Hej.
En desperat halvbarnslig jag vill få min bil att låta mer än en symaskin som min broder så fint tycker det låter som.
Enligt trådens ämne tänker jag ställa fråga, gärna till någon/några som vet av erfarenhet hur och varför man behöver och kan bygga avgassystem på olika sätt för att få till just det ljudet man vill.
Jag söker en lösning där man slipper det "blåsande" ljudet ur rören som original gärna har, och ibland vissa "tystare" system man sett på youtube har ett blåsande avgasljud vilket jag inte gillar.
Jag har ett Koreanskt försök till sportbil = Hyundai Coupe 2007 V6 2007
http://www.garaget.org/?car=373495 , med två grenrör som går ihop till ett, genom katt och sedan bakåt som singelrör för att sen dela upp sig i två utblås igen.
Det jag har problem med är att hitta en återförsäljare som säljer cat-back system, alltså färdiga avgassystem som bara är att montera, som inte tar 4000 i frakt när produkten kostar ca 1500-3000kr. Jag har letat febrilt och kan inte hitta något man inte spyr på.
Ser ut såhär
https://gyazo.com/c58290d3d7dfbd84936afeb5d7d797dfPå bilden ser ni allt som finns att köpa avgasmässigt till min bil. Eftermarknadsprylar alltihop så ha det i åtanke.
Därför har jag fått tanken på att ev. bygga avgassystemet själv, iallafall från katten och bakåt. Och detta gör mig fundersam.
Jag är inte helt hundra procent säker på hur jag vill få avgassystemet att låta..
Det finns otroligt många bra och trevliga exempel på hur bra en V6a kan låta, men problemet börjar vid att jag vill veta hur och varför man använder vissa lösningar på hur man får en V6 att låta annorlunda.
Tex:
- Hur får man till ett raspigt V6 ljud, som låter lite "vasst"?
- Hur får man en v6 att låta lite "mörkare", "djupare", med mer "volym"?
- Hur får man till att en V6 kanske kan låta mer på vissa varvtal än andra?
- Hur får man till så det "smattrar" efter man släppt av gasen när man precis varvar upp?
Det jag menar är, hur grovt skall ett rör vara för att få det till att låta "raspigt", eller hur grovt måste det vara för att få till ett djupt muller, eller något mitt emellan?
Här har ni ett exempel på en kille som kör från början med att kapa bort en dämpare och ersätta med ett rakt rör, sen fortsätter han till att byta till ett helt cat-back system, och tillslut kör han med ett komplett system med grenrör, kattersättare?, och ett helt catback.
https://www.youtube.com/watch?v=p1jmpMpeK3cHar någon något tips?
Raka rör, ersätta ljuddämpare, dimension, material - rostfritt - vanligt - brainstorma!
Tack på förhand