3666
Sök

Datsun 240Z

Syftet med detta projekt är att återuppliva en klassisk Z från 70-talet och uppdatera den med modernt chassi och exklusivare inredning. En rå analog körupplevelse!

21 007 Visningar
Uppdaterades senast 4 december 2015
Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 451 Inlägg
17 juli 2015
#41
blir stoor skillnad. Jag brukar också polera bultskallarna med stålborsten. För att sedan doppa dem i olja, så håller dom sig fina i många år.
före
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2345300

efter
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2345301

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

39 Inlägg
19 juli 2015
Trådstartare
#42
vw_audi skrev:
blir stoor skillnad. Jag brukar också polera bultskallarna med stålborsten. För att sedan doppa dem i olja, så håller dom sig fina i många år.
före
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2345300

efter
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2345301

Ja jag var inne på att polera bultskallarna också. Tyvärr hade jag ingen mutter som passade gängorna så att ja kunde låsa fast dem i skruvstädet. Sen resonerade jag lite som så att det kommer inte dröja länge förens dem är smutsiga och jävliga igen, jag lät dem iaf ligga i dieselbad några dygn innan jag monterade på dem.

39 Inlägg
2 augusti 2015
Trådstartare
#43
Då börjar det närma sig med hopsättningen av chassit  big_smile  kommer bli så jäkla bra det här så man blir alldeles till sig! Dem sista smådelarna jag tänkte skicka på blästring och pulverlack gjorde jag i ordning själv med en roterande stålborste på vinkelslipen sedan ett ordentligt lager med rostprimer innan jag penslade dem med hammarlack. Anledningen till detta tilltaget var att mitt tålamod börjar tryta och jag orkar inte vänta på att alla ska bli klara med sin semester. Sen i och med att bilen ska bli en sommarbrukis och undvika dem värsta monsunperioderna så kommer den klara sig alldeles utmärkt!

Efter många stånk och stön liggandes med den här stålklumpen på bröstet under bilen och försöka lyfta den på plats för hand så kom den på plats smile
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/v/t1.0-9/11825759_10153059551821453_2750132997066062111_n.jpg?oh=ac99a96890f1dc39607a7295f5dca9d3&oe=563864FE

På med bärarmarna.
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xat1/v/t1.0-9/11828712_10153059551806453_723408153372613664_n.jpg?oh=d7dcfbe02c57e2f0f7b38c8a8b96832c&oe=5641FA53

Och så provmontering av höger fjäderben för att se om fälg går fritt mot benet och skärmkanter. Fick precis in ett finger mellan däck och skärmkant efter att jag fick ställa om höjden lite. Initialt så hade jag skruvat coilsen i botten vilket resulterade i att om den stått på hjul så hade den nog vilat på trösklarna... inte riktigt vad jag tänkt mig smile
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/11822293_10153059551801453_4525528038314585702_n.jpg?oh=999dddef2a0feb603a75175175435842&oe=56369E45
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/11825674_10153059551946453_2091118077994235065_n.jpg?oh=10a866100c38df78297c8965a2135544&oe=56588F6F

För den som undrar så har jag även börjat polera bultskallar och muttrar samt gängorna där det behövs för att sedan fetta in dem med ett väldigt fint industrifett jag brukar använda offshore som är specat till 2000 meters djup i saltvatten. 

Det jag väntar på nu är att få en offert på hjullager runtom från någon återförsäljare i Göteborg. sen kommer den stå på hjul för första gången på två år! Det enda jag är lite skeptisk till just nu är att inte fälgarna bak sticker ut så mycket som jag ville! Kommer nog få använda 10mm spacer bak för att den ska gå fritt när skivor och ok kommer på, men fortfarande kommer det bara göra att fälgarna bak knappt sticker ut 5cm. Eventuellt få jag kanske kolla på att bygga om fälgarna för annat ET.. men det är långt fram tills dess, nu ska jag bara njuta av att man kan börja se hur det kommer att te sig big_smile
Tills vidare.

