge på spjällkontakt
2-1-2 Lamdasondsignal
2-1-3 Fullastläge på spjällkontakt
2-2-1 Lambdareglering, mager dellast
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-1-2 Knacksensorsignal saknas
3-2-2 Renbränning av mätartråd
3-4-4 Avgastemeraturgivare

Bränslesystem Regina Testkabeln ansluten till uttag 2.
(Regina sitter mest på 91'or, syns lättast på att det inte finns massemätare utan bara en tempgivare vid luftfiltret. Alltid ihop med tändsystemet Rex.
/Sparkz)
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Insprutningsventil
1-2-1 Tryckgivarsignal
1-2-2 Lufttempgivarsignal
1-2-3 Motortempgivarsignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Spjällkontakt, tomgångsläge
2-1-3 Spjällkontakt, fullastläge
2-2-1 Lamdasondsignal
2-2-2 Signal från systemrelä
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
2-3-3 Tomgångsreglering
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-2-1 Signal till kallstartsventil

Tändsystem EZ116K Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
1-5-4 EGR-system
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal
2-3-4 Spjällkontaktsignal, tomgångsläge
2-4-1 EGR-system (flöde)
4-1-3 EGR-system (temperatur)

Tändsystem REX Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal

TCU (om du är en av få som har det) Testkabeln ansluten till uttag 5.
1-1-1 Inga fel upptäckta av diagnossystemet.
2-4-2 Turboreglerventil signal saknas eller är felaktig.
3-1-2 Knackinformation från tändsystemet saknas.
3-4-2 Signal för A/C-blockeringsrelä saknas eller är felaktig.
4-2-1 Laddtryckssignal i styrenhet felaktig.
4-2-3 Spjällägesgivarsignal utanför sitt spänningsområde.
4-2-4 Lastsignal från bränslesystemet saknas eller är felaktig.
4-3-1 Tempgivarsignal från kylare saknas eller är felaktig.

Åk före du så väntar jag på dig där..!

1 813 Inlägg
16 januari 2011
#5
Lite mer info, om man inte har adobe acrobat:



Stulet från hemligt plats på internet:



Detta gäller alla motorer med LH2.4 som har självdiagnosbox.

(dvs både 200/700 samt 900)



Felkodsavläsning och funktionstest LH Jetronic Volvo 940 91-95:

(kodernas betydelse står längst ner i denna postning)



Börja med att leta rätt på diagnostikenheten. Den finns i motorutrymmet framför eller strax bakom vänster fjädringstorn (sett i bilens körriktning).



1. Tändningen ska vara avslagen. Lyft upp locket på diagnostikenheten och lossa tråden från hållaren på enhetens sida.

2. Lägg märke till att det finns sex numrerade uttag på enhetens framsida. Endast två av dem används. Uttag 2 för kontroll av bränslesystemet och uttag 6 för tändsystemet.

3. Ha papper och penna redo, så att du kan anteckna de felkoder som visas. Det kan vara upp till tre stycken. De tresiffriga koderna visas som en serie blinkningar av den röda lysdioden (placerad bredvid testknappen) med en kort paus mellan varje siffra.

4. Stick in tråden i uttag 6 på diagnostikenheten och slå på tändningen (läge II). Tryck på testknappen en gång i ungefär en sekund och släpp den sedan och vänta på att lysdioden ska blinka. Anteckna felkoderna. Om mer än en visas, anteckna alla till dess att den första visas igen och slå av tändningen.

5. Om kod 1-1-1 visas anger detta att systemet inte har felkoder för tändsystemet sparade i diagnostikenheten. I detta fall ska du flytta tråden till uttag 2 och slå på tändningen och trycka en gång till på testknappen. Anteckna de felkoder som visas, de gäller för bränsleinsprutningen i systemet. Slå av tändningen. Om du åter får felkod 1-1-1 anger detta att inte heller bränslefelkoder finns sparade i systemet och att det fungerar korrekt.



Radering av felkoder:



1. Ha tändningen avslagen, sätt i kabeln i den sockel du vill radera felkoderna.

2. Slå på tändningen (läge II), håll inne knappen i minst 5 sek och släpp. Nu ska lampan tändas och lysa konstant, tryck nu ner knappen igen i minst 5 sek och släpp.

