3156
Sök

Motor och kupevärmare BMW 320d E91

33 Inlägg
11 oktober 2015
Trådstartare
#1
Hej! Jag har lite bekymmer angående vad jag ska välja för värmare till min bil.

Ringde bmw i Skellefteå och de sa att jag skulle ha en Calix slangvärmare till min bil. Englunds bmw i Luleå tog fram att jag skulle ha DEFA kontaktvärmare så vad ska jag egentligen ha på min BMW?
bor förövrigt i Norrbotten!

MVH


Meldem
117 Inlägg
11 oktober 2015
#2
Både calix och defa tillverkar motorvärmare till BMW, kontaktvärmare är dock mer effektiv än slangvärmare.

3 354 Inlägg
11 oktober 2015
#3
JensDavid skrev:
Både calix och defa tillverkar motorvärmare till BMW, kontaktvärmare är dock mer effektiv än slangvärmare.

tror du blandar ihop kontaktvärmare med blockvärmare. Slangvärmare är mer effektiv än kontaktvärmare.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

33 Inlägg
11 oktober 2015
Trådstartare
#4
Men vad ska jag egentligen köpa då? Har tänkt att installera själv!

Man blir ju förvirrad då ena bmw återförsäljaren säger en sak och den andra säger något helt annat...


Meldem
117 Inlägg
12 oktober 2015
#5
Min motor blir 40 grader varm enligt bilens dator, och använder defas kontaktvärmare. Installera båda två kanske? ^_^

(Ca 40 grader vid 0 grader ute, och 36 grader vid 20 minus ute)

2 Inlägg
12 oktober 2015
#6
En motorvärmare är modellanpassad och det ligger mycket tester bakom för att garantera funktion, både på värmare och bilen funktion (felkoder och startproblem t.ex.), det är motorkod, växellåda, fyrhjulsdrift, och karosskod som bestämmer vilken värmare som ska monteras.

När vi pratar om effektivtet är det som seth säger, blockvärmaren som är det effektivaste sättet att värma motorn, tyvärr så finns det sällan frostpluggar på moderna motorer, vilket lämnar kvar alternativet slangvärmare för att värma vattnet som det näst bästa. En kontaktvärmare som värmer oljan är lite som att sätta ett element på utsidan av huset, visst det blir lite varmare inomhus men det är bra mycket bättre att ha elementet inomhus. Det skiljer ca 30 grader till slangvärmarens fördel efter 2-3 timmar uppvärmning i blockets temperatur. Det är uppvärmning av blocket som ger de bästa värdena för både miljö och komfort. En kontaktvärmare på oljetråget är den lösningen som man får ta till när det blir felkoder, startproblem eller cirkulationsproblem.

BMW AG alltså fabriken och därmed Nordiska importören lämnar numera bara motorgaranti om det sitter en vattenvärmare monterad, men har du en E91 är den såpass gammal att du inte behöver ta hänsyn till det.

Om du Rojjz skickar mig ett PM så kan jag hjälpa dig vilken lösning du ska ha till just din bil.

33 Inlägg
12 oktober 2015
Trådstartare
#7
Calix skrev:
En motorvärmare är modellanpassad och det ligger mycket tester bakom för att garantera funktion, både på värmare och bilen funktion (felkoder och startproblem t.ex.), det är motorkod, växellåda, fyrhjulsdrift, och karosskod som bestämmer vilken värmare som ska monteras.

När vi pratar om effektivtet är det som seth säger, blockvärmaren som är det effektivaste sättet att värma motorn, tyvärr så finns det sällan frostpluggar på moderna motorer, vilket lämnar kvar alternativet slangvärmare för att värma vattnet som det näst bästa. En kontaktvärmare som värmer oljan är lite som att sätta ett element på utsidan av huset, visst det blir lite varmare inomhus men det är bra mycket bättre att ha elementet inomhus. Det skiljer ca 30 grader till slangvärmarens fördel efter 2-3 timmar uppvärmning i blockets temperatur. Det är uppvärmning av blocket som ger de bästa värdena för både miljö och komfort. En kontaktvärmare på oljetråget är den lösningen som man får ta till när det blir felkoder, startproblem eller cirkulationsproblem.

BMW AG alltså fabriken och därmed Nordiska importören lämnar numera bara motorgaranti om det sitter en vattenvärmare monterad, men har du en E91 är den såpass gammal att du inte behöver ta hänsyn till det.

Om du Rojjz skickar mig ett PM så kan jag hjälpa dig vilken lösning du ska ha till just din bil.