619 Inlägg
39 Inlägg
2 augusti 2015
Trådstartare
#45
Ejdersund skrev:
Ser riktigt snyggt ut ! smile

Tackar big_smile

39 Inlägg
20 augusti 2015
Trådstartare
#46
Goddagens! Då var det dags för en liten uppdatering igen. Bilfan står fortfarande på pallbockar för jag måste köpa hjullager bak från USA... så ist har jag fokuserat på att börja göra i ordning dem lösa delarna ist. samt börja med fuelcellen. Sagt och  gjort så införskaffades lite 1.5mm plåt som klipptes och bockades till rätt profiler och sedan svetsades allt ihop efter lite mätning.
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/11902566_10153097974141453_911455183728956375_n.jpg?oh=2cb3f76828fa9e14b631c9491af317cd&oe=5672328F

Mätte även ut var den ska sänkas ner. Kommer ha ca 1cm till godo från differentialen och bakre infästning för bärarmarna. Bra mycket mer centrerat och framflyttat ett antal centimeter bör göra att jag få en bättre viktfördelning.
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/11888021_10153097974151453_9066567871567204600_n.jpg?oh=912ce7a3aca1dfd42a4fe06cde9451e6&oe=5636AC14

Kände även att jag ville modifiera huven lite och jag hämtade inspiration från Mark Rolstons 240Z och fixade 6st luftutsläpp varav 3 är ditsvetsade. Tycker att var och varannan 240z kör med 280zx original luftutsläpp så jag ville stick ut lite..
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/v/t1.0-9/11891074_10153097974396453_4438251701455093775_n.jpg?oh=8f350ad8185c086eabd0ea852bf391fb&oe=567C0324
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/11899950_10153097974156453_3500514212571649163_n.jpg?oh=e01533588d95ff6362b7dfb176aa3a02&oe=567FE5CA

Och så här ser det ut för stunden. Plåten slog sig för att när jag helsvetsade så brassade jag bara på utan att ta partivis så plåten inte hinner bli så varm.. Jag får skylla mig själv att jag får spackla ganska duktigt. Å andra sidan så var huven mer bucklig än vad jag minns innan jag började svetsa, så jag hade nog ändå fått spackla upp den rejält i slutet. I alla fall, när huven är klar så kommer den användas som en framtida gjutplugg till en kolfiberhuv så det är lite skit samma att den är spacklad.
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xat1/v/t1.0-9/11233174_10153097974166453_8602934487488767888_n.jpg?oh=aa294755b10a9c02a6d852b5c7ef5c12&oe=5639C430

Det var väl allt för stunden tror jag, Det går sakta i rätt riktning! Tills vidare.

"The guy who never make up his mind"
347 Inlägg
2 november 2015
#47
Vad händer sedan i sommras om jag får fråga? kul med 240z projekt!

Nulla tenaci invia est via

39 Inlägg
4 december 2015
Trådstartare
#48
Adse skrev:
Vad händer sedan i sommras om jag får fråga? kul med 240z projekt!

Hej. ursäkta för det sena svaret. Ska göra en större uppdatering nu.

39 Inlägg
4 december 2015
Trådstartare
#49
Ja då var det dags för en uppdatering efter några månaders tystnad. då jag i slutet av sommaren bestämde mig för att starta eget så har all min tid lagts ner på firman. Lägg där till att jag tog på mig en helrenovering av en mini cooper också, så har tyvärr tiden till datsunen varit obefintlig. Dock inte sagt att det inte hänt grejer.

Jag fick äntligen hem hjullager bak samt uppgraderade krängningshämmare vilket ska åka på väldigt snart. I samma veva så åker jag med nav och fjäderben till lokala mekaniska verkstaden så dem får pressat ihop allt korrekt och sedan ska den stå på hjulen igen innan jul!
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/12342307_10153272467661453_1727805537473855241_n.jpg?oh=0692a2f3d1c61cd7b502816bf1ca9a06&oe=56DE1377

jag lyckades få köpa en 280zx som reservdelsbil också så nu har man stor 2.8L sexa med close ratio låda
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/v/t1.0-9/12308783_10153272467551453_7588595641823741865_n.jpg?oh=16715156db48bdb00f69f85481018564&oe=56F333EF
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/v/t1.0-9/12308721_10153272467561453_2598157139820985101_n.jpg?oh=899176353788be7291ddf0f9d995aa63&oe=56D4B43B

Fuelcellen är på plats också men har inte laddat upp några bilder på den än. Den kommer dock få sitta lugnt i båten ett tag till. Prio ett när bilen kommer ner på backen igen blir att kapa ur halvburen och göra om och göra rätt med helbur i CrMo. Det kommer tyvärr även i fortsättningen kunna bli lite långt mellan inläggen men frukta inte! Jag kommer inte göra mig av med den eller på något annat sätt lägga ner bygget. Det är bara det att företaget tar en stor del och tills mini coopern är klar så får den vänta lite.. Finns det funderingar över något så skriv här så ska jag försöka hålla mig inloggad lite oftare än på senare tid.

Tills vidare lol


Sök