2462
Sök

Kamremshaveri

4 Inlägg
29 november 2015
Trådstartare
#1
Har just köpt (tokbilligt) en VW LT35 2,5 tdi där kamremmen gått av. Årsmodell -00 och har gått ca 11000 mil
Tänkte bara öra om någon vet hur en sådan motor klarar ett sådant haveri?

Skulle kunna tänka mig att ventlierna har fått sig smällar, men river helst inte i onödan...

Har inte skruvat så  mycket med dieselotorer...

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 november 2015
#2
Ungefär 99.999999999999% sannolikhet att du har ordentlig ventilsallad. En diesel har hög geometrisk kompression o jag har aldrig hört talas om en modern (från 1990 och framåt...) diesel där ventiler/kolvar går fritt vid kamremsbrott....Ett toppbyte är det minsta (om du nu inte byter ventiler endast då förbränningsrummen ser "OK" ut trots allt...) du åker på...Tänk på att kolvarna kan spricka om man har otur...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

352 Inlägg
29 november 2015
#3
Tycker du kan lyfta toppen för att kika, måste ju bort oavsett för att se skicket.
Hade du tänkt hinka i en annan motor i vilket fall?


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
29 november 2015
#4
När det hände på min förra arbetsbil så gick kamaxeln i 3 bitar, Vevaxel behövde riktas. 1 kolv skrot. 3 krokiga vevstakar och samtliga ventiler total-skrot.    Blev helt ny topp och Renoverad bottendel. Blev en rätt dyr historia.

Hela hände på grund av att spännrullen släppte. Verkar tydligen vanligt på vissa årsmodeller. Kamrem och allt var bytt enligt intervall osv.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 november 2015
#5
Myran: Oh...7 rätt på Lotto inkl "Drömvinsten" låter det som...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

2 021 Inlägg
29 november 2015
#6
lyft bort ventilkåpan och titta, om någon ventil är knäckt så syns det på ventilspelet, du kan dock räkna med att så är fallet och säkerligen mer skador på kamaxel/ventiltryckare om denna motor har kamaxeln rakt över ventilerna som många 2 ventils dieslar har


4 Inlägg
30 november 2015
Trådstartare
#7
Låter som att jag har lite spänning framför mig...
Ventiler och topp hade jag så gott som räknat med, men hoppas på så lite som möjligt...

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
30 november 2015
#8
dawwe skrev:
Myran: Oh...7 rätt på Lotto inkl "Drömvinsten" låter det som...

Ungefär..  Andra sidan låg jag förmodligen på fullgas när det hände också.. vilket man oftast gör i dom bilarna då dom inte är speciellt pigga smile

Jag misstänker att det är det höga kompet i dieslarna som gör att det sket sig riktigt ordentligt.  Andra sidan.. Vi kan haft extrem otur med den bilen också.. Kan räcka med slänga på en bättre beganad topp också.

Personligen skulle jag nog köpt en bättre beganad motor på skroten och hängt i.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

4 Inlägg
30 november 2015
Trådstartare
#9
Hittade renoverad topp på ebay.... förvånad blev jag då det är samma topp till vissa volvo och audi smile
Utbudet blir ju både bättre och billigare.

Renoverad topp för 5900:- tycker jag låter ok, eller?

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
30 november 2015
#10
KristerF skrev:
Hittade renoverad topp på ebay.... förvånad blev jag då det är samma topp till vissa volvo och audi smile
Utbudet blir ju både bättre och billigare.

Renoverad topp för 5900:- tycker jag låter ok, eller?

Renoverad för dom pengarna låter väldigt bra.. Men lyft av toppen och kolla hur det ser ut innan du lägger ut pengar så det inte är mera skador.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

2 751 Inlägg
30 november 2015
#11
Har du kollat vad motorerna kostar till dem? en 00 kan väl inte kosta så mycket.

Who Djaa bless no man curse

2 021 Inlägg
30 november 2015
#12
och kolla kolvhöjden så ingen vevstake är sne


4 Inlägg
3 december 2015
Trådstartare
#13
Ska riva toppen så fort jag hinner och kolla både topp och kolvar/höjder... En fabriksrenoverad topp kostar bara en bråkdel av en beg motor.... dessutom har bilen bara gått ca 11000mil.

477 Inlägg
6 december 2015
#14
Ingen aning om hur din motor är uppbyggd men fiat motorera bla. Ducato o strada har ventilyftare som är byggda för o gå sönder lättare än ventilen. Brukar vara väldigt tacksamt när remmen hoppar några kugg eller går av då det är mycket mindre jobb och toppen behöver inte lyftas av heller.... kan ju hoppas de är finns likande på din motor annars låter det dyrt 😉

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!


Sök