Varför ska jag PM:a? lol Det är en 2011 e91 vad mer för information behöver man för att få fram vad man ska ha för något? wink


Kokar ris
923 Inlägg
12 oktober 2015
#8
Rojjz skrev:
Varför ska jag PM:a? lol Det är en 2011 e91 vad mer för information behöver man för att få fram vad man ska ha för något? wink

Så kan man också tacka för ett utförligt svar... du fick ett större företag att engagera sig, vilket man kan tycka är kul, du finner det skrattretande, men ok.

både kontaktvärmaren och slangvärmare passar till din bil, den ena görs av defa den andra av calix, men båda passar, så båda du har kontaktat har rätt, vill du veta vilken du ska välja kan du titta på svaret ovan.

behövs ingen monteringssats till calix lösning.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

33 Inlägg
12 oktober 2015
Trådstartare
#9
zshoe skrev:
Rojjz skrev:
Varför ska jag PM:a? lol Det är en 2011 e91 vad mer för information behöver man för att få fram vad man ska ha för något? wink

Så kan man också tacka för ett utförligt svar... du fick ett större företag att engagera sig, vilket man kan tycka är kul, du finner det skrattretande, men ok.

både kontaktvärmaren och slangvärmare passar till din bil, den ena görs av defa den andra av calix, men båda passar, så båda du har kontaktat har rätt, vill du veta vilken du ska välja kan du titta på svaret ovan.

behövs ingen monteringssats till calix lösning.

Finner ingenting skrattretande... Tänkte mest på att det kunde ha varit någon lustigkurre som gjort en användare som heter Calix alltså inte någon som är involverad i företaget. Sådant har väl säkert hänt förut nu med dagens internet tomtar sad

Jag är tacksam för all hjälp som jag får och jag är glad över hjälpen också!!!!!

Du/ni får ursäkta mig om det uppfattade det på någon negativt sätt.

MVH


Kokar ris
923 Inlägg
12 oktober 2015
#10
Rojjz skrev:
zshoe skrev:
Rojjz skrev:
Varför ska jag PM:a? lol Det är en 2011 e91 vad mer för information behöver man för att få fram vad man ska ha för något? wink

Så kan man också tacka för ett utförligt svar... du fick ett större företag att engagera sig, vilket man kan tycka är kul, du finner det skrattretande, men ok.

både kontaktvärmaren och slangvärmare passar till din bil, den ena görs av defa den andra av calix, men båda passar, så båda du har kontaktat har rätt, vill du veta vilken du ska välja kan du titta på svaret ovan.

behövs ingen monteringssats till calix lösning.

Finner ingenting skrattretande... Tänkte mest på att det kunde ha varit någon lustigkurre som gjort en användare som heter Calix alltså inte någon som är involverad i företaget. Sådant har väl säkert hänt förut nu med dagens internet tomtar sad

Jag är tacksam för all hjälp som jag får och jag är glad över hjälpen också!!!!!

Du/ni får ursäkta mig om det uppfattade det på någon negativt sätt.

MVH

åh! hoppet om mänskligheten är tillbaka! smile

Förresten du har ingen dieselvärmare originalmonterat på den där maskinen? finns ju på en del dieslar som tillsatsvärmare, men går att bygga om till parkeringsvärmare isf.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

2 Inlägg
13 oktober 2015
#11
på E90/E91 2011 spelar det ingen roll mer än årsmodellen för Calix del.
Vill du värma vattnet är det Calix monteringssats M147 och motorvärmare CVH 16 som gäller.
Länk till monteringsanvisning http://www.calix.se/-file/61CA37411086F … 1/M147.pdf

Obs! Monteringssatsen är ett måste, försöker du få ihop det utan monteringssatsen kommer du inte att få cirkulation i systemet.

Lycka till

33 Inlägg
13 oktober 2015
Trådstartare
#12
zshoe skrev:
Rojjz skrev:
zshoe skrev:

Så kan man också tacka för ett utförligt svar... du fick ett större företag att engagera sig, vilket man kan tycka är kul, du finner det skrattretande, men ok.

både kontaktvärmaren och slangvärmare passar till din bil, den ena görs av defa den andra av calix, men båda passar, så båda du har kontaktat har rätt, vill du veta vilken du ska välja kan du titta på svaret ovan.

behövs ingen monteringssats till calix lösning.

Finner ingenting skrattretande... Tänkte mest på att det kunde ha varit någon lustigkurre som gjort en användare som heter Calix alltså inte någon som är involverad i företaget. Sådant har väl säkert hänt förut nu med dagens internet tomtar sad

Jag är tacksam för all hjälp som jag får och jag är glad över hjälpen också!!!!!

