En motorvärmare är modellanpassad och det ligger mycket tester bakom för att garantera funktion, både på värmare och bilen funktion (felkoder och startproblem t.ex.), det är motorkod, växellåda, fyrhjulsdrift, och karosskod som bestämmer vilken värmare som ska monteras.
När vi pratar om effektivtet är det som seth säger, blockvärmaren som är det effektivaste sättet att värma motorn, tyvärr så finns det sällan frostpluggar på moderna motorer, vilket lämnar kvar alternativet slangvärmare för att värma vattnet som det näst bästa. En kontaktvärmare som värmer oljan är lite som att sätta ett element på utsidan av huset, visst det blir lite varmare inomhus men det är bra mycket bättre att ha elementet inomhus. Det skiljer ca 30 grader till slangvärmarens fördel efter 2-3 timmar uppvärmning i blockets temperatur. Det är uppvärmning av blocket som ger de bästa värdena för både miljö och komfort. En kontaktvärmare på oljetråget är den lösningen som man får ta till när det blir felkoder, startproblem eller cirkulationsproblem.
BMW AG alltså fabriken och därmed Nordiska importören lämnar numera bara motorgaranti om det sitter en vattenvärmare monterad, men har du en E91 är den såpass gammal att du inte behöver ta hänsyn till det.
Om du Rojjz skickar mig ett PM så kan jag hjälpa dig vilken lösning du ska ha till just din bil.