2638
Sök

Basarna spelar på ett tag, sen när jag höjer basen på stereon eller steget så bryter det och det går i protection state?

4 Inlägg
3 december 2015
Trådstartare
#1
Hallå där!

Har för nån vecka sen köpt mig ett nytt slutsteg.
Steget är ett GZPA1.4000DXII.

Mina basar är Kicker L7 12" x2.
Min baslåda är satt på 36 Hz. (Den är specialbyggd)

Min Stereo är ALPINE UTE-72BT.

Mina kablar (ström och jord) är 50mm2.
Min säkring ligger på 150amp.
Remote-kabeln är bra både fram i stereon och bak på steget.
Lågnivå-kablarna är nya, så dom är inte sönderdragna.

Min info till er:
Det fungerade på sjukt bra i flera dagar i sträck, flera timmar om dagen.
Tills nu, förra veckan på torsdagen.

Nu kan jag inte ens spela högre än volym 17 och jag kan varken ställa upp basen för jag måste sänka basen eller sänka på steget men efter ett tag bryter basen i vilket fall och steget blir att lysa rött.

Igår kväll satte jag in ett Gelé-batteri tillsammans med mitt originalbatteri för att kunna avgöra om det ger för lite ström till mitt slutsteg, men nej då. Ligger bestämt på 12.36-12.44, med bilen på 14.25 ungefär. Sjunker troligtvis .03 ungefär när det basar.

Vad jag tror är att någonting slår i gång, kanske skyddskretsen? Men det bör det inte vara, för det blev sjukt bra bas och det fungerade i flera veckor/dagar i sträck!

Obs! Min generator är i gott skick, den blev testad för två dar sedan.

Tacksam för hjälp!

7 274 Inlägg
3 december 2015
#2
Mät strömmen över steget när du höjer så den stängs av.
Viktigt att du mäter med multimeterns jord på stegets jordpunkt.


1 494 Inlägg
3 december 2015
#3
Kör du ett batteri på det steget? Skulle säga att du behöver 3-4st bra agm batterier om du plockar bra med effekt och ska göra det under längre stunder. Du måste också se till så att du har en bra jordpunkt med bra kontakt.

Man ska heller aldrig blanda olika sorters batterier (syra, agm, gel) och inte olika storlekar. För bästa resultat ska alla batterier ha samma ålder och slitage så att dom ligger på samma nivå.



Sök