3. Tryck till på knappen i ca 1 sek, nu ska kod 1-1-1 visas (dvs. ingen felkod lagrad). Klart!



_________________________________________________________





Om du vill DIAGNOSTISERA systemen så följer du nedanstående guide (Gäller Volvo 940):





Efter varje avslutat test så skall felkoderna raderas (helt färdigt test eller om ni bara läser felkoder), eftersom själva testet i sig kan generera felkoder.



Diagnos av bränslesystemet:



Slå på tändningen.

Tryck på testknappen två gånger, 1.5 sek nertryckt, paus i 1.5 sek, 1.5 sek nedtryckt.

Strax börjar lysdioden blinka snabbt, detta indikerar att insprutningsdatorn är redo för test av diverse givare.

Vid givar testerna så skall diagnosdosan visa rätt kod, visas ingen kod tyder det på fel i givaren.

Öppna gasspjället ca 40-60%, visar diagnosdosan bekräftelsekoden 3-3-2 för att indikera att tomgångsbrytaren har öppnat.

Öppna gasspjället helt. Om fullastbrytaren har slutit så visar diagnosdosan 3-3-2. Släpp spjället.

Starta motorn, om den inte skulle starta (och det är därför du gör felsökningen, så nöt på starten i 10 sekunder).

Om insprutningsdatorn får en godkänd signal från svänghjulsgivaren/vevaxelns vinkelgivare, så visar diagnosdosan 3-3-1.

(Om du har automat, annars nästa steg) Lägg i 'D' Driven och sendan 'P' Park. Om givaren fungerar så visar diagnosdosan 1-2-4.

(Om du har AC, annars nästa steg) Slå på luftkonditioneringen. Om givaren för AC (ac aktiverat) fungerar så visar diagnosdosan 1-1-4. Om givaren på ACns kompressor fungerar så visas även koden 1-3-4.

Slå av tändningen för att avluta givar testet.



Slå på tändningen (Läge II). *OBS!!! I detta test så kommer spridarna aktiveras, de kommer att spruta bensin. OBS!!!*

Tryck på diagnosdosans testknapp 3 gånger, ner1.5sek, paus1.5 sek, ner1.5 sek, paus1.5 sek, ner1.5 sek.

Insprutningsdatorn gör självdiagnostik på följande:

Fläkten halv hastighet (bara med elfläkt original??)

Fläkten på full hastighet.

Spridare.

Tomgångsmotor.

Kolfilterventil.

Kallstartsventil.

Slå av tändnignen, diagnosen är utförd på insprutning.



Diagnos av tändningssystemet:



Slå på tändningen (Läge II).

Tryck på testknappen två gånger, 1.5 sek nertryckt, paus i 1.5 sek, 1.5 sek nedtryckt.

Strax börjar lysdioden blinka snabbt, detta indikerar att insprutningsdatorn är redo för givar test.

Öppna gasspjället helt. Om fullastbrytaren har slutit så visar diagnosdosan 3-3-4. Släpp spjället.

Starta motorn, om den inte skulle starta (och det är därför du gör felsökningen, så nöt på starten i 10 sekunder).

Om insprutningsdatorn får en godkänd signal från svänghjulsgivaren/vevaxelns vinkelgivare, så visar diagnosdosan 1-4-1.

Stäng av motorn och tändning. Testet är nu avslutat, diagnostiseringen för tändnigen är nu slutförd.



_________________________________________________________





Felkodsavläsning och funktionstest Volvo 240 LH-JETRONIC 2.4 1989-:



Felkoder bränsle:



1-1-1 Inga fel

1-1-2 Fel i styrenheten

1-1-3 Insprutningsventil fel

1-2-1 Fel i signal från luftmassmätaren

1-2-3 Signal från kylvätsketemperaturmätaren saknas

1-3-1 Varvtalssignal saknas

1-3-2 Fel batterispänning

1-3-3 Tomgångsläget på spjällkontakten fel

2-1-2 Fel på signal från lambdasonden

2-1-3 Fullastläget på spjällkontakten fel

2-2-1 Lambdaregleringen fel

2-2-3 Signal fel från tomgångsventilen

2-3-1 Lambdaregleringen fel

2-3-2 Lambdaregleringen fel

2-3-3 Tomgångsventilen fel

3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas

3-1-2 Signal för knackuppfettning saknas

3-2-2 Renbränning av tråden ur funktion



Funktionskontroll av spjällkontakt och varvtalssignal:



Slå på tändningen, vrid gasreglaget till fullastläge och tryck in knappen 2 gånger. Dioden skall nu blinka snabbt. Släpp gasreglaget, varvid koden 3-3-3 skall erhållas om spjällkontaktens funktion i fullast är korrekt.



