3155
Sök

Nytt ljud i Golf 4

517 Inlägg
10 december 2015
Trådstartare
Hej,

Jag har idag en Golf 4 med en Pioneer MVH-350bt huvudenhet. Jag har nya 3-vägs 6,5" Pioneer högtalare i framdörrarna och i bakdörrarna original högtalare.

Tyvärr är jag väldigt besviken på ljudbilden, framförallt basen som enbart låter grötig. Originalhögtalarna låter t.o.m bättre än de nya Pioneer högtalarna.

För att förbättra ljudet då huvudenheten bara kan leverera 4*20w rms så tänkte jag köpa ett 4-kanaligt Rockford Fosgate slutsteg som ger 4*60w ungefär. Sen tittade jag även på köpa 6,5" midbasar istället för 2-vägs eller 3-vägs 6,5 eftersom det redan sitter diskanter i dörrarna på Golfen.

Förslagsvis:
http://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-dsk-1653-.html

Låter detta som en vettig setup? Jag vill knappast tävla i billjud men jag vill ha något så när vettigt ljud utan en baslåda i bagaget smile

Mvh,
Martin
Senast redigerat av MawE (10 december 2015)

/Martin - Wolfsburg GTI

Avstängd
598 Inlägg
10 december 2015
Har du spelat in de nya högtalarna? Minst 100 timmar. Sen är det bäst om du byter bakhögtalare till samma märke/modell om du inte ska ha baslåda. Förmodligen har du gjort samma misstag som många andra, att du köpt grejer som ger ett annat ljud, men inte nödvändigtvis bättre. När man talar om ljudbild är det inte basen det handlar om utan placering av röster och instrument. Ordet du letar efter är upplösning i basen. Om du vill ha en stor ljudbild ska det vid provlyssning inte låta som att ljudet kommer från en 30x 30 cm stor yta. Många billiga högtalare lider av detta fenomen. Om du kan, provlyssna Dynaudio Esotec. Du skriver inte vilket slutsteg du har i tankarna (de flesta är inte tankeläsare) och du skriver att du inte vill ha 2- eller 3-vägs högtalare men länkar till ett 2-vägs kit. Är du förvirrad eller bara okunnig? Blir det större ljudbild om du ändra balans eller fader? Svar: större med balansen ett steg åt höger och mindre med fadern fram ett eller flera steg. Så är det i de flesta bilar med originalsystem.
Senast redigerat av Nausea (10 december 2015)

1 494 Inlägg
10 december 2015
Jag skulle kopplat ur bakdörrarna helt och köra framdörrarna på steg, det borde lyfta ljudet lite. Sen måste ju installationen vara bra också annars blir det kass i vilket fall. Går att få ett kit att låta bra men du kommer ju aldrig kunna jämföra det med en baslåda tryckmässigt såklart.

517 Inlägg
11 december 2015
Trådstartare
Tack för era svar. Högtalarna installerades för ett år sedan så de bör vara inspelade idag.

I Golf 4 finns det sen fabrik diskanter i dörrarna. Dessa tänkte jag byta ut med de som finns i kitet jag länkade till eller behålla de befintliga. Jag vill helt enkelt inte ha coaxialhögtalare på 6,5".

Hur viktigt är det att byta originalkablarna till högtalarna? Det finns en gräns för vad de klarar också.

Kommer aldrig att bli en baslåda då jag behöver bagaget alltför ofta.

/Martin - Wolfsburg GTI

Avstängd
598 Inlägg
11 december 2015
MawE skrev:
Tack för era svar. Högtalarna installerades för ett år sedan så de bör vara inspelade idag.

I Golf 4 finns det sen fabrik diskanter i dörrarna. Dessa tänkte jag byta ut med de som finns i kitet jag länkade till eller behålla de befintliga. Jag vill helt enkelt inte ha coaxialhögtalare på 6,5".

Hur viktigt är det att byta originalkablarna till högtalarna? Det finns en gräns för vad de klarar också.

Koaxial är sämre pga placeringen långt ner i dörren på en Golf 4 om jag minns rätt.

Om du inte har några större ambitioner och inte satsar på ett high end kit är det inte värt pengarna och mödan för Biltema-sladdar räcker inte långt, oavsett diameter.