Du/ni får ursäkta mig om det uppfattade det på någon negativt sätt.

MVH

åh! hoppet om mänskligheten är tillbaka! smile

Förresten du har ingen dieselvärmare originalmonterat på den där maskinen? finns ju på en del dieslar som tillsatsvärmare, men går att bygga om till parkeringsvärmare isf.

Calix skrev:
på E90/E91 2011 spelar det ingen roll mer än årsmodellen för Calix del.
Vill du värma vattnet är det Calix monteringssats M147 och motorvärmare CVH 16 som gäller.
Länk till monteringsanvisning http://www.calix.se/-file/61CA37411086F … 1/M147.pdf

Obs! Monteringssatsen är ett måste, försöker du få ihop det utan monteringssatsen kommer du inte att få cirkulation i systemet.

Lycka till

Jo, Zhoe det finns faktiskt en dieselvärmare i min bil, men om den värmer motorn har jag ännu inte blivit riktigt säker på. Det enda jag kan konstatera är att jag kan ställa in den inom valfri tid och att det låter och luktar som ett flygplan då den går smile. Även varit med om att då det är kallt ute och bilen också är kall så har det kommit rök från vänstra hjulhuset och där sitter den ju monterad någonstans. Så JAG antar att den går in och hjälper motorn värma upp då det behövs eller är jag totalt ute och cyklar?


Calix, Tack jag ska kolla upp det! big_smile


7 274 Inlägg
13 oktober 2015
#13
Då behöver du ju ingen motorvärmare egentligen .


6 630 Inlägg
13 oktober 2015
#14
Har du dieselvärmare ifrån fabrik så saknar du PTC-Element i kupén (Den värmer luften annars på dieselbilar), därav är mer en hjälpvärmare. Och går den sönder blir det liiite dåligt med värme i kupén.

Köp motorvärmare så sliter du inte på dieselvärmaren i onödan, du bör köra bilen lika länge som dieselvärmaren har varit igång för att den inte ska klägga igen eller köra slut på batteriet.

De/Dem

33 Inlägg
13 oktober 2015
Trådstartare
#15
Brains skrev:
Då behöver du ju ingen motorvärmare egentligen .

Malheus skrev:
Har du dieselvärmare ifrån fabrik så saknar du PTC-Element i kupén (Den värmer luften annars på dieselbilar), därav är mer en hjälpvärmare. Och går den sönder blir det liiite dåligt med värme i kupén.

Köp motorvärmare så sliter du inte på dieselvärmaren i onödan, du bör köra bilen lika länge som dieselvärmaren har varit igång för att den inte ska klägga igen eller köra slut på batteriet.

Brains, nej egentligen inte! Jag har 10 minuter till jobbet så känns onödigt att slita ut på batteriet och dieselvärmaren i onödan! så motorvärmare och kupé blir det !

Malheus, det blir ju riktigt varmt i kupén då jag har kört den men jag tänker mig mer dieselvärmaren som lite lyx då man är någonstans och parkerar där man inte har tillgång till motor&kupévärmare. så blir ett köp av både och smile


33 Inlägg
25 oktober 2015
Trådstartare
#16
Så det spelar ingen roll om det är DEFA eller CALIX jag installerar i bilen?

IAF,

skulle vara vänligt om någon kan skicka länk på sakerna jag behöver, dvs slangvärmare!!  smile



MVH
Senast redigerat av Rojjz (25 oktober 2015)


7 274 Inlägg
26 oktober 2015
#17
Du fick ju namnen på delarna redan... Utöver det behöver du nog ett uttag att montera i fronten och sen en kabel därifrån till väggen.


33 Inlägg
28 oktober 2015
Trådstartare
#18
Jo! men tänkte på allt, exakt allt som behövs alltså! Även kupévärmare med alla de tillbehör som behövs osv!

Sen är inte 500W på en slangvärmare lite?

Jag är oerhört dålig på exakt vilka delar man behöver för kupé&motorvärmare, samt även varför man ska ha calix eller defa osv sad
Senast redigerat av Rojjz (28 oktober 2015)


33 Inlägg
12 december 2015
Trådstartare
#19
Hej igen! I dag har jag tagit en titt in under huven för att se vart motorvärmaren ska fästas i motorfästet. Guiden som följer med är väl inte den bästa så jag är lite osäker.

Kan det vara den här bulten som jag ska fästa motorvärmaren i med medföljande fäste???

http://imgur.com/m1V7KUJ

alltså det där är bulten som sitter en bit bakom rattstången eller hur man nu ska säga



Sök