Vrid gasreglaget en bit. Slocknar lysdioden och och sedan visar 3-3-2 är spjällkontaktens funktion i tomgång korrekt.



Starta motorn. Om lysdioden slocknar och sedan visar 3-3-1 är varvtalssignalen från tändsystemet korrekt.



Funktionstest av insprutningsventilerna och tomgångsventilen:



Slå på tändningen och tryck in knappen 3 gånger (varje tryckning minst en sekund men högst tre). Nu skall i tur och ordning insprutningsventilerna och sedan tomgångsventilen börja arbeta samtidigt som lysdioden blinkar. Man kan med handen känna på komponenten eller lyssna.



Efter varje avslutat test så skall felkoderna raderas, detta på grund av att själva testen i sig kan generera felkoder.



Felkoder tändning:



1-1-1 Inga fel

1-4-2 Fel i styrenhet, motorn går med nedsatt tändning

1-4-3 Fel i knackgivare, motorn går med nedsatt tändning

1-4-4 Lastsignal saknas

2-1-4 Fel i varvtalsgivare

2-2-4 Temperaturmätare felaktig

2-3-4 Fel i spjällkontakt, motorn går med nedsatt tändning



Funktionstest:



Med tändningen på trycks knappen in två gånger, max tre sekunder varje gång. Lysdioden blinkar. Vrid upp gasreglaget något, varvid lysdioden skall slockna och sedan blinka 3-3-4 för tomgångskontakten, om den är felfri. I annat fall fås ej någon kod utan dioden fortsätter blinka. Efter varje test återkommer blinkningarna. Kör startmotorn, varvid dioden skall slockna och sedan blinka 1-4-1 för varvtalssignal. Slå av tändningen för att avbryta testen.



Efter avslutat test så skall felkoderna raderas, detta på grund av att själva testen i sig kan generera felkoder.



_________________________________________________________



Felkodsavläsning Volvo 940 LH-JETRONIC 2.4 1991-1996:



Felkoder bränsle:



1-1-1 Inga fel upptäckta.

1-1-2 Fel i styrenheten.

1-1-3 Bränsletillförsel för svag/kraftig. Symptom: Hög bränsleförbrukning.

1-2-1 Signal från luftflödessensor frånvarande eller felaktig. Symptom: Dåliga köregenskaper, hög bränsleförbrukning.

1-2-3 Signal från kylvätsketemperatursensor frånvarande eller felaktig. Symptom: Svårstartad när motorn är kall.

1-3-1 Signal från tändning om motorhastighet frånvarande eller felaktig. Symptom: Motorn startar inte.

1-3-2 Batterispänning för hög eller låg.

1-3-3 Signalen från gasspjällägeskontakten fel vid tomgång. Symptom: För högt tomgångsvarv.

2-1-2 Signal från lambdasond felaktig eller frånvarande. Symptom: Dåliga köregenskaper, hög bränsleförbrukning.

2-1-3 Signal från gasspjällägeskontakten felaktig vid full gas.

2-2-1 Bränsletillförsel för dålig vid delbelastning. Symptom:Motorn stannar efter kallstart, hög bränsleförbrukning, dåliga köregenskaper.

2-2-3 Signal från tomgångsluftsventil frånvarande eller felaktig. Symptom:Motorn startar inte eller är mycket svårstartad, för låg tomgång.

2-3-1 Bränsletillförsel för dålig eller för rik vid delbelastning. Symptom: Motorn stannar efter kallstart, hög bränsleförbrukning, dåliga köregenskaper.

2-3-2 Bränsletillförsel för dålig eller för rik vid tomgång. Symptom: Motorn stannar efter kallstart, hög bränsleförbrukning, dåliga köregenskaper.

3-1-1 Ingen signal från hastighetsmätaren. Symptom: Ojämn tomgång.

3-1-2 Ingen signal för knacksensorn i tändsystemet.

3-2-2 Signal från luftflödessensorns avbränning frånvarande eller felaktig. Symptom: Dåliga köregenskaper.



Felkoder tändning:



1-1-1 Inget fel upptäckt.

1-4-2 Defekt styrenhet.

1-4-3 Knacksensorns signal utebliven eller felaktig. Symptom: Dålig acceleration, hög bränsleförbrukning, effektbrist.