Därför skrev jag att du borde byta ut bakhögtalarna mot samma märke/modell så du får samma ljudkaraktär och lite mer tryck i basen. Det är väl 6,5" både fram och bak?
Senast redigerat av Nausea (11 december 2015)

1 494 Inlägg
11 december 2015
Nausea skrev:
MawE skrev:

Koaxial är sämre pga placeringen långt ner i dörren på en Golf 4 om jag minns rätt.

Om du inte har några större ambitioner och inte satsar på ett high end kit är det inte värt pengarna och mödan för Biltema-sladdar räcker inte långt, oavsett diameter.

Därför skrev jag att du borde byta ut bakhögtalarna mot samma märke/modell så du får samma ljudkaraktär och lite mer tryck i basen. Det är väl 6,5" både fram och bak?

Varför skulle inte biltema sladdar räcka? Senast jag kollade så funkade koppar utmärkt....

Avstängd
598 Inlägg
11 december 2015
Fjong skrev:
Nausea skrev:
MawE skrev:

Varför skulle inte biltema sladdar räcka? Senast jag kollade så funkade koppar utmärkt....

De gör ingenting för ljudet som riktiga hifikablar från van den Hul osv. Själv använder jag van den Hul magnum hybrid genom hela bilen. Ett billigare alternativ som knappt går att använda i bil (dörr) är installationskabel EKK med solid ledare. Den är inte böjlig som vanlig kabel men låter bättre. Så tjockt du kan hitta. Jag körde med EKKJ (jordkabel) för att den är tjockare i flera år innan jag hade råd att köpa riktiga grejer. Hemma, inte i bilen. Här kan du köpa 6mm2. http://www.ledelfakta.com/product/ekkj- … ricerunner Du skalar den ner till de (isolerade) ledare du behöver, dvs + och - till högtalare eller använder den som den är skärmad och allt, men då får du jorda skärmen nånstans så den gör nytta.
Senast redigerat av Nausea (11 december 2015)

1 494 Inlägg
11 december 2015
Nausea skrev:
Fjong skrev:
Nausea skrev:

De gör ingenting för ljudet som riktiga hifikablar från van den Hul osv. Själv använder jag van den Hul magnum hybrid genom hela bilen. Ett billigare alternativ som knappt går att använda i bil (dörr) är installationskabel EKK med solid ledare. Den är inte böjlig som vanlig kabel men låter bättre. Så tjockt du kan hitta. Jag körde med EKKJ (jordkabel) för att den är tjockare i flera år innan jag hade råd att köpa riktiga grejer. Hemma, inte i bilen. Här kan du köpa 6mm2. http://www.ledelfakta.com/product/ekkj- … ricerunner Du skalar den ner till de (isolerade) ledare du behöver, dvs + och - till högtalare eller använder den som den är skärmad och allt, men då får du jorda skärmen nånstans så den gör nytta.

Och vilken nivå på komponenter och efrarenhet måste man komma upp i för att höra dom små skillnaderna? Om det blir några alls, inte alla som är överens om det men det är mer omtalat i hifi än billjud. Som jag ser det skulle TS ha mer nytta av det om han lägger dom slantarna på en bättre HU eller förbättrar installationen istället för dyra sladdar.

Avstängd
598 Inlägg
12 december 2015
Om du köper högtalare för 1000 kr är det igen idé att lägga flera tusen på kablar. Olika material låter olika, även hur de används påverkar. MDF kontra spånskiva i baslådan finns det olika tankar kring. Har du koll på hur olika instrument låter och hr olika material och justeringar påverkar ljudet?

"Stål, mässing eller aluminium brukar vara huvudingrediens i stallet. Massan påverkar ljudet, men alla har olika ljudideal."

"En sadel är oftast tillverkad av ben, plast eller grafit. Ben har bra akustiska egenskaper men luktar lite illa när man jobbar med det."

Källa: http://basistforum.se/bbqv-mekanik.htm

Så det är som jag säger, olika material och hur de används påverkar ljudet, elektriskt och akustiskt. Samma sak med passiva delningsfilterkomponenter. Det finns billiga kondensatorer av plast, sen finns det varianter som använder silver, guld och olja och, tro det eller ej, de låter bättre. Och de ligger direkt i signalvägen precis som kablar. Underskatta inte vad musikaliska människor säger.

https://www.youtube.com/watch?v=25q8nWZQGaQ
Senast redigerat av Nausea (12 december 2015)

Sök