1-4-4 Ingen laddsignal från insprutningssystemet. Symptom: Seg motor.

1-5-4 För högt flöde i avgasåtercirkulationen (gäller endast för senare motorer med elektroniskt styrd avgasåtercirkulation). Symptom: Ojämn tomgång.

2-1-4 Periodvis bortfall av varvräknarsensorns signal. Symptom: Motorn startar inte, går ojämnt eller överhettar.

2-2-4 Kylvätskans temperatursensorsignal utebliven eller felaktig.

2-3-4 Gasspjällägeskontaktens signal vid tomgång utebliven eller felaktig.

2-4-1 För lågt flöde i avgasåtercirkulationen (gäller endast för senare motorer med elektroniskt styrd avgasåtercirkulation). Symptom: Ojämn tomgång.

4-1-3 Avgasåtercirkulationens temperatursensorsignal utebliven eller felaktig (gäller endast för senare motorer med elektroniskt styrd avgasåtercirkulation). Symptom: Ojämn tomgång.

Åk före du så väntar jag på dig där..!

[HOONIGAN]
168 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
#6
Tack Alla:d

Drift is The Shit!!!!

1 813 Inlägg
16 januari 2011
#7
inga problem;) allt fanns att hitta på ett volvoforum smile

Åk före du så väntar jag på dig där..!

58 Inlägg
26 maj 2011
#8
volvo74016valve skrev:
gäller dessa koder också volvo 740 88 glt 16 valve tror det är en 88b det är iallafall en sen 88 ..... 1988 10 10


Bmw 523 eller Volvo s40 t4?
37 Inlägg
28 september 2013
#9
mycket bra! jag har en 940 -92, så jag antar väl att det är "Volvo 940 LH-JETRONIC 2.4 1991-1996:" då? jag har felkod 1-1-3.. kan det vara pumpen då?

Mvh!

dj_padde skrev:
inga problem;) allt fanns att hitta på ett volvoforum smile

54 Inlägg
18 juli 2014
#10
Borde man radera felkoderna innan man gör en felsökning? Utifall att gamla ägaren kanske har gjort en felsökning och inte raderat efter sig?

Och vad händer om jag raderar felkoder men felet fortfarande finns kvar? Blinkar det 1 -1 -1 ändå?

Ska man radera koderna efter varje test?

EDIT

Jag har en Volvo 740 GL - 90
Senast redigerat av Kattkatt (18 juli 2014)

2 035 Inlägg
20 november 2015
#11
Har ALLA 940 fram till -96 blinkdosa?

Lr finns nåt undantag? Tex importerad.

Har en kompis som säger att han inte har någon dosa alls vilket låterkonstigt. 940 gl -93.

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
23 november 2015
#12
bosabengt skrev:
Har ALLA 940 fram till -96 blinkdosa?

Lr finns nåt undantag? Tex importerad.

Har en kompis som säger att han inte har någon dosa alls vilket låterkonstigt. 940 gl -93.

Någon som vet detta?

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
30 november 2015
#13
bosabengt skrev:
bosabengt skrev:
Har ALLA 940 fram till -96 blinkdosa?

Lr finns nåt undantag? Tex importerad.

Har en kompis som säger att han inte har någon dosa alls vilket låterkonstigt. 940 gl -93.

Någon som vet detta?

Bump

Biljudsveteran sen 1984!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
30 november 2015
#14
bosabengt skrev:
bosabengt skrev:
bosabengt skrev:
Har ALLA 940 fram till -96 blinkdosa?

Lr finns nåt undantag? Tex importerad.

Har en kompis som säger att han inte har någon dosa alls vilket låterkonstigt. 940 gl -93.

Någon som vet detta?

Bump

En turbo -95 tror jag inte har blinkdosa. Osäker på sugmodellen -95. Men innan 95 ska de ha blinkdosa vad jag vet

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

2 035 Inlägg
30 november 2015
#15
DiwraZ skrev:
bosabengt skrev:
bosabengt skrev:

Någon som vet detta?

Bump

En turbo -95 tror jag inte har blinkdosa. Osäker på sugmodellen -95. Men innan 95 ska de ha blinkdosa vad jag vet

Ja detta gäller ju en sugis -93 så jag tycker det borde finnas. Men den är importerad så kanske skiljer??

Lr så är det bortplockat.

Biljudsveteran sen 1984!


Sök